Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 140

Ämne: Vilken olja i B2x5?

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan M":3nsxdvx3
    Jag förstod inte riktigt det sista du skrev. 0W30 har väl bättre kallstartegenskaper än 5W30?
    Nej det har den inte.
    Första siffran innan W anger hur kallt oljan klarar och siffran efter W hur varmt oljan klarar.
    Finns ju oljor som står 15W10.
    Då klarar den oljan bra mycket kallare än en 0W30.[/quote:3nsxdvx3]
    Nu har väl Fredrik.J blandat lite väl mycket olja i groggen.
    En låg siffra framför W ger en olja med bättre egenskaper i kyla.

    Jag har ett diagram här brevid mig som ger följande rekomendationer angående vilken olja som är lämplig vid olika temperaturer:

    0W -35graderC
    5W -30graderC
    10W -20graderC
    15W -15graderC
    20W -5graderC

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Låter vettigt.

    0W är ju gjord för extrem kyla. Den är också mer lättpumpad vid låg temperatur. Oljan når fortare ut i kanalerna även om det är kallt. 0W30 är en lågfriktionsolja. Den är alltså "30" tjock vid 100 grader. Den sparar bensin åt dig när du kör. 0W40 är lite tjockare och mer anpassad för hård körning och lite varmare klimat. xW50 är (som killen på Saabverkstaden uttryckte det) anpassad för rally i Sahara...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #43
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    [quote=Fredrik.j][quote="Johan M":27h473c6]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":27h473c6
    Det är ytter temperaturen som gäller när man skriver dom där.
    5W30 funkar i det svenska klimatet eller 0W30 som du nu har.
    Ska man ner på kontinenten så är ju 0W40 att rekomendera då det är varmare där.

    Men sen så ska man ju ha en olja som tål kylan också och då funkar inte 0W40 eller 0W30 utan man få gå ner på 5W30 t.ex.
    Jag förstod inte riktigt det sista du skrev. 0W30 har väl bättre kallstartegenskaper än 5W30?[/quote:27h473c6]

    Nej det har den inte.
    Första siffran innan W anger hur kallt oljan klarar och siffran efter W hur varmt oljan klarar.
    Finns ju oljor som står 15W10.
    Då klarar den oljan bra mycket kallare än en 0W30.[/quote:27h473c6]

    Så är det inte! W står för Winter och talet innan är alltså viskositeten enligt SAE systemet i det låga temperaturområdet. Ju lägre tal, desto mera lättflytande är oljan vid låga temperaturer. Siffran efter W anger viskositeten vid +100*C. Så kort sagt kan man säga att 0W är mer lättflytande i stark kyla än 5w eller 10w.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    W står för Winter och talet innan är alltså viskositeten enligt SAE systemet i det låga temperaturområdet. Ju lägre tal, desto mera lättflytande är oljan vid låga temperaturer. Siffran efter W anger viskositeten vid +100*C. Så kort sagt kan man säga att 0W är mer lättflytande i stark kyla än 5w eller 10w.
    Instämmer till fullo (se Fredrik / 1941s inlägg)...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    När bör man gå från 0W30 till 0W40? Vilka väderförhållanden/körsätt osv avgör?

    Min bil är ju inte trimmad men en 9-5 Aero kanske behöver olja som klarar högre temperaturer. Nån som vet?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    När bör man gå från 0W30 till 0W40? Vilka väderförhållanden/körsätt osv avgör?

    Min bil är ju inte trimmad men en 9-5 Aero kanske behöver olja som klarar högre temperaturer. Nån som vet?
    Mig veterligen brukar det inte skilja just nåt på priset mellan 0W30 och 0W40 och Saabverkstäderna kör ju på med 0W40, så om man inte är ute efter att jaga ören på bensinpengarna (och kör därefter), så är den nog 0W40 som gäller... Då är man ju "säker" (!?)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #47
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    På 9-5 Aeron kör jag med Saab-fullsyntet-hej-å-hå-long-life-GM-LL-A-025-0W-30 olja då det är vinter. Till sommaren går jag nog mot 0W-40 eller 5W-40 lite beroende på vad jag hittar. Skulle jag av nå'n helt oförklarlig anledning hänga nå't helvetes stort på dragkroken o köra fort genom ett HETT Europa så skulle det blir en 5W-50 kanske.

    DOCK, är den rek. som man hittar i instr.boken 0W-30 GM-LL-A-025.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Mig veterligen brukar det inte skilja just nåt på priset mellan 0W30 och 0W40 och Saabverkstäderna kör ju på med 0W40, så om man inte är ute efter att jaga ören på bensinpengarna (och kör därefter), så är den nog 0W40 som gäller... Då är man ju "säker" (!?)
    I höstas när jag servade bilen så hällde de i 0W40 och igår hällde de i 0W30. Jag betalar gärna mer pengar för bättre prylar till min bil så det är inte av snålhet som det blev 0W30

    Nästa byte lär ju bli i maj/juni, men då ska jag nog se till att få 0W40.

    Behöver man vara orolig för motorn en varm juni dag när man kör "inspirerat" med 0W30 istället för 0W40?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  9. #49
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Mig veterligen brukar det inte skilja just nåt på priset mellan 0W30 och 0W40 och Saabverkstäderna kör ju på med 0W40, så om man inte är ute efter att jaga ören på bensinpengarna (och kör därefter), så är den nog 0W40 som gäller... Då är man ju "säker" (!?)
    I höstas när jag servade bilen så hällde de i 0W40 och igår hällde de i 0W30. Jag betalar gärna mer pengar för bättre prylar till min bil så det är inte av snålhet som det blev 0W30

    Nästa byte lär ju bli i maj/juni, men då ska jag nog se till att få 0W40.

    Behöver man vara orolig för motorn en varm juni dag när man kör "inspirerat" med 0W30 istället för 0W40?
    Nej det ska du inte så länge du inte går ner ännu lägre.
    5W20 är inget att rekomendera men lägre än 0W30 på sommaren är inte att rekomendera.
    Speciellt inte i dom södra delarna av Sverige men lite längre norrut så kan man hälla i en som klarar lägre temperaturer.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #50
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Faktum är att alla ottomotorerna körs med 0W-30, detta även vid höghastighetsprov, eller sommarprov på nå'tt smällhett ställe...
    Detta INTE sagt att man skall köra vilken motor som helst på en sådan olja.

    Södra Sverige förefaller som rena Alaska i sammanhanget.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Faktum är att alla ottomotorerna körs med 0W-30, detta även vid höghastighetsprov, eller sommarprov på nå'tt smällhett ställe...
    Detta INTE sagt att man skall köra vilken motor som helst på en sådan olja.

    Södra Sverige förefaller som rena Alaska i sammanhanget.
    Inte för att jag egentligen vill avsluta tråden, men kan vi då sammanfatta våra gemensamma teorier och "vetenskapliga fakta" till följande:

    Vintertid:
    0W/xx eller max 5W/xx om man bor i Norden

    Sommartid:
    0-5W/30 för normal användning inkl. tidvis inspirerad körning
    0-5W/40 för de som har klumpfot på höger sida alt. äger husvagn med tillhörande familj samt
    0-5W/50 för bankörning alt. dragning av stor biltrailer sommartid

    Om oljan klarar GM-LLA-025 är ett plus, men alltid, alltid, alltid helsyntetisk olja av bra kvalisort och helst inte mer än ett år eller ca 1.000-1.500 mil på samma olja. Låter det som ett vinnande recept, doktorn?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Faktum är att alla ottomotorerna körs med 0W-30, detta även vid höghastighetsprov, eller sommarprov på nå'tt smällhett ställe...
    Detta INTE sagt att man skall köra vilken motor som helst på en sådan olja.

    Södra Sverige förefaller som rena Alaska i sammanhanget.
    Inte för att jag egentligen vill avsluta tråden, men kan vi då sammanfatta våra gemensamma teorier och "vetenskapliga fakta" till följande:

    Vintertid:
    0W/xx eller max 5W/xx om man bor i Norden

    Sommartid:
    0-5W/30 för normal användning inkl. tidvis inspirerad körning
    0-5W/40 för de som har klumpfot på höger sida alt. äger husvagn med tillhörande familj samt
    0-5W/50 för bankörning alt. dragning av stor biltrailer sommartid

    Om oljan klarar GM-LLA-025 är ett plus, men alltid, alltid, alltid helsyntetisk olja av bra kvalisort och helst inte mer än ett år eller ca 1.000-1.500 mil på samma olja. Låter det som ett vinnande recept, doktorn?
    så 5w50 ska bara användas vid bankörning och när motorn får gå riktigt hårt eller är det som min kompis skulle säga "aldrig fel med lite marginal" och kan således hälla i det i min bil vid någorlunda vanlig körning? snabbt svar skulle uppskattas då jag ska iväg och köpa olja om en timme dvs ca 16.00.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689
    Citat Ursprungligen postat av Chris
    ... snabbt svar skulle uppskattas då jag ska iväg och köpa olja om en timme dvs ca 16.00.
    Antar att du inte hinner läsa igenom dessa länkar nu då:

    http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf

    http://themotoroilsite.com/forums/

    men kanske lite senare.

    Lycka till med oljeköpet!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #54
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Mina tankar o erfarenheter har byggts på något sedan sist gång.
    Erferenheten visar visositeten 5W-50 är något obsolet.
    För B2x5 så är 0W-30 eller 0W-40 lagomt. En tjockare olje smörjer automatiskt inte bättre. Motsatt effekt kan inträffa eftersom den tjockare oljan är mer trögpumpad. Regeln är att använda en erkänd märkesolja.
    Normen GM-LL-A-025 är skitviktig om man skall göra långt med oljan (både tid o distans)

    Rådet för bilar innom spannet "normalbilisten som åker till kyrkan på söndag till de mest destruktiva fartdårarna" är 0W-30 eller 0W-40.
    Specialapplikationer med riktigt höga effekter behöver utvärderas indiviuellt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Eller Castrol SLX longtech 0W30 helsyntet. GM-LLA-025.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    964
    för er som har vägarna förbi GE-Kås i ullared så har dom Shell helix ultra 5w-40 4l för 279 spänn...oslagbart.

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Chris
    så 5w50 ska bara användas vid bankörning och när motorn får gå riktigt hårt eller är det som min kompis skulle säga "aldrig fel med lite marginal" och kan således hälla i det i min bil vid någorlunda vanlig körning? snabbt svar skulle uppskattas då jag ska iväg och köpa olja om en timme dvs ca 16.00.
    DrBoost hann före. Visst kan du använda 5W-50, men det känns inte befogat.. Då är det bättre med en 0W-30/40-olja för pumpbarhetens skull. Så har jag fått det för mig iaf..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    tack för dom snabba svaren, ska iväg till saab för div inhandling nu få bli några liter 0w40 el 0w30 då...
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    Blev en fyra liter med mobil 1 0w40, det va det dom rekomenderade på saab åxå, men har för mig att jag läst en massa dåligt om mobil 1 här på forumet så blev lite ställd och sa till gubben på saab att jag just hört dåliga saker om mobil 1 men han sa att det var en riktigt bra olja och det häller dom i även i verkstaden då dom servar bilar (om han nu kunde säga nått annat?!). Men det är väl bara att tömma i och se glad ut. min uppgradering på vevhusvent kommer iaf på ons så då byter jag väl olja åxå.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  20. #60
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Eller Castrol SLX longtech 0W30 helsyntet. GM-LLA-025.
    Jag var hos Bilpartner (Saab-aukt) i Lund häromdagen och de råkar för närvarande sälja just Castrol..

    712 kronor dunken inbringar väl en fin slant i kassan, kan tänka.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •