Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 140

Ämne: Vilken olja i B2x5?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Här i stan häller de i Mobil 1 0W-40
    Den är GM-LLA-025 godkänd. Verkar ruskigt bra, men vad sjutton kostar den, tro?

    (http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/...bil1_0w-40.pdf)

    Är det förresten nån fler som vet vad den lokala Saabverkstaden häller i kärran?
    Min Saabverkstad häller i 0W40 i min 9-5 Aero.

    Den kostar ca 630 kr för 4 liter hos dem. Finns säkert billigare ställen.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Men är det inte så att en tjock go mineralolja "stannar kvar" i motorn bättre efteråt ? dvs när man stängt av motorn ?
    Vill ha det till att motorer jag öppnat känns "torrare" invändigt när dom gått på syntetolja ? dvs när dom stått ett tag ?
    Sen förstår jag att tunnare olja har lättare att träng ut MEN i gengäld blir ju säkert oljetrycket högre med tjockare olja ?

    mvh Mats S. (saabturboplågare i 18 år UTAN syntetolja )
    Hej Mats,

    Efter att ha läst bl a http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443 är jag helt övertygad om att en helsyntet är det allra bästa att köra på nästan helt avsett motortyp. Framförallt om man ser till hållbarhet och att oljan är mer "konstant" i sina smörjegenskaper. Däremot kan man ju fundera på hur det ser ut i motorn en halvtimme-timme efter man stängt av den om man har en 0W30 kontra en 0W40. "Känns" ju som att 0W30n "rinner av"/torkar betydligt fortare. En 0W30 gissar jag även tar längre tid på sig att nå driftstemperatur än t.ex. en 5W40. Men det vore ju fantastiskt intressant att få lite mer info om hur sånt fungerar...

    Johan> Tack för infon!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #23
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Anledningen till varför de rekomenderar 0W-30 & 0W-40 är för att de garanterat är ÄKTA syntetolja. Tydligen har vissa delsyntetoljor fått rätten att kallas syntetolja. Men med 0W-30 och 0W-40 finns inte denna "hybrid"

    Kallstartsegenskaperna prioriteras inte främs i dessa oljor, men övriga egenskaper är att rekomenedra. Därav valet på dessa oljor.

    De skall även uppfylla GM-LL-A-025 enligt Saab

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Anledningen till varför de rekomenderar 0W-30 & 0W-40 är för att de garanterat är ÄKTA syntetolja. Tydligen har vissa delsyntetoljor fått rätten att kallas syntetolja. Men med 0W-30 och 0W-40 finns inte denna "hybrid"

    Kallstartsegenskaperna prioriteras inte främs i dessa oljor, men övriga egenskaper är att rekomenedra. Därav valet på dessa oljor.

    De skall även uppfylla GM-LL-A-025 enligt Saab
    Intressant! Jag råkade precis se att Castrol har tagit fram en olja för mina behov: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6030383

    GTX MagnaTec, helsyntetisk med nåt additiv som är framtaget för kallstarter, verkar det som... ? Dock 5W40, men de gör definitionsskillnad mellan helsyntet och syntetbaserade oljor och denna anges som helsyntet.

    Har nån testat denna? (Ska söka på en gång)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Znyper


    En 0W30 gissar jag även tar längre tid på sig att nå driftstemperatur än t.ex. en 5W40.

    Skulle du vilja redogöra varför du gissar detta? Vad gör att du tror så?

    Bara nyfiken på hur du tänker.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Znyper
    En 0W30 gissar jag även tar längre tid på sig att nå driftstemperatur än t.ex. en 5W40.
    Skulle du vilja redogöra varför du gissar detta? Vad gör att du tror så?
    Bara nyfiken på hur du tänker.
    MVH Tony
    Jag tänker som så att med samma additiv borde ju en olja med lägre viskositet (0W30) rinna av motordelarna fortare än en tjockare (5W40), eller är jag ute på en lååång cykeltur nu?

    [edit]Oops.. Svarade visst inte på frågan... ---> och att en 0W30, som är tunnare, ger mindre friktion än en 5W40, vilket gör att motorn tar längre tid på sig att bli varm.[/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ny info ang. min huvudfråga:

    Jag har nu varit och pratat med min lokala Saabverkstad och kom fram till följande:

    Saab har kontrakt med Mobil1 ang. olja till deras servicepartners. De använder uteslutande Mobil1 helsyntet 0W-40 till denna motortyp. Orsaken till att denna inte står som rekommenderad i instruktionsboken kan med stor sannolikhet härledas till att den helt enkelt inte fanns på marknaden då bilen/motortypen tillverkades.

    Vidare diskussioner med ordermottagaren gav vid hand att det är fullt okej att använda vilken helsyntetolja som helst, egentligen då inte Saab har satt någon officiell "standard" för det utöver det som står i instruktionsboken. Dock rekommenderade han givetvis Mobil1 0W eller 5W-oljorna och betonade mer vikten av att byta ofta. Samma sak gäller också för att det utökade garantin ska gälla. Precis som det står i brevet som gått ut till alla B2x5-ägare: HELSYNTET och bara helsyntet är det som gäller!

    Han belyste även en annan viktig detalj: Nämligen syndromet med de tickande/vinande oljefiltren(!). Han beskrev det ungefär så här:

    "Det finns naturligtvis en orsak till detta. Vi har tidigare trott på den 'felande batchen' som det pratats om, men har kommit fram till att det verkar bero på att filtret i oljesumpen kan har varit tätt, vilket gör att det kan ha pumpats luft/dragits vacuum genom filtret".

    Han rekommenderade mig (som haft problemet med filtervin) att rengöra det vid nästa oljebyte.

    Jag har f.ö. ring en av mina andra verkstadskontakter för att se om det går att få tag på Castrol Magnatec 5W-40 till "vettigt" pris. Eller är det nån av er som har kontakter med nån firma i trakten mellan Söderhamn-Borlänge-Uppsala (ca 8-10 mil runt Gävle)?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #28
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Anledningen till varför de rekomenderar 0W-30 & 0W-40 är för att de garanterat är ÄKTA syntetolja. Tydligen har vissa delsyntetoljor fått rätten att kallas syntetolja. Men med 0W-30 och 0W-40 finns inte denna "hybrid"

    Kallstartsegenskaperna prioriteras inte främs i dessa oljor, men övriga egenskaper är att rekomenedra. Därav valet på dessa oljor.

    De skall även uppfylla GM-LL-A-025 enligt Saab
    Intressant! Jag råkade precis se att Castrol har tagit fram en olja för mina behov: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6030383

    GTX MagnaTec, helsyntetisk med nåt additiv som är framtaget för kallstarter, verkar det som... ? Dock 5W40, men de gör definitionsskillnad mellan helsyntet och syntetbaserade oljor och denna anges som helsyntet.

    Har nån testat denna? (Ska söka på en gång)
    Jag kör min 9000 på Castrol Magnatec 5w/40 och har gjort det nästan så länge jag haft den, och den skall innehålla en extra stor del estertillsatser, en tillsats som gör att oljan håller sig kvar på metallytor i motorn. Jag såg något förslitningstest mellan oljor vid lägre oljetemperaturer under +40*C vill jag minnas och där var just Magnatec bäst. Jag kör mest på den oljan av gammal vana, vet att jag får en bra produkt, får tag i den i lokala Mekonomenbutiken till rätt så bra pris, och så gillar jag Castrols sortiment i övrigt också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag kör min 9000 på Castrol Magnatec 5w/40 och har gjort det nästan så länge jag haft den, och den skall innehålla en extra stor del estertillsatser, en tillsats som gör att oljan håller sig kvar på metallytor i motorn. Jag såg något förslitningstest mellan oljor vid lägre oljetemperaturer under +40*C vill jag minnas och där var just Magnatec bäst. Jag kör mest på den oljan av gammal vana, vet att jag får en bra produkt, får tag i den i lokala Mekonomenbutiken till rätt så bra pris, och så gillar jag Castrols sortiment i övrigt också.
    Tack för din input. Jag ringde till en lite mer tekniskt insatt person på Castrol ang. detta om han sa att man inte skulle köra Magnatec i en lågfriktionsmotor. Oljan för mig (som också är ruggans bra på kallstarter) är deras Formula SLX LongTec 0W-30. Magnatecen är inte "tillverkargodkänd" till min bil. Den är säkert jättebra till din 9000, men vi som har lågfriktionsmotorerna B2x5 SKA (hans ord) använda olja som är GM-LLA-025 godkänd, vilket gör att det bara finns LongTecen att välja på från Castrols sortiment. Och om jag då SKA använda GM-LLA-025 så är det bara 0W-oljor som gäller.

    Så då är jag nästan tillbaka på ruta 1 och överväger nu att titta närmare på endera Castrols LongTec 0W-30 eller Mobil1 0W40... *suck*

    Det är en djungel av smörja...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Kod:
    Det är en djungel av smörja...

    Vilket inte betyder att du kan använda djungelolja........



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Kod:
    Det är en djungel av smörja...
    Vilket inte betyder att du kan använda djungelolja........
    MVH Tony
    *garv*

    Nej, det stod "endast för utvärtes bruk" på den flaskan, så det är lugnt!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag kör min 9000 på Castrol Magnatec 5w/40 och har gjort det nästan så länge jag haft den, och den skall innehålla en extra stor del estertillsatser, en tillsats som gör att oljan håller sig kvar på metallytor i motorn. Jag såg något förslitningstest mellan oljor vid lägre oljetemperaturer under +40*C vill jag minnas och där var just Magnatec bäst. Jag kör mest på den oljan av gammal vana, vet att jag får en bra produkt, får tag i den i lokala Mekonomenbutiken till rätt så bra pris, och så gillar jag Castrols sortiment i övrigt också.
    Tack för din input. Jag ringde till en lite mer tekniskt insatt person på Castrol ang. detta om han sa att man inte skulle köra Magnatec i en lågfriktionsmotor. Oljan för mig (som också är ruggans bra på kallstarter) är deras Formula SLX LongTec 0W-30. Magnatecen är inte "tillverkargodkänd" till min bil. Den är säkert jättebra till din 9000, men vi som har lågfriktionsmotorerna B2x5 SKA (hans ord) använda olja som är GM-LLA-025 godkänd, vilket gör att det bara finns LongTecen att välja på från Castrols sortiment. Och om jag då SKA använda GM-LLA-025 så är det bara 0W-oljor som gäller.

    Så då är jag nästan tillbaka på ruta 1 och överväger nu att titta närmare på endera Castrols LongTec 0W-30 eller Mobil1 0W40... *suck*

    Det är en djungel av smörja...
    Ja det är väl ACEA klassningen som skiljer mellan dem också, B1 är väl den klass som endast får användas i motorer som är avsedda för bränslebesparande olja så att säga. Vad jag fattar just lågfriktionsmotorer, men jag tycker det var en intressant punkt att Magnatecen inte skall gå att använda i din bil. Var inne ett varv på Castrols hemsida och där stod att läsa att en A1/B1 olja även skall kunna ersättas med en A3/B3/B4-olja eller A5/B5. Vi får väl kalla in Tony som får reda ut det här lite extra. Vad rekommenderar Saab tro för API & ACEA klassning? Och Mobil1 5w/50 är väl liknande klassad som Magnatec vill jag minnas? Nån som vet Mobils klassning?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Ja det är väl ACEA klassningen som skiljer mellan dem också, B1 är väl den klass som endast får användas i motorer som är avsedda för bränslebesparande olja så att säga. Vad jag fattar just lågfriktionsmotorer, men jag tycker det var en intressant punkt att Magnatecen inte skall gå att använda i din bil. Var inne ett varv på Castrols hemsida och där stod att läsa att en A1/B1 olja även skall kunna ersättas med en A3/B3/B4-olja eller A5/B5. Vi får väl kalla in Tony som får reda ut det här lite extra. Vad rekommenderar Saab tro för API & ACEA klassning? Och Mobil1 5w/50 är väl liknande klassad som Magnatec vill jag minnas? Nån som vet Mobils klassning?
    Mobil1's produktblad finns lite längre upp i tråden.

    [Edit=länk]http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/...bil1_0w-40.pdf[/edit]

    Det Castrol påstod var att den inte var "tillverkargodkänd". Vad det innebär vet jag inte, men jag antar att den inte klarar, alternativt inte har testats för nå GM-LLA-025, som är ett "prestandatest" för GM-koncernens motorer. Vidare har jag för mig att ett av kraven för att nå denna standard är att det är en 0W-olja (0W30/0W40). Därav kan den heller inte bli "lågfriktionsmotor"-godkänd inom GM.

    Ännu en följdfråga: Någon som vet andra märken som når GM-LLA-025 förutom Castrol 0W30 och Mobil1 0W40?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #34
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Ja det är väl ACEA klassningen som skiljer mellan dem också, B1 är väl den klass som endast får användas i motorer som är avsedda för bränslebesparande olja så att säga. Vad jag fattar just lågfriktionsmotorer, men jag tycker det var en intressant punkt att Magnatecen inte skall gå att använda i din bil. Var inne ett varv på Castrols hemsida och där stod att läsa att en A1/B1 olja även skall kunna ersättas med en A3/B3/B4-olja eller A5/B5. Vi får väl kalla in Tony som får reda ut det här lite extra. Vad rekommenderar Saab tro för API & ACEA klassning? Och Mobil1 5w/50 är väl liknande klassad som Magnatec vill jag minnas? Nån som vet Mobils klassning?
    Mobil1's produktblad finns lite längre upp i tråden.

    Det Castrol påstod var att den inte var "tillverkargodkänd". Vad det innebär vet jag inte, men jag antar att den inte klarar, alternativt inte har testats för nå GM-LLA-025, som är ett "prestandatest" för GM-koncernens motorer. Vidare har jag för mig att ett av kraven för att nå denna standard är att det är en 0W-olja (0W30/0W40). Därav kan den heller inte bli "lågfriktionsmotor"-godkänd inom GM.

    Ännu en följdfråga: Någon som vet andra märken som når GM-LLA-025 förutom Castrol 0W30 och Mobil1 0W40?
    Kollade in produktbladet och Mobil 0w/40 hade A3/B3/B4 klassning. Men det är väl inget uttalat krav från Saab att oljan som används i T7 motorerna måste hålla klassning enligt GM-LLA-025?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Kollade in produktbladet och Mobil 0w/40 hade A3/B3/B4 klassning. Men det är väl inget uttalat krav från Saab att oljan som används i T7 motorerna måste hålla klassning enligt GM-LLA-025?
    Helt korrekt. I min intruktionsbok står rekommenderat att oljan ska nå minst API SH/CD/CF eller SJ/CD/CF - ACEA A2/B2 eller A3/B3 (samt en hel harrang till med olika valmöjligheter som jag inte orkar skriva in just nu).

    Rekommendationen att hålla sig till GM-standarden kom från Castrol-representanten jag pratade med. Eftersom det numera finns en standard för dessa motorer bör man följa den, menade han.

    F.ö. lägger jag en gissning på att det står för General Motors - Long Life - A (=Bensin, B=Diesel) - 025 (2005 års miljönorm). Det innebär ju i så fall att standarden inte var satt vid tiden för bilens tillverkning. Rätta mig jättegärna om jag gissat fel!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Hämtade bilen hos Saab idag där de bland annat bytte olja osv.

    Blev lite förvånad när jag senare tittade kvittot och såg att de hade hällt i Mobil 1 0W30. Tidigare var det ju 0W40.

    0W40 är väl bättre än 0W30? 0W40 tål väl högre temperaturer har jag för mig.

    Någon som kan lista ut hur de tänker? Jag ska slå en signal och fråga dem imorgon. Ingen big deal då det bara är 700 mil till 11000 servicen men ändå *nyfiken*
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Hämtade bilen hos Saab idag där de bland annat bytte olja osv.

    Blev lite förvånad när jag senare tittade kvittot och såg att de hade hällt i Mobil 1 0W30. Tidigare var det ju 0W40.

    0W40 är väl bättre än 0W30? 0W40 tål väl högre temperaturer har jag för mig.

    Någon som kan lista ut hur de tänker? Jag ska slå en signal och fråga dem imorgon. Ingen big deal då det bara är 700 mil till 11000 servicen men ändå *nyfiken*
    Det är ytter temperaturen som gäller när man skriver dom där.
    5W30 funkar i det svenska klimatet eller 0W30 som du nu har.
    Ska man ner på kontinenten så är ju 0W40 att rekomendera då det är varmare där.

    Men sen så ska man ju ha en olja som tål kylan också och då funkar inte 0W40 eller 0W30 utan man få gå ner på 5W30 t.ex.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Det är ytter temperaturen som gäller när man skriver dom där.
    5W30 funkar i det svenska klimatet eller 0W30 som du nu har.
    Ska man ner på kontinenten så är ju 0W40 att rekomendera då det är varmare där.

    Men sen så ska man ju ha en olja som tål kylan också och då funkar inte 0W40 eller 0W30 utan man få gå ner på 5W30 t.ex.
    Jag förstod inte riktigt det sista du skrev. 0W30 har väl bättre kallstartegenskaper än 5W30?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    [quote=Johan M]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":yve1c8l7
    Det är ytter temperaturen som gäller när man skriver dom där.
    5W30 funkar i det svenska klimatet eller 0W30 som du nu har.
    Ska man ner på kontinenten så är ju 0W40 att rekomendera då det är varmare där.

    Men sen så ska man ju ha en olja som tål kylan också och då funkar inte 0W40 eller 0W30 utan man få gå ner på 5W30 t.ex.
    Jag förstod inte riktigt det sista du skrev. 0W30 har väl bättre kallstartegenskaper än 5W30?[/quote:yve1c8l7]

    Nej det har den inte.
    Första siffran innan W anger hur kallt oljan klarar och siffran efter W hur varmt oljan klarar.
    Finns ju oljor som står 15W10.
    Då klarar den oljan bra mycket kallare än en 0W30.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Är 0W30 den bästa viskositeten med avseende svenkt klimat, alltså milda vintrar (stockholmstrakten) och varma sommardagar med inspirerad körning?

    Om inte, vilken viskositet är bättre?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •