Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Steg 1/2 - Varför känns det fel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Steg 1/2 - Varför känns det fel?

    Tjena!

    Chippade Aeron idag på BSR i Växjö, Steg 1 chip, väntar på avgassytemet som ska komma v 44 så jag kan fullborda det till Steg 2 Blev dock lite besviken efter jag hade lagt ut 6425:- på kittet när jag trampade på gasen och allt var ungefär som innan.

    Möjligt att det är lite bättre drag, men jag trodde verkligen det skulle kännas ordentligt. Kan det på något sätt vara så att jag redan hade ett Steg 1 i bilen utan att veta om det?

    Eller har jag fått ett halvt steg av BSR? :P Eller ska 40 hk helt enkelt knappt kännas?

    Sitter här och reflekterar lite, kom gärna med synpunkter från era Steg 1/2-upplevelser!

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 005

    Re: Steg 1/2 - Varför känns det fel?

    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Tjena!

    Chippade Aeron idag på BSR i Växjö, Steg 1 chip, väntar på avgassytemet som ska komma v 44 så jag kan fullborda det till Steg 2 Blev dock lite besviken efter jag hade lagt ut 6425:- på kittet när jag trampade på gasen och allt var ungefär som innan.

    Möjligt att det är lite bättre drag, men jag trodde verkligen det skulle kännas ordentligt. Kan det på något sätt vara så att jag redan hade ett Steg 1 i bilen utan att veta om det?

    Eller har jag fått ett halvt steg av BSR? :P Eller ska 40 hk helt enkelt knappt kännas?

    Sitter här och reflekterar lite, kom gärna med synpunkter från era Steg 1/2-upplevelser!

    //Jenz
    Självklart ska du känna skillnad. Hur långt in på det röda laddar den nu och hur långt in förut ? Bästa är att sätta in en graderad mätare.
    Testa o klocka 100-150 på 3an alt 100-200 då kan man gissa hur det står till.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 861
    har väl provkört och ägt en heldel bilar med steg1 nordic sqr maptun bsr och bsr va absolut det sämsta ända skillnade va lite bättre vridmoment och öka bränsleförbrukning dom andra 3 blev det en riktig skillnad med

    i dags läget så kör jag med sqr steg 2 och hänger av dom bilarna steg 1 2 3 jag har kört i mot

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Nu blev jag lite orolig Nu laddar den nästan till slutet av det röda, men det gjorde den innan också. Jag tror jag kan känna en viss skillnad på lite högre varv (>4000) men ingen skillnad i det låga registret.

    Kan ju vara psyket som ställer till det också. Ska ut och klocka imorgon, så här ser mitt inlägg i 100-150-tråden ut innan jag bytte box:

    "Var ute och mätte idag och fick en genomsnittstid på ca 5,5 sek med rullande start och ca 5,9 sek om jag låg i 100 och tryckte. Är detta normalt för en 9000 Aero original?"

    Som jag ser det finns två alternativ (tre), antingen hade jag Steg 1 innan vilket jag tvivlar på, eller har BSR ganska dåliga chip som Frändberg säger. (Eller är jag dum i huvet som inte känner skillnad).

    Man måste ju ha bytesrätt om man inte är nöjd med köpet? Gillar inte när saker inte fungerar som tänkt, men vill ju inte gå till BSR om det nu inte är något fel på deras grejor.

    //Jenz

    EDIT: Finns det tros någon möjlighet för BSR att kolla om inbytesboxen är en originalbox?
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    189
    Måste dela med mig om mina erfarenheter efter kvällen idag. Var ute och körde mot polarens A3a, chippad, ska leverera 185 hk ungf, och nästan 90 mindre i vrid än mitt bsr steg 2 ska leverera. Och han tog mig på alla intervaller.. =( När vi körde 0-100 osv så tänkte jag att det var lungt, tar han på motorvägen, låg jämsides upp till 140 ungf, då han började dra ifrån...

    Varför? Vad händer? Min saab, inte snabb?

    Byta tändstift och sådana saker, kan det hjälpa tro?

    Gäller bilen i sign.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Nu blev jag lite orolig Nu laddar den nästan till slutet av det röda, men det gjorde den innan också. Jag tror jag kan känna en viss skillnad på lite högre varv (>4000) men ingen skillnad i det låga registret.
    Laddade den till slutet av det röda innan oxå så var den knappast original
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 946
    Lite surt att BSR inte informerade om att bilen redan var trimmad!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Jag upplevde exakt samma sak med min steg1 nordic...enda skillnaden tycker var att den känns segare vid lägre varv men drar bättre på högre. Inte samma kick-känsla.
    Haft andra problem med turbo-agg o jox så jag fick en ny box med uppgraderad prg-vara och lite höjt laddstopp, men ingen direkt skillnad tycker jag.
    Dock verkar jag ha ett HW-fel på min nya box, som är på väg till nordic för kontroll så orginalboxen sitter i och det är knappt så jag märker någon skillnad, hoppas det är box-fel så det blir lite klipp i maskin sen!!!

    Min laddade max 1.08 som dök direkt ned till runt 0.8 (bara toppade upp o sen dök den o ligger där när varvet ökar...typ..).
    Med steg1 så laddar den ca 1.2. Har lite filmer på ladd iaf.
    Min turbo-mätare i bilen visar kanten röda vid orginal och slutet av röda vid 1.2bar.

    Jag hoppas jag får tillbaka en ny box av nordic snart som fungerar dennagång och att bilen drar på fint sen, tycker att den känns lite seg i fart...vanesak?

    Får testa lite 100-150 med moraklockan, kanske kan vara läge nu med orginalbox o sen med steg1-boxen så man kan jämföra.

    Har fan snart bytt allt i maskin, ny turbo+wg...ny MV....stiften är nya sen senaste servicen, oljor, kollat alla slangar....testat ny DI, bytt IC och provtryckt... vad finns det mer att kolla?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    190
    Tjena

    När jag hade min 9000 200hk 94a så chippa jag den hos maptun och de var skillnad som natt o dag man MÄRKER skillnad åk till bsr och skäll lite el prova byt box med nån som har från nåt annat märke.

    /Kim
    9000 2.3T Solstad "style" biltransport.
    9-5 Kombi 00 blå 323.5hk/488.2nmPå hjulen .Bruksbilen.*SÅLD*
    9000 Aero 97a svart 433hk på hjulen.*Såld*

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 607
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Nu blev jag lite orolig Nu laddar den nästan till slutet av det röda, men det gjorde den innan också. Jag tror jag kan känna en viss skillnad på lite högre varv (>4000) men ingen skillnad i det låga registret.
    Laddade den till slutet av det röda innan oxå så var den knappast original
    Precis min tanke också om det redan satt en trimprogramvara i den.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av jensii
    "Var ute och mätte idag och fick en genomsnittstid på ca 5,5 sek med rullande start och ca 5,9 sek om jag låg i 100 och tryckte. Är detta normalt för en 9000 Aero original?"
    Någon som vet om detta är originaltider eller trimtider då? Drar ut och klockar nytt nu...

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 103
    Hej,

    Vad säger din leverantör av programmet?
    Borde vara enklare att fråga den som har levererant en produkt.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 904
    Medlem#
    2959
    Om bilen laddar det röda ut före trim kan det bero på att den är trimmad innan, att MV är kass, eller eventuellt något fel på DI/stift/slangar.

    Kan även tillägga att bilen brukar gå bättre när du kört in den ordentligt. I de fallen kommer effekten smygande och kan därför vara svårt att upptäcka skillnaden.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Jaha, har varit ute och mätt nu och tiderna ser ut så här:

    "Flygande" start (börjar från 80 km/h) 100-150 km/h:

    4.9, 4.4, 4.7, 5.0, 4.9 sekunder

    "Stillastående" start (börjar från 100 km/h) 100-150 km/h:

    5.4, 5.7, 5.4, 5.5, 5.6 sekunder

    Så det är ju klart bättre än innan, vet dock inte om det är tillräckligt stor skillnad mellan original och Steg 1/2. Men ska ringa BSR nu och se om de kan ta reda på om min inbytesbox var original.

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Ehh... Pratade med BSR nu, och förklarade läget. Han skulle se om de hade min box kvar och isåfall utläsa om den var original. Men han berättade för mej att det som jag alltid har trott var en laddtrycksmätare som sitter originalmonterad på instrumentpanelen egentligen var en mätare som visade hur mycket vridmoment jag begärde? Vad menas med detta?

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 838
    Hej !

    NEJ, det är INTE en mätare som visar hur mycket vridmoment du begär.
    Den visar motorns luftmassförbrukning, vilket är inte helt olikt hur mycket vridmoment motor utvecklar. DOCK är det inte det samma som vridmoment.

    Den således inte laddtryck.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398
    På en 9000 gäller detta nu då?
    Är de det så är de ju laddtrycks mätare som är där.
    Dom trodde nog de va som på T7 motorerna där den mätaren mäter mängden luft som LMM har begärt och inget med laddtrycket att göra.
    Sen går de på T7 motor att ändra lite hur de ska visa med.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NEJ, det är INTE en mätare som visar hur mycket vridmoment du begär.
    Den visar motorns luftmassförbrukning, vilket är inte helt olikt hur mycket vridmoment motor utvecklar. DOCK är det inte det samma som vridmoment.

    Den således inte laddtryck.
    Jag utgick från att det är en 9000 Aero det pratas om?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Jag utgick från att det är en 9000 Aero det pratas om?
    Korrekt.

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Jag utgick från att det är en 9000 Aero det pratas om?
    Korrekt.

    //Jenz
    Då är det en tryckmätare som mäter trycket i insuget. Är iofs inget högpreciotionsinstrument ...
    Det Boosten refererat till är den elektriska mätaren i T7 och T8 system.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 T5 steg 4 känns lite slö
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •