Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Diverse stylingfrågor, ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23

    Diverse stylingfrågor, ng900

    Hej!

    Har skaffat en saab 900, '97a. Fick ett rätt så bra pris på den men den lider av diverse problem.

    1. Färgproblem. Dess lack suger, den borde vara röd men har blivit vit verkar det som, inte helt vit då. Den är fortfarande röd men syns mest i solsken. På taket är det några stora runda fläckar där det är vitare än övrigt. Hur fixar man det? Hörde att omlackning inte är värt och det enda som man kan göra är att polera bort det. Stämmer det?

    2. Märkte att det läcker in vatten ner till vänstra högtalaren när jag tvättade den, eftersom dämpningen/den svarta listgrejen där inte sitter som den ska. Hur fixar man sånt?

    3. Sen undrar jag om det är billigare att måla listerna och kofångarna röda, de är svarta nu, än att byta ut de helt?

    3a. Hur billigt och svårt är det att istället fixa aero-kit på den, dvs främre stötfångare, sido/dörr-listerna och bakgrejen? Jag har på min förra ng900 själv tagit bort inner-dörren och dragit kabel från radion till dörrhögtalaren utan nån hjälp, så lite händig är jag väl?


    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    1: prova med rubbing och vax

    2: -

    3: beror på hur tur du har, du kan få det lackat riktigt billigt och du kan få tag på nya delar billigt. Men om du vill ha aero-plast på den kanske det är värt att vänta. om du har en imolaröd bil så bör jag ha en bakkofångare liggandes.

    3a: inte så svårt, finns guider här på forumet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Tackar!


    Tror jag ska prova med diverse tätningsgrejer de har på mekonomen för att fixa nr2.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    253
    Vet inte vilket skick din röda bil är i men min ena sida på bilen samt tak och huv var matt och ganska "flammigt" tog en dag då jag rubba den och vaxa, vart mycket nöjd med resultatet faktiskt. Kunde ha gjort det nogrannare också om jag haft tid men vart väldigt nöjd iaf.. Så pröva rubbing samt vax så blir din bil säkerligen mycket fin igen, lycka till!

    Peace out!
    Audi A4 allroad

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559
    Citat Ursprungligen postat av sabes
    Tackar!


    Tror jag ska prova med diverse tätningsgrejer de har på mekonomen för att fixa nr2.
    ??
    Varför?

    Min enda tanke är: Men sätt dit listen på rätt sätt då!
    Är den trasig: Byt!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av sabes
    Tackar!


    Tror jag ska prova med diverse tätningsgrejer de har på mekonomen för att fixa nr2.
    ??
    Varför?

    Min enda tanke är: Men sätt dit listen på rätt sätt då!
    Är den trasig: Byt!
    Den satt på rätt sätt, men jag tog bort den sakta bara för att det gick, var inte ens limat ordentligt, såg sen att listen satt rätt på den röda kanten men kanten var intryckt/skev neråt och inte upprätt som lite längre ner... så jag sket i att använda tätningsgrejerna jag skaffat och ska snart gå ut och räta ut kanten med något verktyg o se hur det går. Konstigt fel det här, måste ha varit nån olycka eller något tidigare som tryckt in kanten, kanske nåt tungt föremål som forslades o las på kanten.

    Snackade med en rekondare idag och han sa att det inte lönar sig att lacka kofångaren och listerna eftersom det lär gå bort sen ändå vid tvätt eftersom det är svårt att lacka på plast. Stämmer det? Om jag gör det själv så lönar det sig, färg kostar inte så jättemycket.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av cato
    Vet inte vilket skick din röda bil är i men min ena sida på bilen samt tak och huv var matt och ganska "flammigt" tog en dag då jag rubba den och vaxa, vart mycket nöjd med resultatet faktiskt. Kunde ha gjort det nogrannare också om jag haft tid men vart väldigt nöjd iaf.. Så pröva rubbing samt vax så blir din bil säkerligen mycket fin igen, lycka till!

    Peace out!
    Will do!

    Men en rekondis, han som jag snackade med idag sa att visst du kan få bättre resultat men det kommer gå bort sen ändå eftersom lacken är förstörd Kan det vara så illa? Är väl inte så illa om man måste polera igen om ett år eller så?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514
    Angående lacken: Posta en bild så är det lättare för dom som kan nåt att se.

    Angående listen: Är det den där listen som sitter bredvid A-stolpen du tänker på? Har för mig att den inte ska vara limmad. Byt den om den sitter dåligt. Tror att det till och med räcker med att bara byta clipsen.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

Liknande ämnen

  1. OG9-3 Cosmicblue Cab - diverse
    Av ime95mos i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 09:43
  2. Lite diverse,koppling,växelspak etc...ng900
    Av AddeT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 11:10
  3. Diverse frågor kring NG900 -95
    Av mathiasO_1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 11:28
  4. Diverse emblem frågor, ng900.
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •