Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: saabmotor

  1. #1

    saabmotor



    mm gott olja

    saabmotorn är en ekonomiskt billig motor
    bara en liter olja per 100 mil
    sen behöver man bara byta olja var femhundrade mil sen skall den in på standard service en ggr per år


  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Öhm.. jaha?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Precis.. va var de för kul med detta?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av latto


    mm gott olja

    saabmotorn är en ekonomiskt billig motor
    bara en liter olja per 100 mil
    sen behöver man bara byta olja var femhundrade mil sen skall den in på standard service en ggr per år

    Ta du å läs på lite innan du postar ditt nästa inlägg så slipper du göra bort dig fler gånger!

  6. #6

    Re: saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av latto
    sen behöver man bara byta olja var femhundrade mil sen skall den in på standard service en ggr per år
    Varför skriver du här?

    Är du en Saabägare som kommer hit för att få information och hjälp? I så fall har du valt ett väldigt otaktiskt sätt som inte kommer att ge ett bra resultat.

    Är du här bara för att bråka? I så fall varför?

    Jag gissar att det är det senare alternativet, då du uppför dig som om det är många år kvar tills du får börja övningsköra.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 775
    Medlem#
    2723

    Re: saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Jag gissar att det är det senare alternativet, då du uppför dig som om det är många år kvar tills du får börja övningsköra.
    Right on
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  8. #8

    Re: saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av latto
    sen behöver man bara byta olja var femhundrade mil sen skall den in på standard service en ggr per år
    Varför skriver du här?

    Är du en Saabägare som kommer hit för att få information och hjälp? I så fall har du valt ett väldigt otaktiskt sätt som inte kommer att ge ett bra resultat.

    Är du här bara för att bråka? I så fall varför?

    Jag gissar att det är det senare alternativet, då du uppför dig som om det är många år kvar tills du får börja övningsköra.
    dina kommentarer klarar jag mig bra utan, ja jag äger en 9-5 som oljan rinner från alla håll full service bok men vad hjälper det, den ska ju rasa först innan saab går in med garantin= ingen fjällresa i år

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    677
    Tips: (Ja, jag är helt allvarlig)

    Blås rent alla komponenter som har med vv att göra, dden har korkat igen och olja vill ut pga. övertryck.

    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Gör sedan en "Engine flush" för att få ut det "klegg" som kan ha bildats. (se länken för skräckexempel)

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Tips: (Ja, jag är helt allvarlig)

    Blås rent alla komponenter som har med vv att göra, dden har korkat igen och olja vill ut pga. övertryck.

    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Gör sedan en "Engine flush" för att få ut det "klegg" som kan ha bildats. (se länken för skräckexempel)

    /Anders B.
    Intressant länk det där..
    Vet inte om det beror på som annan användare tidigare skrivit att jag är dum och ointelligent men jag tycker att det kör ihop sig på slutet.

    Enligt författaren lider motorn av dålig vehusventilation med för högt vevhustryck som följd.
    Jag kan då inte på något sätt begripa hur samma motor senare kan suga in luft genom ett lock med gummipackning..borde inte detta betyda kraftigt undertryck i motorn ?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av gringubben
    Enligt författaren lider motorn av dålig vehusventilation med för högt vevhustryck som följd.
    Jag kan då inte på något sätt begripa hur samma motor senare kan suga in luft genom ett lock med gummipackning..borde inte detta betyda kraftigt undertryck i motorn ?
    Med fungerande vevhusventilation är det undertryck i vevhuset. Om vevhusventilationen är blockerad, och det råkar en del motorer ut för, blir det övertryck i vevhuset pga att de förbränningsgaser som läcker förbi kolvringarna inte ventileras ut genom vevhusventilationen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av gringubben
    Enligt författaren lider motorn av dålig vehusventilation med för högt vevhustryck som följd.
    Jag kan då inte på något sätt begripa hur samma motor senare kan suga in luft genom ett lock med gummipackning..borde inte detta betyda kraftigt undertryck i motorn ?
    Med fungerande vevhusventilation är det undertryck i vevhuset. Om vevhusventilationen är blockerad, och det råkar en del motorer ut för, blir det övertryck i vevhuset pga att de förbränningsgaser som läcker förbi kolvringarna inte ventileras ut genom vevhusventilationen.
    Okay
    Men då suger den fungerande ventilationen också luft via locket och kolasåsen i tratten blir ett permanent problem?
    man får för sig att man kanske försöker suga ut kolasåsen med slangen vid påfyllningsröret innan det blir klegg då förstås...jobbigt funderande kring detta orsakar sk."brainsludge" som jag tror mig ha i överflöd.

    Hadet !

    Sören

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av gringubben
    Men då suger den fungerande ventilationen också luft via locket och kolasåsen i tratten blir ett permanent problem?
    Det kan bli majonäs även om locket håller tätt. Det finns fukt/kondens i motorn också som kondenseras på det kalla oljesticksröret. Fukten försvinner om man kör så länge att motorn hinner bli ordentligt varm och sedan får tid att ventilera ut fukten. Korta körningar, kallt väder, stadskörning ger majonäs. Långa körningar ingen majonäs.

    Jag har aldrig sett ens en tendens till majonäs i min 9-5, men så körs den oftast längre turer.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Max effekt på saabmotor med 15t #6 hus
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 161
    Senaste inlägg: 2014-09-19, 12:05
  2. Super7R med Saabmotor
    Av Magnus 2074 i forum Projekt
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 11:01
  3. Saabmotor i en Kadett?
    Av Speedy_00 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 10:01
  4. Fundering ang Saabmotor i båt?
    Av zovix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •