Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Laddproblem , skarvning mapsensor + magnetventil problem

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495

    Laddproblem , skarvning mapsensor + magnetventil problem

    Hej!

    Har köpt mig en ng900 turbo för ett tag sen som pendlar bil. Men tycker den går dåligt , den laddar bara till det halva gula.

    Ska den inte ladda till det röda?

    Sen har någon varit och skarvat in en säkringshållare till mapsensorn och magnetventilen är inte inkopplad, kontakten är borta?

    Så har ni någon ide varför man skarvar in en säkringshållare till mapsensorn men ingen säkring i? Och varifrån ska magnetventilskontakten komma ifrån?

    Bifogar 2 bilder.

    Skarvningen till mapsensorn;



    Magnetventilen , har rivit upp en kabelhärva (en bit) för att leta efter kontakten / sladdar, därav de synliga kablarna




    Så , har ni några ideér varför man gör såhär? lura systemet så det ska ladda mer?

    MvH Niklasson

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Det stämmer att bilen ska ladda upp till det röda, dock inte in på det röda. Man brukar säga att halva gula = GLT. Verkar ju onekligen som någon riktig klåpare varit och pysslat med elen under huven... Varför någon gjort detta är en mycket bra fråga.

    Mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Det stämmer att bilen ska ladda upp till det röda, dock inte in på det röda. Man brukar säga att halva gula = GLT. Verkar ju onekligen som någon riktig klåpare varit och pysslat med elen under huven... Varför någon gjort detta är en mycket bra fråga.

    Mvh
    Hej!

    Ja det jag tänkte med.

    Ja verkligen , var likadant med extraljus , fult gjort och bara låg och skräpa, så bara riva bort bort bort sånt

    Men jag vill ha Laddtryck!!

    Ingen som trycker på ett elschema så jag kan försöka forska?

    MvH

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446
    Hej,
    Hajar inte mycket!!!
    Du har en bil från 88-a och du har en magnetventil och mappsensor !!??
    Dom grejerna hör inte ihop med 88-a.
    Mappsensor = Trionic
    Magnetventil( på bilden) = LH 2.4.. & T5

    Magnetventil för 88-a ser annorlunda ut.
    Antar att du har en konverterad bil till Trionic om inte så då har någon försökt att göra detta.? Man vet aldrig vad man köper.?
    Har du LMM ? då kan du inte ha Mappsensor och tvärtom.
    Min tips:
    a. kolla din styrbox den säger en hel del.
    b. när du vet ” a ” då kan man ta ställning varför bilen går ( laddar) som den gör.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859
    George>> Frågorna handlar troligen om en annan bil än den i signaturen:

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Har köpt mig en ng900 turbo för ett tag sen som pendlar bil. Men tycker den går dåligt , den laddar bara till det halva gula. ...

    MvH Niklasson
    Så tolkar i alla fall jag det.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446
    Citat Ursprungligen postat av LM
    George>> Frågorna handlar troligen om en annan bil än den i signaturen:

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Har köpt mig en ng900 turbo för ett tag sen som pendlar bil. Men tycker den går dåligt , den laddar bara till det halva gula. ...

    MvH Niklasson
    Så tolkar i alla fall jag det.
    OKEJ !
    tackar !! BIG SMILIE !!!
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    George:

    Precis som LM säger , det är alltså en NG900 -96a som vi snackar om nu , men jag har en og900 med

    LM; du har inga ideér eller elscheman så man kan se ifrån vilken sida av motorn / färgerna på kablarna som ska gå till magnetventilen?

    Dr Boost , hedis, någon som har tips ?

    MvH Niklasson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Magnetvebtils kontakten brukar inte vara med i härvorna hela vägen. Har rivit i ett par härvor och där har den aldrig funnits med...om någon klåpare varit framme och micklat lite. Har du exta kontakter hängandes? Kan kolla vilka pin de ska in på i boxen lite senare ikväll. Det finns en kontakt som hänger ut från kabelhärvan ganska nära själva kontakten där boxen är ikopplad...där får magnetventilen sina signaler...

    Har fått dessa erfarenheter när jag kopplat trionic i og 900. Men kontakten är ju trepolig. Stiften har plusmatning när tändningen är påslagen...har inget att göra med matingen till di kassetten. Sedan finns det 2 kablar som är styrda direkt från databoxen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266
    Kan de ha fultrimmat och kört med olika motstånd i säkringshållaren för att lura T5 att ladda mera?
    Tar man bort motsvarande 0,5v så ska den vad jag vet ladda ca 0,25bar mera...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Hej!

    Vadå inte funnits med? Om den inte finns med på 185hk modellen så kan det aldrig vara en 185 hk? Just pga att den bara laddar GLT ? Snacka med en ifrån SAAB igår med och han sa när de fick bilarna levererade av SAAB så var den kontakten INTE inkopplad utan de fick själv klicka i kontakten i "leveransservicen" , men kontakten fanns där hängandes iaf. Men inte på min bil, Men om jag inte hittar den så borde man kunna dra 2 kablar ifrån boxen och en ifrån ström /nyckel?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Kan de ha fultrimmat och kört med olika motstånd i säkringshållaren för att lura T5 att ladda mera?
    Tar man bort motsvarande 0,5v så ska den vad jag vet ladda ca 0,25bar mera...
    M.V.H.
    Är inte alls omöjligt dom gjort det , tankarna går ju åt att någon har gjort det för att just "fultrima" den. Kan jag enkelt testa ett motstånd i hållaren för att se om det gör skillnad?

    MvH

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    George:

    Precis som LM säger , det är alltså en NG900 -96a som vi snackar om nu , men jag har en og900 med

    LM; du har inga ideér eller elscheman så man kan se ifrån vilken sida av motorn / färgerna på kablarna som ska gå till magnetventilen?


    Dr Boost , hedis, någon som har tips ?

    MvH Niklasson
    Hej,
    de är lungt, jag behöver glasögon!!!*ler*

    läger en fil så om de är2.0 eller 2,3 kan man fixa alla el schema för 97-a
    900.

    http://www.visit.se/~wiking/saab/900_97.pdf

    Ingen aning om du kan se men jag provar , filen är i *.pdf format.
    MVH
    Goorge
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446
    jag har en link till en Rysk sajt som har el schema till 900 & 9000 / 97
    Men du skulle ju behöva kunna Ryska för att hitta filen och de kan jag. ( jag är EJ Ryss men hajar vad dom skriver)
    Tyvärr linken leder inte dig till 900 , måste man klicka hela tiden på olika alt. för att komma fram.
    Men vi provar!
    http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/index.html
    a. du väljer Saab
    b. väljer alt. 3
    c. väljer alt 1
    d. väljer du år, tyvärr de stor på kyrilliska och de finns bara en möjlighet 97!!!
    e. väljer 900 eller 9000

    nu är de klart. Alla filer är *.pdf format och jag antar att du har Acrobat för att kunna se.
    Nu kan du se på engelska hela köret.

    Hoppas du hittar vad du söker.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Vadå inte funnits med? Om den inte finns med på 185hk modellen så kan det aldrig vara en 185 hk? Just pga att den bara laddar GLT ? Snacka med en ifrån SAAB igår med och han sa när de fick bilarna levererade av SAAB så var den kontakten INTE inkopplad utan de fick själv klicka i kontakten i "leveransservicen" , men kontakten fanns där hängandes iaf. Men inte på min bil, Men om jag inte hittar den så borde man kunna dra 2 kablar ifrån boxen och en ifrån ström /nyckel?
    Jo den finns med men kontakten brukar inte följa med motorhärvan...var så jag menade...men mv har du ju eftersom du har en turbo 900. Ja det går att dra 2 kablar och plus. Om du gör det så dra plusen från nyckeln typ för annars står mv och surrar hela tiden. Kollade på min ng 900 och där går sladden till mv runt på högra sidan av motorrummet.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    George:

    Tack så mycket ! Ska kika närmre nu till helgen på detta.

    Larzzon:

    Ifrån höger sida säger du , alltså batterisidan då? Går den för sig "själv" ? Alltså inte inbakad i någon härva utan enkel kabel till den?

    Du skulle inte vilja ta lite bilder på var den kommer ifrån osv?

    MvH

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    På de två kabelmattor till ng900 jag undersökt närmare har den ena, MY95, sladd och kontakt till magnetventilen som går in i härvan vid farthållaren ungefär, på den andra härvan, MY97, hänger det en kontakt vid farthållen istället, och själva sladden till MV är löstagbar. Där kanske du kan hitta något?

Liknande ämnen

  1. Problem med mapsensor efter multiremsbyte *LÖST*
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 16:48
  2. Problem med Magnetventil.
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 23:18
  3. Magnetventil problem.
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 20:00
  4. problem med felkoder på magnetventil!
    Av ZigenarTomek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •