Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byte till syntetolja efter längre tid med mineral

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Byte till syntetolja efter längre tid med mineral

    Hej

    Det är dags för byte av olja i min gamla 99a (bilen i signaturen). Har stått avställd de senaste åren och endast varit startad och varmkörd någon gång då och då. Har tidigare kört med mineralolja, just nu har jag för mig att det är 10w30 mineral i. Samma olja som i traktorn i alla fall... kanske inte helt optimalt...

    Hursomhelst.. Står och väljer mellan att fortsätta att köra på mineral, alternativt att byta till syntet. Jag har hört att syntetolja KAN lösa upp avlagringar som skapats av mineraloljan vilket inte borde vara speciellt hälsosamt för motorn - är detta en myt eller sanning? Kommer det göra mer skada än nytta att börja köra med syntetolja? Bilen har förövrigt endast rullat 15400mil, sparsamt körd sedan slutet av 90-talet och avställd från och med 1999.

    Så vad tror ni? Hur hade ni gjort?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Bytt till en syntetolja och kör några mil och byt igen, borde fungerar bra.
    Självklart byter du filter vid bägge tillfällena!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Byte till syntetolja efter längre tid med mineral

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej

    Det är dags för byte av olja i min gamla 99a (bilen i signaturen). Har stått avställd de senaste åren och endast varit startad och varmkörd någon gång då och då. Har tidigare kört med mineralolja, just nu har jag för mig att det är 10w30 mineral i. Samma olja som i traktorn i alla fall... kanske inte helt optimalt...

    Hursomhelst.. Står och väljer mellan att fortsätta att köra på mineral, alternativt att byta till syntet. Jag har hört att syntetolja KAN lösa upp avlagringar som skapats av mineraloljan vilket inte borde vara speciellt hälsosamt för motorn - är detta en myt eller sanning? Kommer det göra mer skada än nytta att börja köra med syntetolja? Bilen har förövrigt endast rullat 15400mil, sparsamt körd sedan slutet av 90-talet och avställd från och med 1999.

    Så vad tror ni? Hur hade ni gjort?

    Mvh

    Det är i första hand en myt/skröna. Både mineralolja och syntet innehåller tillsatser för renande funktion så de är likvärdiga i det fallet.

    Det ska normalt inte vara några risker/problem med att byta till vilken olja som helst åt vilket håll som helst bara man ser till att oljan har den viskositet som rekommenderas för motorn, i synnerhet varmviskositeten, alltså det sista talet.

    I ditt fall vete fan om jag brytt mig om att så sent i livet på bilen börja knöla med helsyntet, skulle vara nån billig från Agrol eller Biltema då. Annars kan du lika gärna köra vidare på en vettig mineral och vara glad ändå, både du och motorn.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Tack för svaren!

    Får se hur jag gör då. Ska kolla upp priser på både helsyntet och mineral så får det bli det som verkar mest prisvärt. Vet att jag betalade 330kr för 4liter Q8 Excel 5w40 som jag kör med i min og900, kanske är lite väl "lyxigt" att köra med i 99an, ska ju trots allt bara agera vinterbil. Får som sagt se hur det blir.

    Mvh

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Skall du ändå köpa olja kan du köpa delsyntet. Det har jag nog gjort i ditt ställe. Vet inte om det är en skröna men helsysntet blir ju "blaskigare" när den blir varm. Antar att motorn o de packboxar/tätningar också är ifrån -77? Den kan ju börja läcka lite det är väl det som kan inträffa med helsyntet.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Gå in till Saab och köp Opel-oljan, en 5-litersdunk för ca 200:- Finns helsyntet och delsyntet, har även mineral och de är bra och billiga oljor!
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har gjort detta byte (från mineral till syntet) på två gamla motorer. Båda BMW:s gamla sexa (M30-motor).

    För den ena (3.0S) gick bytet helt utan problem. Inget oljeläckage, ingen ökad oljeförbrukning eller något! Motorn har nu gått 73.000 mil.

    För den andra (635CSi) satte ett av de små hålen som smörjer kamaxelns kammar igen straxt efter bytet. Det var inte bra för den aktuella kammen. Jag kan inte svära på att det inte hade hänt även om jag inte bytt till helsyntet men det ligger ju nära till hands att misstänka det.

    Per L

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Denna Opelolja folk pratar om för 200:-.
    Vad finns den i för viskositeter? Finns 0W30 ?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Skall du ändå köpa olja kan du köpa delsyntet. Det har jag nog gjort i ditt ställe. Vet inte om det är en skröna men helsysntet blir ju "blaskigare" när den blir varm. Antar att motorn o de packboxar/tätningar också är ifrån -77? Den kan ju börja läcka lite det är väl det som kan inträffa med helsyntet.

    //B

    Det jag markerat är en total skröna!!

    Har man en mineral 15W-30 och en helsyntet 0W-30 så är det bara när oljan är kall som helsynteten är "blaskigare" vilket den ska vara så det i det läget är en stor fördel vid kallstarter.

    När oljorna sen når normal arbetstemp så är de lika tjocka båda två så länge de är friska, vilket helssynteten håller sig längre än mineralen generellt sett. Och dessutom tål mer värme innan den börjar påverkas negativt av det.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Skall du ändå köpa olja kan du köpa delsyntet. Det har jag nog gjort i ditt ställe. Vet inte om det är en skröna men helsysntet blir ju "blaskigare" när den blir varm. Antar att motorn o de packboxar/tätningar också är ifrån -77? Den kan ju börja läcka lite det är väl det som kan inträffa med helsyntet.

    //B

    Det jag markerat är en total skröna!!

    Har man en mineral 15W-30 och en helsyntet 0W-30 så är det bara när oljan är kall som helsynteten är "blaskigare" vilket den ska vara så det i det läget är en stor fördel vid kallstarter.

    När oljorna sen når normal arbetstemp så är de lika tjocka båda två så länge de är friska, vilket helssynteten håller sig längre än mineralen generellt sett. Och dessutom tål mer värme innan den börjar påverkas negativt av det.

    Sen är det ju i princip bara en fördel om oljan är "blaskig" så länge den ändå klarar smörjningen av aktuell motor. Det är ingen direkt fördel i sig om oljan är tjockare, eller ju tjockare den är.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_SunBear":ioi348gx
    Skall du ändå köpa olja kan du köpa delsyntet. Det har jag nog gjort i ditt ställe. Vet inte om det är en skröna men helsysntet blir ju "blaskigare" när den blir varm. Antar att motorn o de packboxar/tätningar också är ifrån -77? Den kan ju börja läcka lite det är väl det som kan inträffa med helsyntet.

    //B

    Det jag markerat är en total skröna!!

    Har man en mineral 15W-30 och en helsyntet 0W-30 så är det bara när oljan är kall som helsynteten är "blaskigare" vilket den ska vara så det i det läget är en stor fördel vid kallstarter.

    När oljorna sen når normal arbetstemp så är de lika tjocka båda två så länge de är friska, vilket helssynteten håller sig längre än mineralen generellt sett. Och dessutom tål mer värme innan den börjar påverkas negativt av det.

    Sen är det ju i princip bara en fördel om oljan är "blaskig" så länge den ändå klarar smörjningen av aktuell motor. Det är ingen direkt fördel i sig om oljan är tjockare, eller ju tjockare den är.


    MVH Tony[/quote:ioi348gx]

    För att förtydliga det Tony säger: Det som avgör "blaskigheten" är ju enbart viskositetstalet, inte vilken typ av olja det är.

    (Med förtydligandet att transmissionsoljors viskositetstal inte är jämförbara med motoroljors då)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Det jag har märkt är att om man kollar oljan på en bil med mideralolja när motorn är varm så är den väldigt mycket blaskigare än en motor med helsyntet.
    Verkar som att syntetoljan behåller sin form mycket bättre när den blir varm fast att den är mera tunnflytande när den är kall.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Antar att motorn o de packboxar/tätningar också är ifrån -77? Den kan ju börja läcka lite det är väl det som kan inträffa med helsyntet.
    Stämmer, packningar/packboxar är orginal.. Sen så läcker den faktiskt redan lite olja, tror dock det kommer från oljepluggen. "Någon" hade inte tillgång till en ny kopparpackning senast oljan byttes... Om det nu skulle visa sig vara från något annat ställe så kanske det är dumt att hälla i syntet, känns ju som att det skulle kunna förvärra läckaget.

    Får nog bli en dunk med mineral Opel-olja, ska ju ändå in på Saab och handla ett oljefilter. Eftersom den oljan är så billig så kan man kosta på sig att byta olja lite oftare istället.

    Tack återigen för alla synpunkter!

    Mvh

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det jag har märkt är att om man kollar oljan på en bil med mideralolja när motorn är varm så är den väldigt mycket blaskigare än en motor med helsyntet.
    Verkar som att syntetoljan behåller sin form mycket bättre när den blir varm fast att den är mera tunnflytande när den är kall.
    M.V.H.
    Syntetoljor har högre viksocitetsindex än mineraloljor, dvs, för en given viskocitet så är de mer lättflytande vid låga temperaturer samtidigt som de är mer trögflytande vid höga temperaturer (över 100 grader).

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Gamla bilar kan börja läcka överallt vid byte till helsyntet, jag har provat.

    kör på en bra mineral som instruktionsboken rekommenderar.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Gamla bilar kan börja läcka överallt vid byte till helsyntet, jag har provat.

    kör på en bra mineral som instruktionsboken rekommenderar.

    mvh
    Jag har också provat det. Ingen höjdare...

    Så jag rekommenderar också att göra som T16 säger. En mineral enligt instruktionsbok så blir det säkert bra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Skillnad mineral och syntetolja i automat?
    Av DanneD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2022-08-05, 13:14
  2. Laddar ej längre som den ska efter stiftbyte????
    Av motala3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 16:17
  3. Olja till T8'an, vågar man ha vanlig mineral?
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 20:51
  4. Skölja ur växellådan när jag ska byta till mineral olja? NG900
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •