Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fråga om magnetventil T5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228

    Fråga om magnetventil T5

    Bilen det handlar om är en 9000cse, 2.3ltt -96 med steg1 chip

    När jag försökte byta slangarna till min magnetventil så råkade jag knäcka en av "pinnarna" som håller ena slangen, Jag limmade dit den igen + lite silikon och det har fungerat utmärkt en bra tid. Men så nyligen tyckte jag att jag skulle köpa en ny så att jag slapp se silikonet och sagt som gjort så köpte jag en beg. och bytte grejerna. Det visade sig att bilen inte gick som den skulle efter det. Det gick bara på typ grundladd..
    Jag kollade säkringen (nr 5) och den var kass. Bytte den och startade bilen och jag såg att den gick sönder omgående igen. Hmmm, tänkte jag... Magnetventilen är kass, eller hur?? :-(
    Jag bytte tilbaka till min fungerande (men fula) magnetventil, bytte säkring och startade igen. Säkringen höll och jag tog en provtur. Gissa vad? Den går fortfarande bara på grundladd!!!?? Hur? Varför??

    Är det något mer som har pajjat pga. den kassa magnetventilen? Den mätte jag btw. 0-ohm mellan stift 1-2 och 2-3 kortis med andra ord, eller hur? Jag skulle naturligtvis ha mätt upp den INNAN jag kopplade in den men det är för sent nu..

    Vad skall jag kolla nu???
    Har kollat alla slangarna till/från magnetventilen och alla är hela och fina då jag köpte helt nya och bytte ut dem vid magnetventilsbytet. Hag en öppen dump och den låter som vanligt med sitt pysande (om är lite lägre nu än innan)

    Tomgången är åxo lite svajjig, men det beror nog på att jag kopplade bort batteriet för att jag trodde att det skulle hjälpa. Jag tror att jag bara behöver köra några fullgasrepor så att den skall adaptera (heter det så) sig och stabilisera sig igen (hoppas det)..

    Snälla någon ... jag har försökt att "Söka" men får inte helt rätt på det ändå??
    Jag behöver lite xtra hjälp så att säga...

    //Alex



    Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Tyvärr måste jag nog hänvisa dig till den här FAQ-tråden av Robert@ där det talas om att en kortsluten MV även kan knäcka drivstegen i styrboxen. Om så är fallet med din bil är kanske tidigt att säga men i tråden står hur du mäter upp boxen.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tyvärr måste jag nog hänvisa dig till den här FAQ-tråden av Robert@ där det talas om att en kortsluten MV även kan knäcka drivstegen i styrboxen. Om så är fallet med din bil är kanske tidigt att säga men i tråden står hur du mäter upp boxen.

    Lycka till!
    Tack för tipset, skall mäta imorgon under dagen och se vad som kommer fram.

    OM nu drivstegen är kassa är det någon som vet vad dom heter och var man kan köpa dessa??? Jag sysslar med elektronik så det är absolut inga som helst problem för mig att byta dessa..

    En sak jag måste lägga till är att dagen efter bytet (av magnetventilen) så upptäckte jag att det luktade bränd elektronik i kupen vid start (kom från fläkten) så jag kontrollerade under huven men där luktade det inte alls utan det kom från själva fläkten så attt säga. Det kan vara drivstegen som brann upp i styrboxen och "röken" från dom kom genom kupefläkten . :-(

    //Alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Typ samma som jag gjorde när jag köpte en beg MV från en här på forumet. Brände styrboxen MEN alla mätpunkterna från tipset i länken ovan var rätt så den är inte 100% säker...fast farsan satte sig in i elektroniken och styrfunktionerna i boxen och lagade min box.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Jag mätte upp min box idag och där ÄR kortis mellan jord och en av polerna som det sas i tipset så ett av mina drivsteg är bränt. Jag kommer att svänga förbi ELFA idag och köpa 4st (tror det finns 4st totalt i boxen) och byta dem alla när jag ändå har öppnat den så fort jag har tid... Bilen fungerar ju ändå fast inte med alla pållarna hemma :-) Har tagit ut säkring nr:5 OCH kopplat ur magnetventilen under huven. Har mätt på den (min gamla) och den är hel som tur var. (Den jag köpte här på forumet är kass)
    Elfas Artnr på drivkretsen (RFP12N10L) är: 71-080-79 och kostar ca. 16:- +moms. om någon undrar. OM det inte är rätt krets så hojta gärna till..

    //Alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Ännu en fråga ang. drivstegen!!!

    Måste man gifta in grejorna eller är det bara plug & Play när drivstegen är bytta????
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av Martini
    Ännu en fråga ang. drivstegen!!!

    Måste man gifta in grejorna eller är det bara plug & Play när drivstegen är bytta????
    Nån som vet?
    På min var jag tvungen att Techa in den, vet inte hur immob sparas, sitter väl inte nått batteri för det, sparas i flash:et eller nån konding som agerar batteri?
    Sparas det i flash borde min startat utan Tech-II, eller hur funkar det?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Det är bara o tuta o köra!
    Den kan vara spänningslös i åratal utan att skapa problem.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. magnetventil fråga
    Av wbugs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 19:26
  2. Magnetventil fråga?
    Av wallace i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •