Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bränslemätaren vet inte vad den vill : 9000 2.3i -92 ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Bränslemätaren vet inte vad den vill : 9000 2.3i -92 ?

    Märkte nu i morse på väg till jobbet att "tankalampan" tändes och att visaren stod nere vid början av den röda markeringen. Inget konstigt med det - visste att det började bli tomt i tanken.

    Råkade få ett förargligt motorstopp vid krypkörning - drog igång maskinen igen utan problem - döm om min förvåning att tanklampan slocknat och att mätaren hoppat upp till 15-20 liter..... en bit ovanför det röda fältet. Lite olustigt om man inte kan lita på bränslemätaren ... Har även tidigare noterat att bränslemätaren visat lite "upp och ner" även högre upp på skalan. Uppfattar det som att mätaren inte är stabil i sin visning - den kan sjunka normalt men sedan plötsligt stiga igen utan påfyllning. Tankar jag fullt går mätaren i topp.

    Så frågan nu är vad det kan vara som spökar? Nivågivaren kass? Elfel - taskig jordning? Annat trubbel ?

    Tacksam för Er support
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Gör själv en uppdatering här. I morse när jag drog i gång maskinen gick mätaren upp till cirka 35L. Efter en 1/4 körning/~2 mil har mätaren ramlat ner till dryga 10-15L. Enligt mätaren skulle det gått åt ~20 liter på 2 mils körning vilket är helt orimligt. Så frågan är varför mätaren beter sig som den gör?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Har inget tips, men min 9000i -88 gör också så..

    Har för mig att det ibland kan vara någon/några skruvar i instrumentet som kan vara lite dåligt åtdragna vilket kan göra att både temp och tankmätaren beter sig lite underligt. (Dålig jord)

    Har inte provat det själv då det är på andrabilen så har jag inte haft ork att grotta allt för mycket i det. Den funkar ju så pass att när den visar pyttelite på mätaren så kan jag ha mer kvar i tanken än vad mätaren visar, men så länge det är åt det hållet och inte att den visar fullt när det i själva verket är tomt så är jag nöjd. :-)

    Kommer du på vad det är för fel så rapportera gärna det i tråden. Chansen att jag har samma fel är väl ganska överhängande.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har inget tips, men min 9000i -88 gör också så..

    Har för mig att det ibland kan vara någon/några skruvar i instrumentet som kan vara lite dåligt åtdragna vilket kan göra att både temp och tankmätaren beter sig lite underligt. (Dålig jord)

    Har inte provat det själv då det är på andrabilen så har jag inte haft ork att grotta allt för mycket i det. Den funkar ju så pass att när den visar pyttelite på mätaren så kan jag ha mer kvar i tanken än vad mätaren visar, men så länge det är åt det hållet och inte att den visar fullt när det i själva verket är tomt så är jag nöjd. :-)

    Kommer du på vad det är för fel så rapportera gärna det i tråden. Chansen att jag har samma fel är väl ganska överhängande.

    Blir väl till att grotta i det framöver.

    Ett annat MYCKET irriterande "fel" är att pumpen(-bensin) stänger av stup i ett när jag försöker tanka - kommit de senaste gångerna. Orkar inte stå och klämma på handtaget gång på gång för att få i en liter eller 2.
    Kan det vara något knas i röret som gör att soppan stoppar upp och inte vill rinna ner? (Får kanske ta detta i en separat tråd?)
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Blir väl till att grotta i det framöver.

    Ett annat MYCKET irriterande "fel" är att pumpen(-bensin) stänger av stup i ett när jag försöker tanka - kommit de senaste gångerna. Orkar inte stå och klämma på handtaget gång på gång för att få i en liter eller 2.
    Kan det vara något knas i röret som gör att soppan stoppar upp och inte vill rinna ner? (Får kanske ta detta i en separat tråd?)
    Nja. Det skulle det väl kunna vara, men om det händer oftare nu än tidigare är det troligare att macken har micklat något med pumpen, bytt handtag, satt på eller tagit bort den där gummimuffen, ökat flödet eller liknande. Tycker vissa pumpar är ett himla "klickande" på medan andra pumpar funkar klockrent.

    Men när du säger det så kan det nog vara så att jag upplever att pumparna oftare klickar ur på 9000,en än ng900,an. Vet inte om det är för att tankröret på 9000 är utformat lite tight eller vad det kan bero på..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 T - 98 vill inte starta
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:16
  2. 9000 CSE 2.3T vill inte starta
    Av Veneratio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 14:26
  3. [LÖST] Bilen la av...Vill inte mer 9000
    Av 99HÅRTORK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 17:16
  4. Min 9000 cs vill inte rulla !
    Av 9000 TS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 18:23
  5. Vill inte starta (9000 -97)
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •