Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dåligt med olja

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Dåligt med olja

    Kom precis fram till oslo nu.

    På vägen upp så sakta jag in vid en betalstation och hörde att det ticka som f*n från motorn, stannade och stängde av och kollade oljan. Så gott som tomt, bara lite lite. Den oljan som var i han ju nte rinna ner men så tomt ska det väl inte va? Bilen är servad för 1000 mil sedan på ANA.

    När jag startade igen så ticka det inte men jag hälde i en 1 liter.


  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Dåligt med olja

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Kom precis fram till oslo nu.

    På vägen upp så sakta jag in vid en betalstation och hörde att det ticka som f*n från motorn, stannade och stängde av och kollade oljan. Så gott som tomt, bara lite lite. Den oljan som var i han ju nte rinna ner men så tomt ska det väl inte va? Bilen är servad för 1000 mil sedan på ANA.

    När jag startade igen så ticka det inte men jag hälde i en 1 liter.


    Får man då fråga, har du då alltså kört 1000 mil utan att kolla oljan på oljesticka en enda gång?

    Personligen har jag mycket svårt att förstå att folk är så förbenat dåliga på att kontrollera denne enkla sak, och sen stå som frågetecken när det blir nåt fel.

    Jag själv kollar oljenivån minst 1 gång i veckan på alla mina bilar. Tar ca 30 s innan man ska starta motorn och sen vet man hur det ligger till och kan följa med på vad som sker.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3

    Re: Dåligt med olja

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Kom precis fram till oslo nu.

    På vägen upp så sakta jag in vid en betalstation och hörde att det ticka som f*n från motorn, stannade och stängde av och kollade oljan. Så gott som tomt, bara lite lite. Den oljan som var i han ju nte rinna ner men så tomt ska det väl inte va? Bilen är servad för 1000 mil sedan på ANA.

    När jag startade igen så ticka det inte men jag hälde i en 1 liter.


    Får man då fråga, har du då alltså kört 1000 mil utan att kolla oljan på oljesticka en enda gång?

    Personligen har jag mycket svårt att förstå att folk är så förbenat dåliga på att kontrollera denne enkla sak, och sen stå som frågetecken när det blir nåt fel.

    Jag själv kollar oljenivån minst 1 gång i veckan på alla mina bilar. Tar ca 30 s innan man ska starta motorn och sen vet man hur det ligger till och kan följa med på vad som sker.


    MVH Tony
    Jo..jag kollade också oljan vid varje tankning på min saab.
    Man ska inte behöva kolla oljan så ofta på en modern bil...så det är nog snarare saab som är dåliga på att få den att stanna kvar i motorn !
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Jag har inte kollat oljan allt för ofta. En skapligt ny bil med service intervall på 3000 mil och jag har kört 1000 och oljan börjar försvinna bara? Vad kan få den att börja dricka olja?

    Jag stannade 10 min innan jag hörde det och då hördes det inget onormalt från motorn.

    Kan inte vara någon ventil som ställde in sig eller nåt?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Dåligt med olja

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Kom precis fram till oslo nu.

    På vägen upp så sakta jag in vid en betalstation och hörde att det ticka som f*n från motorn, stannade och stängde av och kollade oljan. Så gott som tomt, bara lite lite. Den oljan som var i han ju nte rinna ner men så tomt ska det väl inte va? Bilen är servad för 1000 mil sedan på ANA.

    När jag startade igen så ticka det inte men jag hälde i en 1 liter.


    Får man då fråga, har du då alltså kört 1000 mil utan att kolla oljan på oljesticka en enda gång?

    Personligen har jag mycket svårt att förstå att folk är så förbenat dåliga på att kontrollera denne enkla sak, och sen stå som frågetecken när det blir nåt fel.

    Jag själv kollar oljenivån minst 1 gång i veckan på alla mina bilar. Tar ca 30 s innan man ska starta motorn och sen vet man hur det ligger till och kan följa med på vad som sker.


    MVH Tony
    Jo..jag kollade också oljan vid varje tankning på min saab.
    Man ska inte behöva kolla oljan så ofta på en modern bil...så det är nog snarare saab som är dåliga på att få den att stanna kvar i motorn !


    Jo visst har SAAB vissa problem med detta, men det spelar egentligen inge större roll. Man bör ändå kunna ta sig tid till att kontrollera oljan med jämna mellanrum, och inte åka runt i kanske ett år och se bli överaskad om nåt har hänt. En bil är bland det dyraste man äger ofta, och det kostar ju så lite att hålla lite koll, och det kan spara så mycket elände.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Jag har inte kollat oljan allt för ofta. En skapligt ny bil med service intervall på 3000 mil och jag har kört 1000 och oljan börjar försvinna bara? Vad kan få den att börja dricka olja?

    Jag stannade 10 min innan jag hörde det och då hördes det inget onormalt från motorn.

    Kan inte vara någon ventil som ställde in sig eller nåt?

    Ta inte illa upp av mina pekfingrar, jag menar bara väl.

    Det är inte som det ska med din bil, utan du har antagligen råkat ut för det nu närmast klassiska SAAB-problemet som de har på vissa modeller och motorer.

    Det har vanligtvis med vevhusventilationen att göra, men det kan de som har mer erfarenhet av detta förklara närmare för dig.

    Helt riktigt så ska man normalt inte behöva kolla oljan stup i kvarten på en bil, särskilt inte en ny bil. Men, då det är så förbaskat lätt att göra, och det kan spara en otroligt mycket besvär och pengar, så är det en väldigt bra vana att t ex. när man tankar tar en kik under huven och ser att allt ser ut som det brukar och att det finns olja på stickan mellan markeringarna.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Tyvärr är detta ett stort problem, vet inte hur många gånger jag frågat när jag ska köpa bil och fått samma svar

    Negative. - Drar bilen någon olja ?

    Säljare. - Nej den är fullservad

    Negative. - Jo det står i annonsen, jag menar om du får fylla på någon olja mellan service. ?

    Säljare - Öhhh den är som sagt fullservad på Saab.

    Negative. -Tack o hej. *Klick*.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det har vanligtvis med vevhusventilationen att göra, men det kan de som har mer erfarenhet av detta förklara närmare för dig.
    Ska inte det vara åtgärdat f.m årsmodell 2004 ?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Bilhandlare vill nog inte lämna ut den informationen. Många bilhandlare är väldigt okunniga vad gäller tekniska saker som har med motor att göra. Detta är nog generellt men det finns nog en hel del som kan tekniska saker också.

    04 har väl den bättre motorn? Var väl bara problem upp till 03 eller?

    Jag skulle stå på mig och åka till Saab så de får göra en kostnadsfri koll.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Ringde till ANA idag och berättade hur det låg till.

    När man bara ser lite olja på toppen av stickan så är det 2 liter kvar sa han. Han räkna på något konstigt sätt mellan fingrarna och sa att bilen hade druckit 1,5 liter på 1000 mil. Sen frågade han bekymmrat om jag hade hällt på mera olja.

    Men så länge bilen har fullservad bok så gäller motorgarantin, så länge den är orginal då.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    vad för förbrukning är ok/normalt på en 9-5 då, 1l/1000mil?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Ringde till ANA idag och berättade hur det låg till.

    När man bara ser lite olja på toppen av stickan så är det 2 liter kvar sa han. Han räkna på något konstigt sätt mellan fingrarna och sa att bilen hade druckit 1,5 liter på 1000 mil. Sen frågade han bekymmrat om jag hade hällt på mera olja.

    Men så länge bilen har fullservad bok så gäller motorgarantin, så länge den är orginal då.
    Du har ingen motorgaranti på din -04

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Har du kollat att det är tätt mellan avtappningspluggen och oljetråget?
    Har varit med om vid flertalet ggr att den varit dåligt dragen efter servicar och läckt senast var på min mors bil.
    Kolla även att det sitter en kopparbricka mellan plugg och tråg. När jag köpte min 9000 så satt det ingen bricka där, den droppade lite men olja försvinner fort när den blir varm. Jag upptäckte detta ett par veckor efter köp att oljelampan blinkade till vid en kraftig inbromsning. Det var då jag såg läckaget samt att det var mkt lite olja kvar i motorn. Nu hände inget med motorn.

    Jag var arg både på mig att jag inte kollat detta tidigare, men även arg på förra ägaren som bytt olja o struntat i kopparbrickan.

    Nu tror inte jag detta är det felet på din bil. Men lätt att kolla upp iaf.

    mv
    B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Jag har inte kollat oljan allt för ofta. En skapligt ny bil med service intervall på 3000 mil och jag har kört 1000 och oljan börjar försvinna bara? Vad kan få den att börja dricka olja?

    Jag stannade 10 min innan jag hörde det och då hördes det inget onormalt från motorn.

    Kan inte vara någon ventil som ställde in sig eller nåt?

    Ta inte illa upp av mina pekfingrar, jag menar bara väl.

    Det är inte som det ska med din bil, utan du har antagligen råkat ut för det nu närmast klassiska SAAB-problemet som de har på vissa modeller och motorer.

    Det har vanligtvis med vevhusventilationen att göra, men det kan de som har mer erfarenhet av detta förklara närmare för dig.

    Helt riktigt så ska man normalt inte behöva kolla oljan stup i kvarten på en bil, särskilt inte en ny bil. Men, då det är så förbaskat lätt att göra, och det kan spara en otroligt mycket besvär och pengar, så är det en väldigt bra vana att t ex. när man tankar tar en kik under huven och ser att allt ser ut som det brukar och att det finns olja på stickan mellan markeringarna.


    MVH Tony
    Tyvärr är det väldigt vanligt att bilägare inte kollar oljan i bilen. Jag tycker att det borde vara lika naturligt att kolla det som att fylla på bensin, det kan ju inträffa saker som gör att oljan försvinner, oavsett bilmärke.

    En kort historia om en kille som köpt många ny Audi på Söderbergs i Norrköping. Han hämtade ut sin nya Audi A6 (kommer tyvärr inte ihåg årsmodell). Han är en pedant och väldigt medveten om vikten av att serva bilen. Kollar oljan ofta i början, då han hört att den kan dra olja under inkörningsperioden. När bilen har gått ca 2000mil, så har bilen dragit 10 -12L olja , han frågar då verkstadshefen om detta och får då till svar: -det är fullt normalt, inget att oroa sig för. Men du kan ju håll alite extra koll på oljan

    Han bytte bil efter detta till SAAB
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Ringde till ANA idag och berättade hur det låg till.

    När man bara ser lite olja på toppen av stickan så är det 2 liter kvar sa han. Han räkna på något konstigt sätt mellan fingrarna och sa att bilen hade druckit 1,5 liter på 1000 mil. Sen frågade han bekymmrat om jag hade hällt på mera olja.

    Men så länge bilen har fullservad bok så gäller motorgarantin, så länge den är orginal då.
    Du har ingen motorgaranti på din -04

    Så sa han på saab ANA, varför skulle det inte kunna vara motor garanti då?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Ringde till ANA idag och berättade hur det låg till.

    När man bara ser lite olja på toppen av stickan så är det 2 liter kvar sa han. Han räkna på något konstigt sätt mellan fingrarna och sa att bilen hade druckit 1,5 liter på 1000 mil. Sen frågade han bekymmrat om jag hade hällt på mera olja.

    Men så länge bilen har fullservad bok så gäller motorgarantin, så länge den är orginal då.
    Du har ingen motorgaranti på din -04

    Så sa han på saab ANA, varför skulle det inte kunna vara motor garanti då?
    Troligen utgick väl han från att det var en bil före MY04 som dragit olja pga oilsludgeproblem och omfattades av den förlängda motorgarantin med avseende på detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  2. pyser olja(?) från dump, dåligt laddtryck och ork i maskin!
    Av Joelk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 06:31
  3. Saab 9000 -94/95, dåligt oljetryck och kissar olja.
    Av Brains i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •