Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Effektvinst på en sugmotor med E85?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239

    Effektvinst på en sugmotor med E85?

    Får man nån effektvinst med E85 på en seriös byggd sugmotor?
    Nabil

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Man får väl gissa att det är därför bland annat Volvo kör med detta bränsle i STCC?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Man får väl gissa att det är därför bland annat Volvo kör med detta bränsle i STCC?
    Dock har jag för mig att Tony yttra sig om att det mer är ett PR-trick än för effektökning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    jadå det lär du få, bland annat kan du juh öka kompressionen avsevärt, har en gammal volvo som står som jag funderar på att etanolkonvertera bara för skojs skull, ta av typ 3mm på toppen och byta till större spridare och vassare kamså ska de nog röra lite på sig. har kört denna konfig förut på en volvo motor dock fanns inte e85 då så jag körde 98 oktan och 30% metanol i bensinen för att den skullegå rent och den hade ett satans botten vrid

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Man får väl gissa att det är därför bland annat Volvo kör med detta bränsle i STCC?
    Dock har jag för mig att Tony yttra sig om att det mer är ett PR-trick än för effektökning.
    Hade kunnat tro på det mer om de vore ensamma om det men även Flash Engineering har väl kört på E85 på slutet?

    Jag tror nog att STCC-teamen hur PR-medvetna de än är inser att den bästa reklamen är att vinna race mer än att komma 5:a på ett ur prestandahänseende sämre men miljövänligare bränsle men jag vet ju inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Kan man köra med förgasare typ Weber 50 eller 55 eller bör man köra med insprut?
    Nabil

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hade kunnat tro på det mer om de vore ensamma om det men även Flash Engineering har väl kört på E85 på slutet?

    Jag tror nog att STCC-teamen hur PR-medvetna de än är inser att den bästa reklamen är att vinna race mer än att komma 5:a på ett ur prestandahänseende sämre men miljövänligare bränsle men jag vet ju inte.
    Jag tror inte de går sämre med E85, men tror inte man vinner några jättehästar på det. Därav kan jag ibland lite på Tony. Vi får kolla ifall han svarar. Vem vet, de kanske rent av gått över på E85:an i MB...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Titt Ut.....



    Inom STCC så kör Volvo med E85 ja, men det är i första hand just en PR grej för att profilera sig som miljömedvetna.

    Man får inte öka kompressionen i STCC vid bruk av E85, och därmed så uteblir i princip någon effektökning att tala om. En häst plus där en annan borta någon annanstans. Dessutom är STCC-motorerna så pass utvecklade att de inte i första han begränsas av spikning med den tillåtna kompressionen, och då faller ju i princip hela fördelen med E85 så länge man inte får öka kompressionen radikalt, då först kan det börja hända saker.

    Fast, nu är det ju troligt att "vissa" team ändå micklat med kompressionen då kontrollanterna inom STCC nog inte har riktigt klart i hur de ska kunna kontrollera det geometriska kompförhållandet på nåt enkelt sätt. Så att någon nog myglar en smula är ingen högoddsare om man säger så.

    Flash påstod att de körde E85 i nåt lopp, men det var i så fall inget man kunde lukta sig till. De skulle köra på E85 nu sist på Sturup men det luktade inte då heller som de verkligen gjorde det, så fan vet.

    På turbobilar, som våra glada SAAB:ar, så är ju motorerna i första hand just begränsade av värme och spikning, så där kan E85 göra nytta direkt bara man mappar för det, och sen kan vi ju lätt påverka den reella kompressionen med laddtrycket. Då kommer allt i ett helt annat läge.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Så med andra ord så finns det effekt att vinna med rätt komp i en sugmotor som ska köras på E85!

    Men är det insprut som gäller eller kan man köra med förgasare?
    Nabil

  10. #10
    Går lika bra med större förgasare eller köramedsprutm, du kanske inte ens behöver byte förgsaare bara ställapåså den flödarlite mera, beror juh på hur passmycket mera du tänkt ha men kör med riktigt hög komp så får du en ruskig skillnad i botten styrka iaf.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag missade ju det självklara att det kanske finns en annan fördel med att köra på E85 i STCC men den var då ack så liten:
    3.3.1.5 Bilar som drivs med bränslet E85.
    Minimivikt på bilar som drivs med bränslet E85 i enlighet med SBF:s Gemensamma Regler G 16 skall minskas med 6 kg.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Då får det bli en uppgradering av weber 45.orna + ökning av kompet i motorn.

    Ska bli intressant att se hur mycket effekt man kan plocka ut till sommaren
    Nabil

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av B-motor
    Då får det bli en uppgradering av weber 45.orna + ökning av kompet i motorn.

    Ska bli intressant att se hur mycket effekt man kan plocka ut till sommaren

    Glöm nu inte att E85 är duktigt aggresivt mot div material i slangar och pumpar m.m.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Och ventiler/säten va? Smörjer det inte sämre så att det riskerar att bli som förr om man tankade blyfritt i en motor för blyad soppa?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Ventilstyrningar kanske.....?




    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. T5 kammar i en T7 motor - Effektvinst??
    Av Jonas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 20:13
  2. DI på sugmotor?
    Av Krister K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 21:07
  3. Ltt på 2.0 sugmotor?!
    Av descrator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 23:23
  4. Byta topp från 85 till 86-88, effektvinst??
    Av Fredrik1765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 20:49
  5. Effektvinst vid sänkning av insugstemp?
    Av FeFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •