Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Över 300hk 9-5a

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922

    Över 300hk 9-5a

    Hej!

    Sitter och räknar vad det skulle kosta mig att hamna på rätt sida av 300-vallen. Det krävs T5 Kolvar/Ringar/Stakar/Packning samt spridare. Men hur är det med topplocket på en 9-5a från -98. Den med starkare ventiler ska ha kommit (-03?). Hur långt kan man dra på mitt orginal?

    MvH
    -FaeN

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Över 300hk 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Sitter och räknar vad det skulle kosta mig att hamna på rätt sida av 300-vallen. Det krävs T5 Kolvar/Ringar/Stakar/Packning samt spridare. Men hur är det med topplocket på en 9-5a från -98. Den med starkare ventiler ska ha kommit (-03?). Hur långt kan man dra på mitt orginal?
    Hej,

    De bättre ventilerna kom på 2,3:an på M/01, men finns redan fr.o.m. M/00 på 9-5 Aero.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Skulle tippa på det blir billigast att köpa färdigt. T ex pruta lite på denna bil:
    http://www.blocket.se/vi/11936678.htm?ca=2_s

    Jag som har "byggt" den.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    Mjo jättefin bil, men har inte dem pengarna tyvärr. Sedan ligger väl häften av "roligheten" i att veta att jag har gjort någonting själv med min bil

    Men du sa att det skulle bli billigare att köpa "färdig gjort" Hur kan det komma sig? Så mycket kan väll allt inte kosta så det stiger upp mot 100k?!
    När jag själv satt och räknade. Fick jag ut ett ungefärligt pris;
    T5-Kolvar/Stakar: 3000-3500:- (har ingen aning kanske är jättefel)
    Packning: 500:-
    Turbo: 10000(ny, någon sorts 19,18 #6)
    Spridare: 4500:-
    Kolvringar: ?
    Topplocket: ?
    Mjukvara: räknar jag inte med i budgeten. Men såklart ska jag ha det.

    Blir väll runt 20.000:- exkl topplock. Vilket jag själv tycker är JÄTTEMYCKET (Fattig student)

    Sen kanske man kan hitta Spridare/Turbo begagnat om man har tur, men det kanske inte alltid är så lätt.

    Men frågan återstår, hur mycket man pressa ut ur orginalet? Ser att maptun har "starkare" ventiler och fjädrar. 200kr/st. http://www.maptun.com/webshop/shop.p...4&kategori=367
    Att pressa in dem skulle det göra att man får ett toplock kraftigt nog för att klara 300hk-350hk? Eller är det något mera som måste fixas?
    Det där blir ju;
    Ventiler: 3200:-
    Fjädrar: 2000:-

    Totalt 5200, ajdå nu såg jag att det rann iväg lite här

    Nu blev det en herrans massa text också.

    Frågan lyder igen: Hur mycket pallar orginalet med?

    Mvh
    -FaeN

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Tänkte mest på helheten, chassi, bromsar utrustning, väl utprovat osv, men har man inte pengarna eller inte är intresserad är det ju ovesäntligt.

    I din lista bör du även räkna med koppling, avgassystem, intercooler samt själva arbetskostnaden, om du nu inte råkar vara rejält händig själv. Men i övrig så får du en rikigt trevlig landsvägsraket med 300+ i en 9-5a.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    Jadå Aero koppling har jag hemma och ett 3" system från JT från turbon sitter redan i. En intercooler vore ju ganska bra att ha, man märker med steg 3 att bilen domnar med orginal. Är inte så jätte händig men det blir att fixa det själv. Har hellre en trasig bil som inte går att åka en en bil på svindyr verkstad

    Sen hade jag ju tänkt mig redan nu införskaffa mig aero krängningshämmare samt sänkningspaket till bilen.

    Anledningen till att jag kom in på 300+ överhuvudtaget är att bilen går på Steg 3 med en Garret 17 turbo som peakar upp till 1.2bar, jag tror inte den kommer leva så länge till. Eftersom min orginal koppling slirade fick jag inte ut hela effekten så jag ska tillbaka till min trimningsleverantör när jag satt i aero kopplingen. Dom tippsade också att en annan turbo vore inte dumt. Därför var jag inne på ett aero agg 15#5. Men det känns så surt att punga ut 8000:- för att knappt vinna någon effekt. Därför tänkte jag kolla runt lite om jag ändå inte kunde höja prestandan aningen.

    Den är ju trots allt inte snabbare än 06 aero

    MvH
    -FaeN

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    Angående T5-Kolvarna, när det något speciellt års intervall man ska ha? Från vilken årsmodell blev kolvarna "bättre" eller så att säga vilken årsmodell T5-kolvar ska man placera i en T7 bil?

    Hur är det med A och B märkningarna, hur vet jag att dem passar? Finns det någon bruksanvisning på dessa "lopp/former". Hur många A och B har man i en motor är det 2st A 2st B?. Eller kan det rent vara helt olikt blandat? Vad jag fattat med A och B är dom anpassade för olika lopp? Är det någon som kan undervisa hur A och B funkar och hur många av vardera jag behöver?

    EDIT: Har sett några som frågar efter 94-98års kolvarna. Är det dom man ska sattsa på? Vad skiljer sig från tidigare? Samt hur är det med vevstakar?

    MvH
    -FaeN

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465
    går i samma tankar själv... har luskat lite på spridare, avgassystem mm + då kolvar å allt det som hör till !..... mitt största problem anser jag är att jag inte har ngn plats att vara på ^^....

    har även börjat fundera i å byta till bio-power ventiler för jag har för mig dom ska vara slitstarkare??
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Angående T5-Kolvarna, när det något speciellt års intervall man ska ha? Från vilken årsmodell blev kolvarna "bättre" eller så att säga vilken årsmodell T5-kolvar ska man placera i en T7 bil?

    EDIT: Har sett några som frågar efter 94-98års kolvarna. Är det dom man ska sattsa på? Vad skiljer sig från tidigare? Samt hur är det med vevstakar?

    MvH
    -FaeN
    T5 kolvar hittar du i 900/9000 94-98, och även 154hk varianten av Og9-3. Dvs. de bilar med motorstyrningen Tironic 5. För att montera T5 kolvar i en T7 motor krävs även tillhörande T5 vevstakar.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Angående T5-Kolvarna, när det något speciellt års intervall man ska ha? Från vilken årsmodell blev kolvarna "bättre" eller så att säga vilken årsmodell T5-kolvar ska man placera i en T7 bil?

    EDIT: Har sett några som frågar efter 94-98års kolvarna. Är det dom man ska sattsa på? Vad skiljer sig från tidigare? Samt hur är det med vevstakar?

    MvH
    -FaeN
    T5 kolvar hittar du i 900/9000 94-98, och även 154hk varianten av Og9-3. Dvs. de bilar med motorstyrningen Tironic 5. För att montera T5 kolvar i en T7 motor krävs även tillhörande T5 vevstakar.

    Mvh/Patrik
    + T5 packning
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  11. #11
    Nångon som har tips på vart man kan inhandla dessa T-5 Kolvar med tillbehören som behövs? /Adam

  12. #12
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 642
    på pryltorget här på stcs.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av Adam.Mitchell
    Nångon som har tips på vart man kan inhandla dessa T-5 Kolvar med tillbehören som behövs? /Adam
    Kommer upp lite då och då på pryltorget, men det är av 94 eller nyare du är ute efter. Dom är inte allt för vanliga. Jag valde istället att införskaffa mig JE-Kolvar av EXD här på forumet. Igår pajjade kopplingen också, så nu är jag ännu mera motiverad att skruva ner bilen.

    MvH
    -FaeN

Liknande ämnen

  1. ~300hk i en 9000 2.0t ?
    Av Da Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 13:11
  2. t5 över 300hk
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 08:53
  3. Vad behövs för 290-300hk?
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 03:00
  4. Vad behövs för 300hk?
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:45
  5. Vad krävs för 300hk ?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •