Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Ljuduppgradering OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    85

    Vilken stereo har jag? OG9-3 -01

    tjena.
    har en 9-3 aero 2.0 TS -01:a
    vad har jag för stereo i den...har högtalare i fram och bak men inga i dörrarna..(tror jag inte iallafall kommer inget ljud från dom)..

    är det svårt att koppla in högtalare i dörrarna eller där finns dragna kablar?
    Sitter det slutsteg på denna modelen och i såfall var?

    en sak till vad står TS för som det står på reg beviset? e det TURBO SPORT eller TURBO nått annat???

    mvh
    Daniel

    Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM

  2. #2

    Re: vilken stereo har jag

    Det låter som om du har AS2 precis som jag, högtalare i instrumentpanelen och hatthyllan, men inga i dörrarna...

    Slutsteget sitter till vänster om handskfacket, man kan ta bort plastkåpan så skall det sitta där om man har AS3 tex, då de driver dörrarna... Är osäker på om det finns kablar eller ej...

    Det bör finnas hur många trådar som helst om detta redan dock...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Honda Accord 2.4 Executive
    Garaget.Org

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Richard Bevans site innehåller en del om audiosystemen i NG900/OG9-3.

    Lycka till!

    Länk till sidan på Waybackmachine -> http://web.archive.org/web/202112010...b93/index.html
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:28. Anledning: Länk till texten på sidan som inte finns längre
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Ljuduppgradering OG9-3

    hejsan

    har i tankarna att fixa lite bättre ljud i min og 9-3. eftersom jag inte har högtalare i dörrarna tänkte jag fixa det, samt nya 6*9or där bak.
    tänke köpa ett slutsteg också som får plats där as3 steget brukar sitta..
    vill ha lite tips på produkter, behöver inte vara riktiga värstingprylar men inget halvdant heller.

    det ska vara fördraget till dörrarna också eller? har jag iaf läst..
    sen har jag inte originalstereo heller, utan en blaupunkt kingston, men det underlättar väl bara då?

    tack o hej



    Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    de går ju även att montera slutstget i handskfacket om du vill ha ett bättre och inte har fullt med bråte där
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    okej

    tanken med inlägget var att få lite tips på högtalare och steg man kan använda och som passar direkt utan o behöva modifiera..
    de fördragna kablarna går väl från dörren o till dit steget brukar sitta på as3? vill helst slippa o pilla så mkt så vill ha det så enkelt o lättgjort som möjligt..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Kablarna till dörrhögtalarna ska vara fram dragna på din.
    Att du har eftermarknadsstereo gör det lättare då du garanterat har lågnivå utgångar på den.
    Bak passar de flesta 6x9, ev. får du montera de underifrån för att det ska få plats (du kan kolla in min nästa gång vi ses, mina högtalare bak sitter monterade underifrån).
    Fram har jag inga förslag, men kolla runt lite på de trådar som tipsades om innan i tråden.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    något slutsteg att rekommendera?
    är blaupunkt nåt o satsa på?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Har aldrig testat slutsteg från Blaupunkt, bara stereo.
    Allt beror lite på vad du söker för ljud och vilket pris du vill ge.
    Framsystem finns för runt en tusenlapp om jag inte har fel. (bland annat Infinity och Rockford Fosgate finns för de pengarna), men det finns ju 6,5" från 500:- om man vill ha det istället.
    Slutsteg överlag brukar vara att du får vad du betalar för.
    Lite dyrare slutsteg = renare / bättre ljud (inte nödvändigtvis högre ljudvolym)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    var på ljudbutiken i ullared idag. fick köpt ett par alpine 6*9 och 6.5"
    alltså det konstiga är att han i affären säger att dem går utmärkt att spela utan slutsteg, så då tänkte jag att jag testar på det.. har nu kopplat in 6*9 orna och resultatet var ju såklart inte bra..så fort jag höjer basen litegrann från stereon låter det piss..men med snåla basinställingar på stereon låter det okej, men inte ett dugg bättre än original..har aldrig pillat med billjud nån gång så jag kan absolut ingenting..men med slutsteg ska det bli mkt bättre va?


    6´9 ALPINE SPS-69C3
    6.5" ALPINE SPE-17C2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Om man gör helt fel kan det nog bli sämre med slutsteg men det brukar bli bra mycket bättre

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    de blri mycket bättre med slutsteg, i 99 fall av 100...
    dock så gäller de ju att ha ett hyfsat effektstarkt steg (inget 2*80W max)

    jag köpte ett par billiga 6*9or 200kr eller nått vill jag minnas, tror dock de va fel pris då de höjde till de dubbla strax efter..

    körde dessa på originalstereon i ng900 och ljudet var ju klart bättre än skiten som sitter där från fabrik, kopplade på högtalarna på ett 4 kanals steg och matade med 110W rms per högtalare, GRYM skillnad med lite inställningar på steget och basen blev enorm jämför med innan.

    Men de kan va annat som påverkar med då du iaf BÖR få bättre ljud med andra högtalare, men de kan ju va för klena kablar som gör att de tappar på vägen, stereon orkar int elämna någon högre effekt osv.

    Jag hade nog iaf sattsat på ett steg 2*100W minst att driva bakhögtalarna.
    Steg för att sitta där AS3an finns nått, men de är väldigt få och ocftast väldigt klena.

    Jag driver alla högtalare utan de i brädan på 2 steg från bagagen och de är stor skillnad, ett 4 kanalssteg för att driva alla dina högtalare skulle göra underverk för ljudet, dock så kan de bli svårt att hitta nått som får plats där as3an sitter om du inte vill modifiera nått, jag köpte som sagt en ny insida till mitt handskfack och sågade om detta så att cd-växlaren och alla kablar fick plats där, när jag säljer bilen är det bortmonterat på 10 minuter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    det med ett liknande as3 steg är bortglömt nu..ska nog fixa ett till bagaget istället..man kanske skulle köpa ett 4 kanals o driva både 6*9 och 6.5"högtalarna? eller räcker det o ha steg till 6*9orna bara?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Skulle köpt ett 4 kanals, oftast så är priset mycket högre, vill du inte köra dem fram på steget så behöver du ju inte.

    Jag hade iaf alla dagar kört på ett 4 kanalssteg då den lilla prisskillnaden inte motiverar till varför man ska avstå.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    mm det har du niog rätt i..så kan man ju om man nu får för sig lägga i en baslåda i framtiden

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Är lite inne på samma, säg nu at tman skaffar 4kanals steg nu. Då drar du/man en lågnivå kabel för front och ett för rear systemet. Men säg nu att jag skulle antingen skaffa ett 6-kanalssteg eller helt enkelt ta bort front systemet från steget och köra 6*9:or och sub istället. Då blir det ju lite dumt med lågnivåkablarna.

    Kan man då på något sätt, för att slippa dra en 3:e lågnivå kabel, sätta på en förgrening på den lågnivån som ligger på REAR så man får en kanal till subben med?

    Lite rörigt förklarat kanske men tror ni fattar vad jag är ute efter
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    japp inga problem att göra en förgrening.
    jag har förgreningar till både front och rear. alltså 2 kanaler till varje med en Y förgrening på lågnivåkablarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    mkaj finns det färdiggjorda eller måste man göra själv?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    finns färdiga i de flesta ljudbutiker
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Ljuduppgradering - OG9-3

    Hej,

    Jag har googlat och sökt litet på forumet men tycker det står lite olika uppgifter här och var och min fråga är ganska enkel. Jag har en SAAB 9-3 -99 med CD-spelare (inte kassett), högtalare fram vid framrutan och bak vid bakrutan men inget i dörrarna (vilket jag tycker är lite konstigt - bilen är oskruvad (vad jag vet)). Jag tänkte slänga in ett par högtalare i framdörrarna. Jag vill inte spela jättehögt utan bara ha god kvalité (nu är det så där). Går det bra att göra det? Finns kablar framdragna? (läst lite olika uppgifter där) Och sista fråga, behöver man montera bort insidan av dörren?

    Stort tack på förhand.
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

Liknande ämnen

  1. Större ljuduppgradering NG9-3 SC -06
    Av G-son i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-08-28, 12:42
  2. Ljuduppgradering NG9-3 SS -03/-06
    Av jokke holmkvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-07-12, 16:21
  3. Ljuduppgradering 9-3 XVD V6
    Av electronaut i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-04-05, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •