Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5

  1. #1

    Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5

    Jag har kommit över en baslåda gratis med en MDS 12'a i och ett MDS amp.4 Classic slutsteg.

    Tänkte jag skulle ha den i bagaget på min 9-5 -99.
    Så kollade runt lite här, och har fattat det som så att lågnivå ut finns inte på min stereo (AS2), men att det går köpa en omvandlare.

    Där slutsteget satt innan användes lågnivå in och det var det jag tänkte göra själv med, men såg att steget även har högnivå in, en liten kontakt med 5 pinnar.

    Hittar ingen manual till just det steget, men kollat på MDS hemsida och det verkar vara att koppla in från vänster till höger:

    vänster+, vänster-,(används ej),höger+,höger-

    Vilket är då bäst, att stjäla signalen mellan orginal stereon och orginal steget och omvandla till lågnivå, eller ta bakre dörrhögtalarna och koppla den signalen in på högnivå in i nya steget?

    Kan jag parallelkoppla mitt steg med högtalarna, eller får man dra högtalarkablarna till mitt nya steg och mata både baslådan och dörrhögtalarna därifrån (mitt nya steg har 2 kanaler) ?

    Eller har jag helt missuppfattat mina 2 alternativ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Högnivå parallellkopplas med högtalarna ja.

    Att ta högnivå från bakre dörrhögtalarna är ingen jättehit.
    De är frekvensbeskurna. Detta innebär att du får en bassignal som blir svagare och svagare ju längre ner i frekvens du kommer.

    Till en del kan detta kompenseras genom att vrida upp nivån på steget och eventuellt kompensera med någon form av nivåjustering på ca 60Hz. Stereons vanliga baskontroll kan också påverka positivt, men rätt blir det aldrig.
    Jag hade en sådan lösning på min bil när den köptes. Den funkade, men knappast mer än "ok".
    Om jag skulle ta högnivå så skulle jag använda främre dörrhögtalare, men då funkar ju inte fadern nåt vidare på basen.

    Normalt är det alltid bättre att använda lågnivå. Tänk bara på problematiken med den balanserade signalen i 9-5 innan du börjar. (Finns MÅNGA trådar i ämnet)

    Sen är Görans sida standardrekommendation i de här sammanhangen.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Ok då gör jag som jag tänkte, konverterar till lågnivå och kör med det..
    Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att koppla in lådan så man kan flytta den om man behöver utrymmet

    Edit:
    Så om jag kollar på Backes ljudbygg, vad behöver jag för att få ut lågnivå, samt behålla orginalsteget som det är?
    art nummer SAAB2 kanske?


    Tack för svaret

  4. #4
    besviken jag blev när jag fick hem SAAB3. Pålödda RCA kontakter på kablaget, det kan jag ju fixa själv Att behöva förstöra orginalkontakten lockar inte heller. Därför blir det att leta upp lödkolven och krympslang och löda dit RCA kontakterna på kablarna som sitter bakpå stereon idag.

    Detta borde jag förstått av bilden på adaptern menmen nu fick jag iallafall RCA kontakter utan att behöva klippa några av mina kablar

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC 2010 högnivå till lågnivå?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-01, 22:55
  2. Kopplade högnivå till lågnivå och nu låter det illa. As3
    Av RoGGe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 11:21
  3. baslåda till AS3. högnivå/lågnivå adapter?
    Av thor3n900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 14:56
  4. lågnivå omvandlare till högnivå
    Av 666SaaB666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •