Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 91011
Resultat 201 till 220 av 220

Ämne: FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

  1. #201
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu har jag fått en refund på 50% av inköpspriset av sirenbatterierna pga. fel pinnar. Enligt säljaren hade de gjort fel och packat fel batterier till mig, men om det stämmer får vi se med er andra som köpt.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #202
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu har jag renoverat upp sirenen enligt konstens alla regler.



    Fundering: Eftersom bilderna i trådstartarens inlägg försvunnit kanske moderator vill lägga in den här videon där i stället? Tror det skulle hjälpa många.

    2 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, även jag har nu bytt batterier och kondensatorer i larmsirenen på min 9-5, 01a. Erfarenheter som jag upplevde var. Provade till en början bara byta batterier och kondingar utan att löda om alla övriga lödpunkter på kretskortet. Ett av dom gamla batterierna var nere på 2.7v och det andra höll hela 3.1v. Jag bytte båda batterierna till nya iaf. Efter det provade jag att koppla in sirenen och aktiverade larmet med Tech2. Dock gick larmet igång genast när man låste bilen och det gick heller inte att stänga av larmet med bilnyckelns upplåsningsknapp. Plockade ur larmsirenen igen och granskade lödpunkterna på kretskortet med lupp ännu en gång. Bestämde mig för att löda om alla övriga lödningar som fanns. Efter omlödning av samtliga punkter fungerar larmet nu som det ska. Det verkar alltså vara A och O att löda om allt på kretskortet, i alla fall i mitt fall.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #204
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Ja, det är verkligen viktigt att man gör alla steg när man renoverar upp. Skönt att du lyckades!

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Tack Etnoy! En annan sak jag passade på att komplettera larmet med var installation av en tilt-sensor. Min 9-5a hade inte tilt-sensor sade Tech2 så jag hade beställde en tilt-sensor från bilskrot på e-bay i England för ca 150kr. Denna passade jag nu på att programmera in med Tech2. Provade att larma på och hissade sen upp bilen med domkraften för att höra sirenen gå igång, en väldigt billig uppgradering av larmet tycker jag.

  6. #206
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Hur mycket jobb var det att installera tilt? Fick du ta bort stolen?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Jag körde fram stolen helt och kom då åt vid golvmattan från baksidan under stolen. Finns en skarv i golvmattan där under stolen som man kunde lyfta på och där fann jag fästpunkt samt kablage med rätt kontakt förberedd för tilt. Bara att skruva fast tilt-sensorn med mutter, lite kontaktspray och sedan koppla ihop kontakten. 10min jobb var det nog.

  8. #208
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Vad kul! Kanske får bli nästa steg då
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  9. #209
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fast jag skulle rekommendera att plocka ur stolarna,det är enkelt och blir så trevligt när man kan städa grundligt.
    Torkade russin någon?

    Utan_Stolar.jpg

    Och när stolar/sitsar är ur är de dessutom mycket lättare att rengöra och göra behandling av skinnet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #210
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Ikväll så började larmet skrika utan hejdning. Jaha, det är ju bara 5 år sedan jag köpte en sprillans sirén
    Efter att högt svurit en hel del så ger jag mig ut med tanken att förbannad slita delar.
    Jag låser upp bilen och hoppar in, men det hjälper inte heller *suck*
    Fast då ser jag en liten söt flicka stå bakom & det slår mig "-Det är inte min bil som låter"
    HAHA, Dagens lättnad, men självklart försökte jag hjälpa henne så gott det gick

    Men min fråga är var jag hittar rätt kondensatorer... För rätt batteri säljer väl SP nu? (CRI7335/CRI23A)

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #211
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Finns väl en lista på vilka kondingar det är i denna eller nån annan tråd tror jag ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #212
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Har under många år läst och tacksamt nyttjat forumet och nu tagit mig samman för att i mitt första inlägg återgälda och dela med mig av vedermödorna kring den beryktade larmsirenen, samt lite resonemang kring funktionen. Det finns lite olika trådar men jag lägger in det här så får väl någon visare flytta det vid behov. Det blir lite långt, detta – delar upp det i två inlägg.

    För fem år sedan dök det klassiska ”Service stöldlarm” upp på SID:en (9-5 2.0t 2001). Detta kombinerades med sporadisk sirenaktivitet, dock utan att blinkers eller annat indikerade utlöst larm. I mitt fall fanns ett mönster i sirenens igångsättande; det skedde vid kallt väder med ordentliga minusgrader. Jag läste på om andras erfarenheter av larmets batterier, batterityper och kondensatorer och om hur flera bytt dessa utan att bli av med sirenens spontana ljudande. Hade inte Tech 2 då, så felkoderna förblev okända.

    Sirenen urmonterades och i mitt fall blev det bågfilen som fick bana väg genom höljet in till kretskortet. Väl där konstaterades att båda batterierna hade en spänning på 3 V vardera. Det var därmed inget solklart fall av låg batterispänning. Dessutom mätte jag mig fram till att där det på kretskortet borde vara 5 V var det också det. Att saker sker intermittent och verkar ha samband med temperatur pekar som bekant på att komponenter får/förlorar kontakt med varandra som en följd av att material utvidgas/krymper. Efter mätande och mekanisk ”stimulans” hittade jag till sist en förhöjd resistans mellan jorden på kretskortet och ett av stiften i den kontakt som förbinder sirenen med resten av bilen. Detta stift (nr 2 i kontakt 275) är det som matar sirenen med bilens jord (bilbatteriets minuspol).

    En rimlig funktion hos sirenen är att om den i larmat läge förlorar sin yttre matningsspänning (12 V och/eller jord) tolkas detta som om någon kopplar bort bilens batteri (vilket gör TWICE-modulen dit övriga larmgivare är kopplad spänningslös) och eliminerar därmed larmet. Den enda spänningen i bilen är då de två 3 V-batterierna i sirenen och dessa får nu uppgiften att starta och driva sirenen för att indikera ett intrång. Att blinkers inte aktiveras kan bero på att en förlust av jord till sirenen gör att en eventuell larmsignal från sirenen inte kan överföras till TWICE. Alternativt är systemet konstruerat så att om sirenen förlorar sin drivspänning finns det ingen anledning för resten av larmsystemet att aktiveras, eftersom förlusten av spänning tolkas som urkopplat bilbatteri och då finns inget som kan driva blinkers och övriga larmkomponenter.

    Efter att på kretskortet ha lött om detta stift, samt för säkerhets skull de andra två (12 V och signal) i samma kontakt samt de interna 3 V-batteriernas anslutningar, fungerade allt bra i fem år fram till denna sommar.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  13. #213
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Nyligen dök efter fem års bortavaro ”Service stöldlarm” upp i SID:en, dock utan att sirenen larmat någon gång. Som nybliven ägare till Tech 2 kunde jag läsa ut ”B1795 (4) Tilt Sensor. No Response”. Konstaterade att det inte heller fanns någon sådan monterad (på golvet under passagerarstolen). Tech 2 avslöjade dock att larmet i alla år varit konfigurerat för en sådan. Enkelt, tänkte jag, och avinstallerade den obefintliga sensorn i Tech 2, även om jag undrade varför frånvaron av den inte gjort något väsen av sig tidigare. Allt var frid och fröjd i en vecka. Då återkom SID-meddelandet. Fram med Tech 2 igen och denna gång var felkoden ”B1785 ( Siren. Low Battery”. Enkelt, tänkte jag igen, det har ju gått fem år sedan jag mätte 3 V per batteri, så det är väl dags nu, och beställde 2 st CR17335. Ni som varit med kan ju gången: bort med vänster framhjul och innerskärmen för att fiska fram sirenen. Denna gång var det enklare att ta sig in i själva sirenen: efter att förra gången ha bågfilat mig in i den hoplimmade plastkonstruktionen skruvade jag då ihop den i de skruvhål som finns där i original (men inte använts sedan c:a 2000) och tätade springan med silikon. Därmed behövdes det ingen avancerad forcering för att komma åt kretskortet denna gång – bara ut med skruvarna och med kniv skära upp silikontätningen.

    Väl inne i sirenen kom nästa överraskning: batterierna höll fortfarande samma spänning som för fem år sedan: 3,06 V vardera. Nåväl, jag hade nu nya batterier, så det fick bli ett byte i alla fall. De nya visade 3,27 V vardera. Efter bytet, några kontrollmätningar av spänningen och visuell inspektion av kretskortet skruvade jag ihop sirenen på nytt och monterade den i bilen. Ingen felkod. Frid och fröjd – i tre dagar. Sedan kom felindikeringen tillbaka, men långt ifrån vid alla starter. Identifikationen med det som uttrycks i andra Saab-ägares frustrerade foruminlägg var nu fullständig.

    Felets intermittenta natur kvarstod alltså, men under hela den nya processen har sirenen alltså mig veterligen aldrig ljudit, bara genererat felmeddelanden. Alltså ett annat mönster än för fem år sedan. Mina tankar blev då att det antingen är kablarna som spökar eller så är det något nytt på kretskortet. Ett ytterligare alternativ är TWICE-modulen eftersom det har varit två olika felkoder, tiltsensor och sirenbatteri. Båda är ju kopplade till den modulen. Jag bestämde mig dock för att ge sirenen en ytterligare match och plockade ånyo ur kretskortet. Batterierna höll 3,2 V, så inget problem där. Nu fick det bli byte av elektrolytkondensatorerna, originalvärden C1: 10 (16 V), C2: 220 (10 V), C4: 330 (25 V), alla kapacitansvärden i mikrofarad. Beställde nya med dessa originalvärden, men med högre spänningstålighet, 35 V. Dessutom gjorde jag om lödningarna på merparten av komponenterna (alla utom de som hör till kortets ljudutgång, dvs effekttransistorerna och tillhörande komponenter). Nu har det gått en vecka utan felmeddelande…
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  14. #214
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    kondingarna är ju ett känt problem, man bör alltid byta dessa samtidigt som batterierna.

    Har man tech2 kan man ju lika gärna konfigurera bort sirenhelvettet helt och köra utan den så slipper man krångla.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #215
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Så sant, men då vinner maskinen över människan...
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  16. #216
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    Råd kring renoverad larmsiren till OG9-5 2007.

    Tja!

    Har återigen fått så att larmsirenen kan börja att ljuda av sej själv. För några år sen bytte jag batterier och kondensatorer i sirenen (tror att det var 3år sen) för de var från 2007 och hade gjort sitt. Då hade de suttit i över 10år från fabrik. Varför räckte inte min lagning än så här? Har nu fått koppla ur den eftersom den spontant kan börja låta.

    Skulle kunna tänka mej att göra om lagningen men vill ju att den håller längre den gången. Är det nån som har nån idé om vad jag kan göra annorlunda denna gången för att det skall bli bättre?


    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  17. #217
    Bättre kondisar!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #218
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Precis som kondensatorer så kan kvaliteten på batterier variera alldeles oerhört. Kan du berätta mer exakt vilka komponenter du satte i? Märke/inköpsställe, eventuell datummärkning?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  19. #219
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Dessutom, hur gamla var batterierna du satte dit ?

    När jag bytte i min 2.3t köpte jag batterier på ebay och dom visade sej vara många år gamla när jag fick dom.

    ..Nu spelade det inte så stor roll för försäkringsbolaget skrotade bilen nåt år senare :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #220
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Och som påpekats i tråden, vi är några som hittat dåliga lödningar och/eller lött om kretskortet. I mitt fall var det bl a anslutningskontaktens jord som inte gjorde full kontakt med kretskortet.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  4. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •