Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 220

Ämne: FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

    Har fått lov av oso att göra en FAQ-tråd av detta. Kopierade och editerade lite istället för flytta hela tråden, hoppas det var OK?

    2017-05-28: Eftersom många bilder försvunnit över tid blir texten kanske lite svårbegriplig med det har Etnoy löst med en video i längre fram i tråden
    Länk till inlägget med videon: Länk

    Texten nedan är alltså oso:s :

    Att ta loss och montera sirénen var det bökigaste i hela operationen.
    Jag gjorde det med hjulet kvar och bara gläntade på innerskärmen.

    Sirénen sitter som bekant framför vänster innerskärm.

    Jag lossade de två skruvarna i innerskärmens framkant och den undertill.
    Sedan tog jag vridskaft, lång förlängare och ledknut med 10mm hylsa för att lossa övre muttern







    Nedre skruven sitter i nedre fästet för spolarvätskebehållaren



    När jag hade den loss var det dags att öppna den genom att lossa de 6 skruvarna på baksidan



    Den är limmad med ett lim som är relativt mjukt. Det är mer som en tätningsmassa, och det går lätt att bända isär den med en bordskniv el dyl.




    När den är öppnad är det bara att försiktigt lossa kretskortet och ta ut det
    Då ser det ut så här. Batterierna går inte att missa. Notera att + på bägge pekar åt vänster i bild. Det finns markering på kretskortet så det är svårt att göra fel.


    Här löder jag loss batterierna och rensar med tennsug


    Batterierna är limmade men det går bra att försiktigt bända loss dem med bordskniven. Tror det är något smältlim men jag värmde ingenting och det gick bra ändå


    Jag limmade fast de nya batterierna med smältlim så att de skall sitta ordentligt eftersom jag köpte utan lödöron och lödde på kablar istället.



    Här är bägge batterierna på plats och kablarna lödda. Batterierna köptes på biltema för ca 30: st


    När jag monterade ihop sirenen drog jag även en sträng smältlim på kanten för tätningens skull

    Man bör ha allt klart innan man drar på smältlimmet på kanten... Verktyg och skruvar framme mm. Man har inte så lång tid på sig innan smältlimmet hårdnar.


    Sedan var det bara att göra allt i omvänd ordning.
    Skruva ihop sirenen och montera den


    Det underlättar att få dit den om man väntar med kablaget tills den är på plats
    Här är den återmonterad och vips var den förhatliga "servce stöldlarm" borta!



    Det var det hela! Hela operationen tog väl ca 1h effektiv tid och det som tog längs tid var att få loss och återmontera den
    Kostnad 60:-
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-28 klockan 12:48. Anledning: Länkat till video längre fram i tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Vilken sorts batterier är det från biltema???

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Jag gissar på "CR123A 1300mA 3V 38-055 44,90 kr " då CR123A är ekvivalenta med CR17335, dock tror jag att de saknar lödöron men det är ju överkomligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-11 klockan 12:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Gör ett litet tillägg bara, på -03:an som jag har så har man naturligtvis tagit bort möjligheten att skruva isär den utan att man har limmat ihop den så mycket det bara går . Troligtvis för att man inte ska försöka ge sig på att laga själv. Men det går fortfarande att öppna boxen men med lite mera våld,använde en bågsåg och delade boxen helt enkelt. Det är bara att vara mera noggrann när man ska limma ihop den så att den blir ordentligt tät.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hej!
    Jag vet inte om det är viktigt eller inte men det sitter en jumper på kretskortet(inringad på bilden). Det verkar som att man bryter spänningen på kortet om man tar bort den.
    Det kanske är bra att göra så medans man meckar?



    Jag köpte "original"-batterier med lödöron från elfa, det gick på 232:- inkl frakt.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Sexdrega / Borås
    Inlägg
    3

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rjonsson22
    Vilken sorts batterier är det från biltema???
    Jag gissar på "CR123A 1300mA 3V 38-055 44,90 kr " då CR123A är ekvivalenta med CR17335, dock tror jag att de saknar lödöron men det är ju överkomligt.
    Såg att du bytte dina batterier 2007. Håller det än eller ha rdet kommit tillbaka?

  7. #7

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Måste tacka för en utmärkt guide. Höll på att bli tokig på mitt jämrans larm.

    Kan nämna att det gick bra mycket enklare om man tar bort blinkersinsatsen och tar ut sirenen den vägen. Förenklade både att få loss övre skruven då man kan hålla i hylsan med en hand samt att det var bra mycket lättare att fixa loss/dit elsladden.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    37

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Vart under inre skärmen sitter boxen?

    Tänkte fixa det imorgon, men när jag kollar in så ser det ut som hela innerkåpan är en enda kåpa. Måste man skruva av hela den eller räcker det med att man släpper ett par skruvar?
    Saab 9-5 2,3t -99 21k mil.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Sitter batterierna parallel eller seriekopplade?

    Är det någon som vet vad dessa batterier har för funktion? Är det för att hålla något i minne eller för att kunna "tuta/tjuta" även om kabeln till larmcentral/huvudbatteri klipps av?

    Även denna tråd finns tillgänglig för 9-5 larmsirenbatterisnack:
    viewtopic.php?f=6&t=35171

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Uppdatera gärna tråden så att man får reda på vad som är boven i dramat
    då det har visat sig att batteribyte inte är hela lösningen

    Mvh
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Motala - Linköping
    Inlägg
    55

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hej,

    jag gjorde enl. denna instruktion.
    Fungerade INTE Larmade korta stunder av sig självt precis som innan.

    Köpte en ny siren på Saab, den hade INTE samma art.nr som min gamla.
    Har fungerat perfekt i en månad nu.

    Nytt art.nr. kan ju innebära att sirenen är uppdaterad (tex. för att inte larma i onödan).

    1 användare gillar detta inlägg


    Plymouth Plaza -57, Volvo V70 2.5T -05
    Saab
    9-5 Aero kombi -01, Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 2 -00
    Saab 9-5 2.0T Nordic Steg 2 -99, Se http://www.peom.se

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar på "CR123A 1300mA 3V 38-055 44,90 kr " då CR123A är ekvivalenta med CR17335, dock tror jag att de saknar lödöron men det är ju överkomligt.
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag köpte "original"-batterier med lödöron från elfa, det gick på 232:- inkl frakt.
    Det är skillnad på tillsynes likadana batterier för den som inte är insatt (eller slarvar fast man borde veta bättre )
    CR123A funkar som ersättare till CR17335
    Däremot är CR17335SE (eller CR17335SE-FT1 med lödöron) inte lämpliga.

    Se specen för strömmen i databladen för de olika modellerna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar på "CR123A 1300mA 3V 38-055 44,90 kr " då CR123A är ekvivalenta med CR17335, dock tror jag att de saknar lödöron men det är ju överkomligt.
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag köpte "original"-batterier med lödöron från elfa, det gick på 232:- inkl frakt.
    Det är skillnad på tillsynes likadana batterier för den som inte är insatt (eller slarvar fast man borde veta bättre )
    CR123A funkar som ersättare till CR17335
    Däremot är CR17335SE (eller CR17335SE-FT1 med lödöron) inte lämpliga.

    Se specen för strömmen i databladen för de olika modellerna
    Det kan ju förklara ett och annat ....
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Har fått detta roliga ( ) meddelande i min SID oxå...

    Kollade på saab, om de har batterierna som reservdel. Det har det inte, de ville sälja en ny siren för 2500:-

    så jag beställer från speedparts istället, tack för tipset LM

    // Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  15. #15

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Både jag och min polare fick detta fel i våra SID.

    Så vi tog oss in till Kjell & Company å köpte oss vars två CR123 batteri. Av märket GP, dessa är kamerabatterier. Så det känns som ett tryggt val av batterier och när vi köpte 4st kostade det bara 40kr st.

    Nu satt vi där utan tennsug, vilket gjorde arbetet lite jobbigare, men annars gick det väl relativt smärtfritt iaf även om det tog lite tid.

    Funkade fint för båda iaf, slipper man det meddelandet

    Tack för guiden!

  16. #16

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Så, då var det bytt hos mig också. Har en -03:a, som inte har skruvar alls på larmboxen, så det blev till att såga och därefter limma.
    Vill tipsa om att det är mycket enklare att ta bort däcket och även plasthöljet för att kunna komma åt larmdosan. Att ta bort blinkersen hjälpte inte ett dugg för mig tyvärr. Så ni som inte är verkstadsproffs bör nog hellre följa mitt demonteringsråd framför den annars utmärkta guiden som skapat tråden.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hej!

    Även jag bytte mina batterier i dagarna. Precis som ottifant skriver så hjälper det inte alls att ta bort någon blinkers. Hissa bilen vänster fram & vinkla ut framhjulet samt lossa främre delen av innerskärmen. Då kommer man åt de två skruvarna till sirenen. Något trångt men det går bra.

  18. #18

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av ottifant
    Så, då var det bytt hos mig också. Har en -03:a, som inte har skruvar alls på larmboxen, så det blev till att såga och därefter limma.
    Vill tipsa om att det är mycket enklare att ta bort däcket och även plasthöljet för att kunna komma åt larmdosan. Att ta bort blinkersen hjälpte inte ett dugg för mig tyvärr. Så ni som inte är verkstadsproffs bör nog hellre följa mitt demonteringsråd framför den annars utmärkta guiden som skapat tråden.

    Är lite av en novis inom detta område. Min bil har larmat vid två tillfällen utan att det har hänt något och förra veckan kom service stöldlarm upp på SID. Dock endast en gång. Dock låste jag bilen häromdagen utan att ha hissat upp fönstret på förardörren och när jag sträckte mig in gick inte larmet. Det låter då inte som om det skulle vara batterierna som falerar eller?

    Om det nu är batterierna iaf hur går ni tillväga när ni sågar upp larmboxen? Jag har inte heller några skruvar på min.

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Vashanka
    Om det nu är batterierna iaf hur går ni tillväga när ni sågar upp larmboxen? Jag har inte heller några skruvar på min.
    Ta en liten såg av bågfilstyp & såga försiktigt längs med skarven till de två plasthalvorna. Så gjorde jag. Även en vass "morakniv" var till hjälp.

  20. #20

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Nu har jag bytt batterier tre ggr, och nu senast med batterier från speedparts, men har fortfarande Service meddelandet i SIDen (minst 20-30 starter sen sista batterierna sattes i), nån som har haft erfarenhet av nått annat problem som kan leda till meddelandet? Vad kan det kosta att låta saab läsa av felkoden?

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  4. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •