Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 220

Ämne: FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

  1. #81

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av lassekongo500

    Okej, så det är bara å skruva loss den, och det enda som händer är att SID:en grinar vid start alltså?

    Ja det + du har ingen lamrsirén. men just nu vet jag att det känns inte som något negativt

    Sist sirénen pajjade för mig körde jag rakt genom stan klockan 4 en fredag eftermiddag med larmet på.. kändes precis lagom kul :
    hahaha precis! jag skiter fullständigt i om jag inte har något larm nu! hellre att nån gör inbrott i bilen än att jag får en påle i röven av grannarna!!
    Saab 9-5s 2.0t -01

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg

    Sist sirénen pajjade för mig körde jag rakt genom stan klockan 4 en fredag eftermiddag med larmet på.. kändes precis lagom kul :
    Hände mig med. Åkte genom centrala Stockholm vid lunchtid.
    Hyfsat med folk ute då.
    Kändes lite pinsamt men tror ändå relativt få orkade bry sig


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.239308,17.996797
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  3. #83
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Otroligt jävla trött på alla billiga problem.
    Bytte själv batteri i våras och då fungerade det fint i en månad från att ha tutat lite titt som tätt. Jag har börjat låsa med nyckel nu men påminns dagligen, i klartext, när jag startar och ska köra iväg.


    Är den så jävla kass larmdosan att alla har detta problemet....

  4. #84
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    På min 95 -01 har larmet börjat tjuta 3ggr av sig självt de senaste 2 månaderna, & idag fick jag upp "stöldlarm service" i SID (dock inget larm som tjutit).
    Efter att ha läst vad ni skrivit verkar det som en bra ide att byta batteriet i sirénen eller vad tror ni?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #85

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Jag undrar om det är samma problem vi har haft med vår 9 5 -05 det senaste halvåret?

    Vid ungefär var tredje-fjärde start så säger sid vänligt "stöldskydd ur funktion - kontakta verkstad"

    Den har aldrig fått för sig att börja tjuta med larmet.

    Vad tror ni?

    Eftersom något är fel med xenonlysets höjdreglering så blir det väl iofs en läsning av felkoder när kablage finns att köpa igen....om någonsin


    Tjo
    Magnus

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Jag röstar på sirenen...

    Jag vet bara en som haft fel på glaskrossensorn

    har lite reservdelar till larmet liggandes om du behöver något
    Huvbrytare, glaskross, siren
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    5

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hur tar jag bort sirenen på lättaste sätt....orkar inte med den j**ln längre.

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hissa upp bilen ta bort vänster framhjul.

    lossa innerskärmen i framkant/ovenkant 10 och 8mm hylsa

    koppla bort kontakten(använd en smal mejsel) på sirenen som sitter på spolarvätskebehållaren och/eller ta bort sirenen 8mm hylsa

    återställ...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    5

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Tack för ett snabbt och informativt svar...blir att ta tag i det senare i veckan.. tills dess är det av med batterikabeln när jag ställer bilen en längre stund.

  10. #90

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Nu har även jag råkat ut för detta jävulskap till larmande lite titt som tätt. Vet ej hur länge jag haft problemet då jag tidigare trott det varit grannens bil som tjutit, men idag började det tjuta om min 9-5a(-00) på Ica-parkeringen. Lagomt pinsamt. Jag får dock inte upp något meddelande på SID som alla andra här i tråden verkar ha fått.
    Jag läste i manualen och testade köra en DOORS ONLY genom att hålla inne night panel-knappen, men det gick inte.
    Det kanske är ett halvår sen det höll på att tjuta lite då och då på vår parkering, men sen har det varit lugnt tills nu idag. Eller tja, jag tror jag hörde nåt igår också.
    Jag har rätt dåligt med ström i mitt bilbatteri och är tvungen att safta på med CTEK rätt ofta, kan det ha något samband med detta?
    Ja, jag antar att jag måste testa demontera larmdosan och kolla över spänningen i batterierna och lödningar, samt kladda på lite kontaktspray.

  11. #91

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    jag ser inte bilderna

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    43

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Har samma problem med min bil, tjuter när man låser med knappen på dosan. Har nu gått över till låsa med nyckeln på gammalt hederligt vis, då utan att larmet kopplas.

    Ska prova byta batterier om det inte funkar får man väl köpa helt nytt.
    Nu till frågan, vad är kondensatorerna? Vad gör dom?

    Jag har ej tillgång till tennsug som vissa skrivet man ska ha, vad har man det till?

    Mvh...

  13. #93

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Har idag fått min 9.5 från 2001 fixad på Mekonomen. Verkstadskillen programmerade om datorn så jag slipper felkoden, och dessutom plockade han bort själva sirenen så slipper man dessutom förbannade grannar.

    Kostnad: 826 kronor.

    Hade jag behållit sirenen hade det kostat ungefär lika mycket i arbete plus nya batterier.

  14. #94
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Speakern
    Har idag fått min 9.5 från 2001 fixad på Mekonomen. Verkstadskillen programmerade om datorn så jag slipper felkoden, och dessutom plockade han bort själva sirenen så slipper man dessutom förbannade grannar.

    Kostnad: 826 kronor.

    Hade jag behållit sirenen hade det kostat ungefär lika mycket i arbete plus nya batterier.

    skillnaden är att med sirenen hade du haft en sirén om larmet går...

  15. #95

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av Speakern
    Har idag fått min 9.5 från 2001 fixad på Mekonomen. Verkstadskillen programmerade om datorn så jag slipper felkoden, och dessutom plockade han bort själva sirenen så slipper man dessutom förbannade grannar.

    Kostnad: 826 kronor.

    Hade jag behållit sirenen hade det kostat ungefär lika mycket i arbete plus nya batterier.

    skillnaden är att med sirenen hade du haft en sirén om larmet går...
    Absolut. Jag kanske var lite otydlig. Jag kunde själv välja hos Mekonomen om jag ville behålla sirenen eller inte. Det hade varit ungefär samma pris oavsett vilket. Jag ville inte ha kvar den, men ville heller inte ha en ständig indikering på Service Theft Alarm, därav bortpliockning plus omprogrammering.

  16. #96
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Jag bytte batterierna på min larmsirén för 1,5 månad sedan och det har fungerat ypperligt sedan dess. Jag följde den eminenta schweiziska guiden (som det har länkats till tidigare i tråden), och jag har några tilläggande kommentarer:

    - Jag använde speedparts batterier istället för orginal. Jag har inte märkt någon somhelst skillnad, läser man dessutom databladet för de båda batterimodellerna är det faktiskt ingenting som skiljer på den elektriska prestandan.
    - Jag hade den nyare typen av sirén, alltså med gjutet istället för limmat och skruvat hölje, så jag var tvungen att såga upp höljet. Jag använde mig av en dremel med kapskiva. Det funkade, men var ganska meckigt och svårt att få en jämn sågkant, så jag jämnade ut kanterna med slip sedan. Kapspåret lämnar ju dessutom en glipa i höljet som jag silikonade igen för att det inte ska komma in fukt i elektroniken. Slutligen borrade jag 6 skruvhål (där skruvarna satt på den gamla typen av sirén) och satte dit skruvar för att vara helt 100 på att sirénen håller ihop.
    - Att löda loss batterierna var inte så svårt, men eftersom de både är lödda och smältlimmade så måste man först få bort att lödtenn (med t.ex. lödsug eller lödfläta) och sedan köra värmepistol för att smälta limmet medan man drar bort batteriet.

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    31

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jag bytte batterierna på min larmsirén för 1,5 månad sedan och det har fungerat ypperligt sedan dess. Jag följde den eminenta schweiziska guiden (som det har länkats till tidigare i tråden), och jag har några tilläggande kommentarer:

    - Jag använde speedparts batterier istället för orginal. Jag har inte märkt någon somhelst skillnad, läser man dessutom databladet för de båda batterimodellerna är det faktiskt ingenting som skiljer på den elektriska prestandan.
    - Jag hade den nyare typen av sirén, alltså med gjutet istället för limmat och skruvat hölje, så jag var tvungen att såga upp höljet. Jag använde mig av en dremel med kapskiva. Det funkade, men var ganska meckigt och svårt att få en jämn sågkant, så jag jämnade ut kanterna med slip sedan. Kapspåret lämnar ju dessutom en glipa i höljet som jag silikonade igen för att det inte ska komma in fukt i elektroniken. Slutligen borrade jag 6 skruvhål (där skruvarna satt på den gamla typen av sirén) och satte dit skruvar för att vara helt 100 på att sirénen håller ihop.
    - Att löda loss batterierna var inte så svårt, men eftersom de både är lödda och smältlimmade så måste man först få bort att lödtenn (med t.ex. lödsug eller lödfläta) och sedan köra värmepistol för att smälta limmet medan man drar bort batteriet.
    Tidigare sålde speedparts modellen som hette CR17335SE, den var inte likvärdig med batterierna saab monterat i sirenen.

    Nu säljer speedparts CR17335 / CR123A och det är precis som du skriver ett perfekt ersättnings batteri.

    När man ändå har isär enheten tycker jag att man ska byta kondensarorerna, en kostnad på 30-100 kr/ 3st beroende på vart man köper dom.
    Jag bytte bara dom 3 kondensatorerna och allt har fungerat bra sedan dess (snart 1 år).

    Anledningen till bytet grundade jag på andra som gjort bytet det samt "kondensator-pesten".
    Dåligt tillverkade kondensatorer som började upptäckas 1999 och fanns till mitten på 2000 talet men dyker fortfarande upp.

    Se länkar:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Köpte dessa precis, borde passa i min siren?

    http://www.ebay.com/itm/320657712528...9#ht_962wt_905

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  19. #99
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    7

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Jaha jag rykte ur min larmsiren för att kunna byta batterier när jag har tid, Dock så slutade de 3 spolarvätskemunstyckerna på motorhuvuden (alltså spolarvätskan till framrutan) fungera.. De till lyktor och bakruta fungerar. Har inte kollat hur säkringarna går men kan det ha något samband?

  20. #100
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Wångö
    Jaha jag rykte ur min larmsiren för att kunna byta batterier när jag har tid, Dock så slutade de 3 spolarvätskemunstyckerna på motorhuvuden (alltså spolarvätskan till framrutan) fungera.. De till lyktor och bakruta fungerar. Har inte kollat hur säkringarna går men kan det ha något samband?
    Larmsirenen sitter ju precis vid spolarvätskebehållaren, du har inte lyckats lossa någon sladd eller slang av misstag när du tog bort larmsirénen?

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  4. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •