Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 220

Ämne: FAQ: Batteribyte larmsirén OG9-5 (OG9-3) (tappade bilder) Video

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    Nu har jag bytt batterier tre ggr, och nu senast med batterier från speedparts, men har fortfarande Service meddelandet i SIDen (minst 20-30 starter sen sista batterierna sattes i), nån som har haft erfarenhet av nått annat problem som kan leda till meddelandet? Vad kan det kosta att låta saab läsa av felkoden?
    Vad var det för märke & modell på batterierna från Speedparts?

    Har du provat att göra bilen spänningslös, tagit bort en batterikabel en stund för att återställa systemen?

    Kostnaden hos en SAAB verkstad kan vara allt från helt gratis till "hur mycket som helst". Det bästa är att kolla med en verkstad som har TechII eller motsvarande för att få en prisuppgift.

    En ytterligare grej kan vara att byta de tre kondensatorerna. En billig åtgärd som kanske kan hjälpa.

  2. #22

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    det är dessa batterier
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... iren.shtml

    jo, jag har kopplat ur minuspolen på batteriet under ett par minuter, efter det så fick jag Check OK, men starten efter så kom meddelandet tillbaka.

    kanske ska ta o kolla upp kondensatorerna också, börjar tröttna på att montera i och ur larmet.

    ang techII, hur detaljerad info kan dom få ut?

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    Jo, men fabrikat & modell? Exakt samma som original? Sanyo CR17335 eller något annat? Viktigt att veta för att kunna säga om det är batterierna som kan vara orsak eller ej. Så om du kan ange exakt vad det står på dem vore det bra.

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    jo, jag har kopplat ur minuspolen på batteriet under ett par minuter, efter det så fick jag Check OK, men starten efter så kom meddelandet tillbaka.
    Okej.

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    kanske ska ta o kolla upp kondensatorerna också, börjar tröttna på att montera i och ur larmet.
    Kan vara värt ett försök.

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    ang techII, hur detaljerad info kan dom få ut?
    Ingen aning. Men det kanske någon TechII kunnig kan svara på.

  4. #24

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    batterierna är av märket sanyo, modell CR17335SE (vilket jag nu såg på sida 1 att man inte skulle använda)

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    batterierna är av märket sanyo, modell CR17335SE (vilket jag nu såg på sida 1 att man inte skulle använda)
    Ja där kan säkert endel av problematiken ligga. SE batterierna är troligen inte helt rätt val för denna siren.

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Mauritz
    ang techII, hur detaljerad info kan dom få ut?
    Man ser direkt vad du har för felkod på larmet.

    Kan även välja om den ska visa "Service stöldlarm" i SID eller inte.

    Går även att programmera bort sirenen om man vill det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Kan man köra med sirénen urkopplad tills det att man fixar den?
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  8. #28

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Någon som vet om CR17335 fortfarande är gällande för 9-5 -05?
    Står i färd med förberedelserna för mitt lilla ingrepp.
    SAAB 9-5 2,3t -05, BSR E85

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Antar att det går att köra bilen utan sirenen på plats? Tacksam för svar, får nämligen göra demontering-fix-montering i olika steg och behöver bil imellan...

    Stort tack för instruktioner etc

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Min SID har visat meddelandet Service stöldlarm litet sporadiskt under två års tid. I somras så startade larmet helt av sig själv och det gick inte att stänga av med mindre än att ta bort batterikabeln. Detta spontanlarm har upprepats ett par gånger sedan dess. Det går bra att starta och köra bilen fast larmet ljuder. Jag lokaliserade vilken säkring man kan ta bort för att få stopp på oljudet, men det kändes inte som den bästa lösningen.

    Jag läste de fina instruktionerna i denna tråd och tipsen kring att byta batterier i sirenboxen. Jag monterade bort larmet och öppande lådan och mätte spänningen på batterierna. Om jag minns rätt så låg spänningen på ca 3,1 V vilket inte tyder på att batterierna var slut. Istället så följde jag ett annat råd och sprutade kontaktspray på anslutningen till boxen, limmade igen den och skruvade tillbaka den utan att byta batterier. Nu har det gått ca två månader sedan jag gjorde operationen och SID:en har inte visat något felmeddelande och jag har inte heller haft några spontanlarm.

    Mitt tips är alltså om ni har liknande felsymptom som mig så börja med att endast se över kontaktstycket in till sirenen.

    Jag har en 9-5 årsmodell 99.
    Saab 9-5 2,3T Kombi -99 Aut, BSR steg 1

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Antar att det går att köra bilen utan sirenen på plats? Tacksam för svar, får nämligen göra demontering-fix-montering i olika steg och behöver bil imellan...

    Stort tack för instruktioner etc
    Går utmärkt att köra bilen utan sirenen monterad, har själv gjort det i några månader nu.... dock så kommer felmeddelandet service stöldlarm upp på sid:en varje gång du startar bilen men man slipper mordhot från grannarna
    Kör 9-5aero sc aut -00

  12. #32

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Viggo_06
    Någon som vet om CR17335 fortfarande är gällande för 9-5 -05?
    Står i färd med förberedelserna för mitt lilla ingrepp.
    Har genomfört batteribytet på min bil nu, som tidigare nämnts inga problem att ha sirenen borta några dagar/veckor. Använde mig av elfas CR2 3V GP batterier och lödde dit egna tampar som beskrivningen, Artnr 69-218-45.

    Min siren hade inte börjat larma bara meddelande i SID. Däremot bytte jag på en SAAB 9-5 Aero -05 i samma veva som spontantutat lite då och då. Problemet kvarstod dock efter bytet. Provade på en kompis inrådan att plocka bort batteripolerna under tiden som jag återmonterade larmsirenen, vilket tog cirka 30min. Det har hjälpt än så länge, suttit ca 3veckor. Första gången tutade den efter bara fyra låsta timmar.

    Det kan ju vara så att kontakterna som nämnts ovan blev lite mer motionerade/skrapade vid dessa demonteringar/monteringar. Mätte även alla batterier, de höll ungefär 3,1V, obelastade, något bättre på min som ej börjat spontantuta. Så man vet ju inte vad som sker vid belastning.

    Tack för en bra FAQ!!
    SAAB 9-5 2,3t -05, BSR E85

  13. #33

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Har hittat ytterligare en bildbeskrivning av ett batteribyte, dock ett enkelt
    där det både är skruvat och med orginalbatterier.
    http://home.datacomm.ch/saeuberli/files ... teries.pdf

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2,3t -05, BSR E85

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu erbjuder även Speedparts passande batterier: http://www.speedparts.se/index.html?...rm_siren.shtml
    Fast speedparts batterier är cr17335SE och är inta samma som orginal

  15. #35

    Batteribyte larmdosa 9-5 -98

    min saab har bråkat med låset några dagar, den har alltså vägrat låsa upp. det är ju så att panelen ska tala om att det är dags att byta batteri, men så har inte skett. så nu tänkte jag testa om det är det som är fel. men nu kommer jag inte in i dosan?! Tacksam för svar!

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    En liten fråga. Även jag har fått upp detta meddelande på min bil. Grejen är att min tuta/signalhorn fungerar halvbra. Är inget klart tutande i den utan mer som ett "muuuuuu".

    Är det larmsirénen som är felet i detta eller behöver jag kanske bara byta signalhorn?

    Mvh Emil

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    En liten fråga. Även jag har fått upp detta meddelande på min bil. Grejen är att min tuta/signalhorn fungerar halvbra. Är inget klart tutande i den utan mer som ett "muuuuuu".

    Är det larmsirénen som är felet i detta eller behöver jag kanske bara byta signalhorn?

    Mvh Emil
    Larmsirenen är separat från tutan, de har inget med varandra att göra.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hej!
    Då även detta fel uppenbarat sig på min bil så följde jag denna fina guide och bytte batterier, köpte mina från speedparts. Jag läste nu att det tydligen inte är samma som ska sitta i? varför säljer då speedparts dom? dom borde väl ha koll.

    Mitt problem har iaf inte försvunnit, kanske 50 starter och även lyft av batteriet 1h utan framgång. Om jag sätter igång larmet så blinkar den men tjuter ej.

    Vad ska jag göra? Kan jag mäta på kontaktstycket på sirenen? vad ska det ligga på då?

    Även en fråga till. Jag försökte få igång larmet via sensorn i taklampan, skallra med nycklar, knacka på rutan med nyckeln etc etc enligt tips på detta forum. Men gick bet på att få igång det. Kan det hänga ihop med sirenen eller är även denna paj? larmet funka fint innan jag bytte batterier.

    Mvh Jocke
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Hjälper det inte med batteribyte (vilket det ofta inte gör) är det läge att löda om sirenen. Öppna boxen och löd om alla lödningar du ser.
    Min fungerade ett tag efter batteribyte, men la sedan av igen. Efter att jag gått över alla lödningar och lagt på nytt tenn där det behövdes har larmet fungerat perfekt, har för mig det var i höstas jag gjorde det. Glappande lödningar är ett standardfel, har haft det på både centrallås på en 9000, ljusvakt och larmsiren på min 9-5.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder

    Ok, tack för tipset. Jag har skruvat loss sirenen imorse och se om jag klanta mig med batteri lödningen. Kollar väl över resten av lödningarna oxå. Återkommer med resultat.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  4. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •