Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp mig att reda ut detta med 5/112

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Hjälp mig att reda ut detta med 5/112

    Jag funderar på att köpa en uppsättning med fälgar till og9-3:an. Jag har förstått att man kan få på fälgar med bultmönster 5/112 med specialbultar (lös kona eller vad det heter). Men om man tex hittar en fälg som har 5/112 till en Audi A4 är det ju inte bara fel bultmönster utan även centrum hålet är ju mindre än till Saab (57,1 mot 65,14). Är det så att det i princip på alla fälgar går att byta centreringsring? När det gäller gänga för bulten så har Audi B14x1,50 medan det på Saaben är B12x1,50 är det så liten skillnad att det inte gör något? Sen ska det självklart vara rätt ET också. Vad bör man ha för ET på en 18x7,5" fälg på en og9-3 aero?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hjälp mig att reda ut detta med 5/112

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Jag funderar på att köpa en uppsättning med fälgar till og9-3:an. Jag har förstått att man kan få på fälgar med bultmönster 5/112 med specialbultar (lös kona eller vad det heter). Men om man tex hittar en fälg som har 5/112 till en Audi A4 är det ju inte bara fel bultmönster utan även centrum hålet är ju mindre än till Saab (57,1 mot 65,14). Är det så att det i princip på alla fälgar går att byta centreringsring? När det gäller gänga för bulten så har Audi B14x1,50 medan det på Saaben är B12x1,50 är det så liten skillnad att det inte gör något? Sen ska det självklart vara rätt ET också. Vad bör man ha för ET på en 18x7,5" fälg på en og9-3 aero?

    /Jonas
    1) Skillnaden i bultcirkel fixas enkelt med special bultar. Finns hos däckhandlaren om de orkar bläddra i sina kataloger.
    Eller i hos www.intera-sverige.se
    Det är inte alla bultar med löskona som kan ta upp den förskjutning som krävs.
    upp till 2mm kan man förkjuta, sen blir det svårt/dyrt.

    2) Dock kräver dessa att man har rätt navstyrning. Det skall man allt ha, men blir mer viktigt om man kör med specialbultar.
    De flesta fälgar har lösa ringar, då kan man byta (kostar nån hundring på däckaffären)

    3) Audi har väl M14 bult, saaben M12, innebär att det är gått om plats i bulthålet på fälgen vilket inte är nån nackdel om du skall skruva dem på bil med fel bultcirkel.

    Jag har kört audifälgar på min 9-5'a, och kommer troligen köra Saab hjul på dkw'n. (BBS med saabs bultcirkel alltså)


    ET får nån anna svara på, men jag gissar att ET 40-49 funkar. Under ET 40 hänger det nog på däck-märke och fälgbredd. Men på en 7,.5 fälg borde tom ET 35 funka. Kanske...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Hjälp mig att reda ut detta med 5/112

    Citat Ursprungligen postat av perr

    1) Skillnaden i bultcirkel fixas enkelt med special bultar. Finns hos däckhandlaren om de orkar bläddra i sina kataloger.
    Eller i hos www.intera-sverige.se
    Det är inte alla bultar med löskona som kan ta upp den förskjutning som krävs.
    upp till 2mm kan man förkjuta, sen blir det svårt/dyrt.

    2) Dock kräver dessa att man har rätt navstyrning. Det skall man allt ha, men blir mer viktigt om man kör med specialbultar.
    De flesta fälgar har lösa ringar, då kan man byta (kostar nån hundring på däckaffären)

    3) Audi har väl M14 bult, saaben M12, innebär att det är gått om plats i bulthålet på fälgen vilket inte är nån nackdel om du skall skruva dem på bil med fel bultcirkel.

    Jag har kört audifälgar på min 9-5'a, och kommer troligen köra Saab hjul på dkw'n. (BBS med saabs bultcirkel alltså)


    ET får nån anna svara på, men jag gissar att ET 40-49 funkar. Under ET 40 hänger det nog på däck-märke och fälgbredd. Men på en 7,.5 fälg borde tom ET 35 funka. Kanske...
    Tack Perr. Då var jag inte helt ute och cyklade.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    4) Det du tog upp om navhålet på fälgen, är den mindre på fälgen så måste det svarvas upp om man ska få på fälgen. Det är när den är större än på bilen man använder sig av navringar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av perr
    2) Dock kräver dessa att man har rätt navstyrning. Det skall man allt ha, men blir mer viktigt om man kör med specialbultar.
    De flesta fälgar har lösa ringar, då kan man byta (kostar nån hundring på däckaffären)
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    4) Det du tog upp om navhålet på fälgen, är den mindre på fälgen så måste det svarvas upp om man ska få på fälgen. Det är när den är större än på bilen man använder sig av navringar.

    Mvh
    Vet inte om det motsäger varann...
    De flesta tillbehörs fälgar har lösa ringar.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av perr
    2) Dock kräver dessa att man har rätt navstyrning. Det skall man allt ha, men blir mer viktigt om man kör med specialbultar.
    De flesta fälgar har lösa ringar, då kan man byta (kostar nån hundring på däckaffären)
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    4) Det du tog upp om navhålet på fälgen, är den mindre på fälgen så måste det svarvas upp om man ska få på fälgen. Det är när den är större än på bilen man använder sig av navringar.

    Mvh
    Vet inte om det motsäger varann...
    De flesta tillbehörs fälgar har lösa ringar.


    Då kommer en fråga. Skall man då ha en navring som är 65.14 på insidan och 57.1 på utsidan? skulle inte vilja köra med det. Svarva är det som gäller om man skall ha det ordentligt gjort. Annars är det väldigt lätt att det blir gör om gör rätt

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av perr
    2) Dock kräver dessa att man har rätt navstyrning. Det skall man allt ha, men blir mer viktigt om man kör med specialbultar.
    De flesta fälgar har lösa ringar, då kan man byta (kostar nån hundring på däckaffären)
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    4) Det du tog upp om navhålet på fälgen, är den mindre på fälgen så måste det svarvas upp om man ska få på fälgen. Det är när den är större än på bilen man använder sig av navringar.

    Mvh

    Vet inte om det motsäger varann...
    De flesta tillbehörs fälgar har lösa ringar.
    Ja visst det finns ringar till alla fälgar, men vissa har mindre nav mått redan från fabrik, hur ska du då få den större med en navring? Med andra ord du MÅSTE svarva för att få den större.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Flyttar till "Chassi, bromsar och transmission"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Du måste ligga på ET mellan 40-49 enl Gummihuset. Beställde Ace Dino 18" till Volvo 112/5 bultcirkel. Så det ska gå fint. Att bultarna sedan är olika stora gör ej något eftersom du centrera fälgen med navringar samt bultar med lös kona. Bultarna kostar ca 25kr/st.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. [Update] Hjälp mig att reda ut frågor angående ABS/ESP NG9-3
    Av McGilljam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 15:07
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 12:23
  3. Drivknutar og900 - hjälp mig reda ut detta.
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 17:44
  4. Hjälp mig reda ut detta med 228mm eller 240mm svänghjul.
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •