Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Reparationsguide torkarmotor vindruta (Bilder tappade) OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Reparationsguide torkarmotor vindruta (Bilder tappade) OG9-5

    Hej igen... då jag fick en förfrågan om hur jag gick tillväga när jag repade mina torkare som inte stannade i nolläget lägger jag upp en beskrivning även på det. Ja, jag tog isär skiten igen bara för att fotografera vilket jag inte gjorde när jag lagade den.

    Näväl, Så här gjorde jag!


    Torkarmotorn sitter givetvis under plastsjoket nedanför vindrutan där torkararmarna sitter.

    Börja med att ta loss torkararmarna. De sitter på en splineskona och kan sitta rejält hårt.

    jag var tvungen att använda avdragare. Det funkar kanon med en spindelledsavdragare, t.ex biltemas artnr. 19-1253 á 59.90
    http://www.biltema.se/Archive/Produc.../19-1253_l.jpg
    Jag använde en vanlig den här gången(har lånat ut spindelledsavdragaren :-(.)




    När du tagit loss armarna tar du loss gummilisten i plastsjokets framkant.
    Det sitter två plastknappar längst ut på varje sida. De kan sitta kvar. Det är bara att kränga av listen från dem


    Sedan är det bara att dra loss listen




    Det sitter en plastplugg/skruv på varje sida av plastsjoket. Skruva upp skruven(ibland måste man lyfta lite med en kniv under den samtidigt som man skruvar för att få upp den). När skruven är uppe kan du bända upp pluggen med en liten mejsel eller kniv.




    Under plastsjokets kant(mot rutan) sitter det 3 st plastklackar. Lyft inte plasten uppåt utan dra den från rutan tills plastklackarna går fria sedan är det bara att lyfta bort det



    Nu ser du motor och delar av torkarlänkaget



    Lossa kulleden på motorarmen genom att bända loss den med en lite större mejsel


    När den är lös kan du fortsätta..


    Motorn sitter fastskruvad i torkarstativet underifrån så det är lättast att lossa stativet innan du lossar motorn.



    Lossa även staivets bägge skruvar ute vid torkararmarna



    Nu kan du vända upp staivet så att du kommer åt skruvarna som håller motorn. Nu är det också lätt att lossa plastpinnen som håller kontaktstycket på plats



    Du behöver inte lossa motorarmen från motorn. Det kan ställa till besvär om du inte får tillbaka den i rätt läge...

    Nu är motorn loss och vi kan börja titta in i den...



    Kräng av damasken så att locket blottas


    Lossa lockets 4 skruvar och lyft upp det försiktigt så att inte kontakterna skadas


    Nu ser man kontakthjulet som jag sa hade tre banor... men jag kom ihåg fel.... det är en bana med olika konfiguration för de olika släpkontakterna...


    Börja med att besiktiga ytan... Är den skitig och oxiderad så slipa av den med scotchbrite eller stålull. Om det har bubblat upp plast pga att den gått varm får man skära bort det och putsa med sanpapper så att ingen plast sticker upp och tar i kontakterna.

    Nu är det dags att titta på kontaktblecken. Kolla att alla 3 är hela och ej brända. Putsa av dem lite försiktigt med scotchbrite eller fint våtslippapper så de blir blanka.

    Den yttre kontaktar bara i nolläget
    Den mittersta är heldragen för kontinuerlig drift.
    Den inre parkerar torkarna vid intervall och avstängning
    (min egen teori)

    Den yttersta har plast större delen av varvet och skall bara kontakta i nolläget för att ge en puls att starta. När den pulsen triggat motorn tar den innersta över, Den har inte kontakt i nolläget men så fort motorn lämnar nolläget så kontaktar den och driver motorn vavet runt till den kommer tillbaka till nolläget och då stannar torkarna.

    Det vanliga felet är att det är för mycket fett på kopparbanorna så kontakten blir dålig med gnistbildning som följd. Detta bränner kontaktytorna och kan till och med smälta plasten och bränna av släpkontakterna.

    Här ser man att min är lagad. Den hade blivit så varm så att den hade smält av. Jag fick skarva på den med en bit koppar som jag lödde fast och formade efter de andra. Den är också lite kortare än de övriga för det funkade inte när jag gjorde den lika lång som de övriga. När jag kortat den lite fungerade det dock utmärkt. Jag kan dock ej säkert säga att det skall vara så då min som sagt var av.

    Justera sedan höjden på kontakterna så att du får rätt tryck mot hjulet.
    Jag kom fram till att ca 7-8 mm höjd i förhållande till locket funkade bra.


    Stryk på ett tunt lager fett på hjulet


    Skruva ihop motorn och montera tillbaka stativet


    Sätt en mejsel under kulleden på motorarmen och bänd tillbaka stötstången på kulan(det krävs lite kraft)


    Montera plastsjoket genom att skjuta upp det mot rutan så att plastklackarna går in under rutkanten.


    När du ändå har torkararmarna lösa är det det ett bra tillfälle att bättringsmåla dem.Det gjorde jag!


    Dra fast torkarna i lämpligt läge och sätt tillbaka listen.
    Voila!
    Klart och fungerar(i alla fall för mig!)




    Lycka till!
    Tomas

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Kanon bra beskrivning...

    Kan ju va bra att ha om man skulle få detta problem!

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Mycket bra guide! Synd bara att du inte hade några bilder. Denna tråden borde platsa i FAQ?

    Mvh

  4. #4
    Kanon jobb!! Det tackar vi för!!!
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ljusdal/Hälsingland
    Inlägg
    15
    Hur sitter själva stativet, jag skulle bort med armarna förut för lack men då var det nåt som lossna under plasthuven så nu tar torkararmen i huven om jag kör torkarna, själva axeln som torkararmen sitter på går att flytta lite....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Det sitter skruvat med en skruv i varje ända av stativet och två som sitter i motorfästet. Om stativet går att röra ute vid torkaren så har antingen en skruv lossnat eller så har stativet gått av ute vid torkaren. Den högra skruven (sett i färdriktningen) sitter under en lite plastkåpa som sitter under det stora plastsjoket. Tar du bort det stora plastsjoket så ser du hur det sitter.


    lycka till

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ljusdal/Hälsingland
    Inlägg
    15
    stativet hade gått av alldeles där den gjutna delen är fastpressad i röret.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Vad målade du armarna med för färg?
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Vanlig svart högblank sprayfärg från OKQ8.
    putsade bort oxiden och rubbade upp ytan med 1200 våtslip(slipade dock torrt) sedan blåste jag på färgen. Valde att inte lägga på så att det flöt ut maximalt för att inte få högblank finnish. Målade tunna lager med långt avstånd(ca 50 cm) så att det blev lite sidenfinnish.

    Funkar nog bra med halvmatt också men den är lite svår att hitta på sprayburk...

    stativet hade gått av alldeles där den gjutna delen är fastpressad i röret.
    Inte helt ovanligt som sagt... Det hände mig på en Omega jag hade tidigare... Det lagade jag genom att skjuta på ett yttre rör utanpå stålröret som jag svetsade fast i bakant. Sedan slipade jag till lättmetalldelen så att den precis gick att pressa in i den yttre rörstumpen. Därefter borrade jag tre hål i röret med 120 graders delning och in i lättmetallen (dvs utifrån in mot centrum) sedan drog jag fast med tre st plåtskruvar. Det höll i alla fall all den tid jag hade kvar omegan.

    Hoppas du fattar hur jag menar, annars får jag rita en skiss..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ljusdal/Hälsingland
    Inlägg
    15
    jodå, jag fattar 400:- kostar ett nytt stativ (begagnad) på skroten men jag gjorde ungefär som du nu tillfälligt så vi får se hur länge det håller....

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Tips:
    Börjar det knaka i armaturen när man kör torkarna ska man ta bort akvariumet och smörja lederna till torkarna. Det knakande ljudet indikerar att motorn bryter i armaturen och förr eller senare går aluminiumklumpen sönder...
    Fredrik J

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Re: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu med bilder

    Jag har problem med torkarna med.
    Det är just att ibland så fungerar torkarna helt normalt, inte ett fel. intervall fungerar och max fungerar, de fungerar som de ska alltså.

    Sen ibland när jag starar bilen så fungerar inte ett vanligt "svep" och fortsätter i 30 sekunder tills de slutar och stannar någonstans på rutan. Även intervalltorkarna slutar fungerar, utan de kör på full fart hela tiden.
    Samma händer om jag t.ex......... vill spruta spolarvätska på rutan, då ska den dra 4-6 gånger och sen återgå till noll position, men istället så sveper torkarbladen de i 30 sekunder och stannar någonstans på rutan. Sen efter det kan jag inte använda spola mera spolarvätska av någon anledning.
    Jag kan stänga av torkarna som tur är, men förlorar intervall torkarna fungerar väldigt ofta när jag starta bilen.
    Just för att när torkarbladen stannar någonstans på rutan så kan jag få ner dem, genom att hålla spaken "för enkelt svep" . Så länge jag håller den nere fungerar torkarna och så fort jag släpper så stannar de, dvs. torkarna kan stanna någonstans på rutan och måste medans jag kör försöka precisera för att få ner torkarna till de är i läge och det tar bort min koncentration när jag kör.

    Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni förstår mitt problem.
    Om jag följer denna kanon beskrivning, kan det hjälpa mina problem? Vad är det för fel!?
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    13

    Re: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu med bilder

    Tack för en grymt bra guide. Hade stor nytta av den när jag fixade mina torkare idag. Mina mässningsbleck var hela men det innersta var satt ur spel av en fettklump som fastnat. Lätt åtgärdat. Tyvärr klantade jag mig efter att ha monterat ihop växeln igen och drog runt motorn för hand åt fel håll när jag skulle mäta kontakten i de olika blecken i de olika lägena. Resultatet var att det innersta blecket hakade i hålet och gick av så jag fick löda dit en ny bit precis som du. Hjärnsläpp.

    Nu funkar det i alla fall felfritt!
    9-5 2.3t 1999, Steg 1

  14. #14

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu med bilder

    Kan lägga till en litet tips som jag märkte:

    Om ni inte ska laga utan byta hela torkarmotorn, se då till att märka på vart den första axeln som sitter på torkarmotorn står i nolläge. Då slipper man ett himla massa skruvande och justerande. Jag gjorde tabben att bara slita dra av det, och fick nog justera 3-4ggr innan det vart ok. Provkör även den nya motorn innan montering för att se till att den står i nollläge

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu med bilder

    Någon som råkar ha sparat bilderna eller att oso har de kvar så vi kan lägga in dom på geting.se istället?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu med bilder

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Någon som råkar ha sparat bilderna eller att oso har de kvar så vi kan lägga in dom på geting.se istället?
    Kanske dax att ändra ämnes titeln....
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  17. #17

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    http://www.ladda-upp.com/bilder/67121/torkare <--- Bild

    Hur släpper jag på armarna?

    Vad är en splineskona?

    Bästa verktygen för att släppa på detta? Äger knappt några verktyg alls. :P

  18. #18

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Citat Ursprungligen postat av Frusciante
    http://www.ladda-upp.com/bilder/67121/torkare <--- Bild

    Hur släpper jag på armarna?

    Vad är en splineskona?

    Bästa verktygen för att släppa på detta? Äger knappt några verktyg alls. :P
    Så här eller? http://www.youtube.com/watch?v=b5mh-OrF ... AAAAAAAABg

    Lite muskler bara?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Japp lite muskler ska räcka.

  20. #20

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Släppte på allt idag, öppnade motorn, städade till allt där inne, monterade i bilen. Men nu går säkringen varje gång jag drar igång motorn.

    Ska undersöka mer imorgon, Återkommer då.

Liknande ämnen

  1. Svar: 219
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 22:27
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 13:54
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •