Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Reparationsguide torkarmotor vindruta (Bilder tappade) OG9-5

  1. #21

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Citat Ursprungligen postat av Frusciante
    Släppte på allt idag, öppnade motorn, städade till allt där inne, monterade i bilen. Men nu går säkringen varje gång jag drar igång motorn.

    Ska undersöka mer imorgon, Återkommer då.
    Kom gärna med förslag på eventuellt fel om ni har något..

    Går det inte att redigera inlägg man själv gjort?

  2. #22

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Citat Ursprungligen postat av Frusciante
    Citat Ursprungligen postat av Frusciante
    Släppte på allt idag, öppnade motorn, städade till allt där inne, monterade i bilen. Men nu går säkringen varje gång jag drar igång motorn.

    Ska undersöka mer imorgon, Återkommer då.
    Kom gärna med förslag på eventuellt fel om ni har något..

    Går det inte att redigera inlägg man själv gjort?
    Säkringen till vindrutetorkarna går direkt när tändningen vrids, kan det vara reläet som gått?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Du har förmodligen råkat böja något av de tre kontaktblecken när du monterade på locket så att det kortsluter inkommande ledningar. Ta isär det igen och kolla...

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Hej! Jag har en Biopower -06 där torkarna spökar, intervallen går ett halvt svep upp för att därefter tvärstanna. De vanliga hastigheterna fungerar som vanligt tills man stänger av torkarna, då stannar de "där de var när man slog av". Kan detta åtgärdas genom att piffa till inne i torkarmotorn eller beror det på någonting annat?

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Låter som problem med kontaktbanorna, så det borde gå att piffa upp genom att demontera motorn och kika över den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Tack sOFFe! Då prövar jag det innan jag spenderar tusentals kronor på en ny torkarmotor

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Jag hade precis samma problem (9-5 -07). Köpte ny motor på skroten för 700, smidigt byte. Den gamla luktade riktigt mycket bränd elektronik.




    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

  8. #28

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Synd att bildlänkarna är trasiga nu när jag måste reparera min motor. TS kanske kan länka om bilderna?

  9. #29

    Re: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Har lyckats återskapa originalposten med några bilder men detta forum gnäller över bildstorlekar så jag länkar till ett annat forum där det fungerade att posta med bilder.
    http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=19&t=152303

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    43
    Ingen som har har bilderna att lägga in igen?

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    19
    Om man har demonterat hela torkar länkaget ifrån motorn, och inte är säker på hur det ska återmonteras. finns det någon manual på detta att tillgå?
    Monterade nämligen en ny motor och länkaget gick åt fel hål en kort stund. sedan var motorn död.

  12. #32
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Efter att mina vindrutetorkare länge fått för sig, att vid intervall torkning och stopp, stanna drygt en decimeter från tänkta utgångsläget så blev det för någon vecka sedan värre. På väg upp vid intervalltorkning stannade bladen i ungefär 45´vinkel, det vill säga mitt i synfältet. Men även ibland i 90´vinkel, det vill säga emot a-stolpen. Plockade idag isär motorn och hittade felet.

    Det innersta blecket har böjt sig och gått av! Inte så konstigt att det fungerat dåligt...
    torkarmotor1.jpg

    Min fråga är nu om någon vet om bara blecken med hållare går att byta, eller bara locket, eller om det är hela motorn som gäller?

    Motorn det gäller sitter i en 9-5 -05.
    torkarmotor2.jpg


    Jag har fotograferat lite under operationen och tänkte posta lite fler bilder i tråden senare. Detta så att "UTAN" i rubriken kan tas bort.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Crap, min sambo lyckades ju slå på torkarna när dom var fastfrysta, och lät dom stå på (suck), efter det får jag precis samma fel, dom kan stanna var som helst, både när man kör vanligt, intervall och spolning, OTROLIGT irriterande.

    Vet att jag kämpat med att få loss torkararmarna in nan när jag bytte fläktmotor i den bilen, utan att lyckas (det går att byta fläkten ändå, med en del krångel), f¨r väl investera i en spindelledsavdragare

    vad tror ni, har det brunnit totalt när hon överbelastade dom ?

    (Det gäller min 2.0t '99 alltså.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Huur bytte du fläkten utan att ta bort armarna?! En del säger sig kunna slita bort armarna efter lite ruckande, men jag säger nej. En liten avdragare hjälper extremt mkt.
    Eftersom problemet uppstod efter överbelastning av motorn är den väl en kandidat, kanske kan kolla torkar-reläet först?

Liknande ämnen

  1. Svar: 219
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 22:27
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 13:54
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 13:51
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  5. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •