Hej igen... då jag fick en förfrågan om hur jag gick tillväga när jag repade mina torkare som inte stannade i nolläget lägger jag upp en beskrivning även på det. Ja, jag tog isär skiten igen bara för att fotografera vilket jag inte gjorde när jag lagade den.

Näväl, Så här gjorde jag!


Torkarmotorn sitter givetvis under plastsjoket nedanför vindrutan där torkararmarna sitter.

Börja med att ta loss torkararmarna. De sitter på en splineskona och kan sitta rejält hårt.

jag var tvungen att använda avdragare. Det funkar kanon med en spindelledsavdragare, t.ex biltemas artnr. 19-1253 á 59.90
http://www.biltema.se/Archive/Produc.../19-1253_l.jpg
Jag använde en vanlig den här gången(har lånat ut spindelledsavdragaren :-(.)




När du tagit loss armarna tar du loss gummilisten i plastsjokets framkant.
Det sitter två plastknappar längst ut på varje sida. De kan sitta kvar. Det är bara att kränga av listen från dem


Sedan är det bara att dra loss listen




Det sitter en plastplugg/skruv på varje sida av plastsjoket. Skruva upp skruven(ibland måste man lyfta lite med en kniv under den samtidigt som man skruvar för att få upp den). När skruven är uppe kan du bända upp pluggen med en liten mejsel eller kniv.




Under plastsjokets kant(mot rutan) sitter det 3 st plastklackar. Lyft inte plasten uppåt utan dra den från rutan tills plastklackarna går fria sedan är det bara att lyfta bort det



Nu ser du motor och delar av torkarlänkaget



Lossa kulleden på motorarmen genom att bända loss den med en lite större mejsel


När den är lös kan du fortsätta..


Motorn sitter fastskruvad i torkarstativet underifrån så det är lättast att lossa stativet innan du lossar motorn.



Lossa även staivets bägge skruvar ute vid torkararmarna



Nu kan du vända upp staivet så att du kommer åt skruvarna som håller motorn. Nu är det också lätt att lossa plastpinnen som håller kontaktstycket på plats



Du behöver inte lossa motorarmen från motorn. Det kan ställa till besvär om du inte får tillbaka den i rätt läge...

Nu är motorn loss och vi kan börja titta in i den...



Kräng av damasken så att locket blottas


Lossa lockets 4 skruvar och lyft upp det försiktigt så att inte kontakterna skadas


Nu ser man kontakthjulet som jag sa hade tre banor... men jag kom ihåg fel.... det är en bana med olika konfiguration för de olika släpkontakterna...


Börja med att besiktiga ytan... Är den skitig och oxiderad så slipa av den med scotchbrite eller stålull. Om det har bubblat upp plast pga att den gått varm får man skära bort det och putsa med sanpapper så att ingen plast sticker upp och tar i kontakterna.

Nu är det dags att titta på kontaktblecken. Kolla att alla 3 är hela och ej brända. Putsa av dem lite försiktigt med scotchbrite eller fint våtslippapper så de blir blanka.

Den yttre kontaktar bara i nolläget
Den mittersta är heldragen för kontinuerlig drift.
Den inre parkerar torkarna vid intervall och avstängning
(min egen teori)

Den yttersta har plast större delen av varvet och skall bara kontakta i nolläget för att ge en puls att starta. När den pulsen triggat motorn tar den innersta över, Den har inte kontakt i nolläget men så fort motorn lämnar nolläget så kontaktar den och driver motorn vavet runt till den kommer tillbaka till nolläget och då stannar torkarna.

Det vanliga felet är att det är för mycket fett på kopparbanorna så kontakten blir dålig med gnistbildning som följd. Detta bränner kontaktytorna och kan till och med smälta plasten och bränna av släpkontakterna.

Här ser man att min är lagad. Den hade blivit så varm så att den hade smält av. Jag fick skarva på den med en bit koppar som jag lödde fast och formade efter de andra. Den är också lite kortare än de övriga för det funkade inte när jag gjorde den lika lång som de övriga. När jag kortat den lite fungerade det dock utmärkt. Jag kan dock ej säkert säga att det skall vara så då min som sagt var av.

Justera sedan höjden på kontakterna så att du får rätt tryck mot hjulet.
Jag kom fram till att ca 7-8 mm höjd i förhållande till locket funkade bra.


Stryk på ett tunt lager fett på hjulet


Skruva ihop motorn och montera tillbaka stativet


Sätt en mejsel under kulleden på motorarmen och bänd tillbaka stötstången på kulan(det krävs lite kraft)


Montera plastsjoket genom att skjuta upp det mot rutan så att plastklackarna går in under rutkanten.


När du ändå har torkararmarna lösa är det det ett bra tillfälle att bättringsmåla dem.Det gjorde jag!


Dra fast torkarna i lämpligt läge och sätt tillbaka listen.
Voila!
Klart och fungerar(i alla fall för mig!)




Lycka till!
Tomas