Sidan 27 av 35 FörstaFörsta ... 172526272829 ... SistaSista
Resultat 521 till 540 av 699

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #521
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    1

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Fixade min i stort sett total döda SID2 idag med 100% resultat

    Tack för alla tips å bilder!!!
    SAAB 9-5 AERO -06
    SAAB 9-5 2,3t -98

  2. #522
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Tjena!

    Härom dagen provade jag med list, tejp, buntband och gud vet allt... Blev bara värre

    Idag, efter att ha hittat denna tråden, provade jag med strykjärn. Förra gången tog jag i och ur SID'en ca 5-7 gånger med uselt resultat, så jag var inte alltför förväntansfull när jag skulle sätta i den idag efter ett försök med strykjärnet.
    Alla.... A L L A pixlar funkar!!!!! Så underbart!

    Tänk att en bil som för 6 år sedan kostade ca 370.000:- skall behöva lagas med strykjärn(!).... Så ynkligt!
    Dock underbart att det funkade! Jag är riktigt glad nu!!!!

    Jag blev dock aldrig klok på diksussioner kring lödningar och limningar ovan... hursomhelst är min en 9-5 från 2003, om nu nån med samma årsmodell är osäker på huruvida metoden funkar eller ej.

    Ha det gott!

    //R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  3. #523

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Supert at "strykejern-metoden" fungerer, men innen cirka et halvt år kommer dessverre problemet tilbake!

  4. #524
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Supert at "strykejern-metoden" fungerer, men innen cirka et halvt år kommer dessverre problemet tilbake!
    Jo, men jag är övertygad om att mitt 15 år gamla strykjärn är av bättre kvalitet än den SAAB-skit som skall lagas... Annars kan man ju köpa ett nytt strykjärn som kostar ca 15% av vad en SID kostar
    Eller vad tror Du?

    //R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  5. #525
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    skillingaryd
    Inlägg
    51

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av AeroDynamic
    Jag har irriterat mig på en trasig pixelrad på SID-displayen ett bra tag nu och idag bestämde jag mig för att testa ett par tips jag läst om på nätet.

    Först testade jag att bara gnugga på lödningarna på flatkabeln, enligt:

    http://www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm

    Men det blev inte bättre alls, utan snarare lite sämre! Så då testade jag ett lägga dit en bit skumplast som tryckte lite på lödningarna, enligt:

    http://www.users.waitrose.com/~randmwilliams

    Men då blev det mycket sämre!

    Men så såg jag den här snubben som "lödde" om lödningarna med sitt strykjärn(!):

    http://www.saabs.cwc.net/sid_repair.htm

    EDIT: Länken funkar inte längre men här är text och bild från den sidan:

    "I used the repair guide already listed on Saabcentral to disassemble and fix the panel according to the steps listed in the guide. Very nice. But it didn't work! It actually made it worse. Probably just because I took it apart the contact problem at the PCB increased, not decreased. But I found a simple and easy solution - and now it works PERFECTLY!

    Use your clothing iron to iron the cable back onto the PCB. Just put the PCB on the edge on the table according to the picture and carefully use the iron to resolder the contact between the cable and the PCB. I used maximum heat (three dots) and carefully worked my way over the cable connection making sure I didn't stop so the plastic cable melted.



    Article by: Ulf Löfstedt"


    Så jag plockade fram lödkolven och värmde lite snabbt upp lödning efter lödning på flatkabeln.

    Det funkade!!!

    Nu funkar alla pixlar igen!
    Tack som fan att det finns såna här SIDor idag tog jag mitt strykjärn och körde på i ca 3min satte tillbaka siden jag trode inte mina ögon alla punkter funkade nu blir det en stor kall
    Saab 9-5 aero kombi automat-00

  6. #526
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av jimmy1975
    Citat Ursprungligen postat av AeroDynamic
    Så jag plockade fram lödkolven och värmde lite snabbt upp lödning efter lödning på flatkabeln.

    Det funkade!!!

    Nu funkar alla pixlar igen!
    Tack som fan att det finns såna här SIDor idag tog jag mitt strykjärn och körde på i ca 3min satte tillbaka siden jag trode inte mina ögon alla punkter funkade nu blir det en stor kall
    En anledning till att det inte fungerar i längden att "löda om med ett strykjärn" är att det inte är lödningar... Se min bild på den här sidan hur en permanent lagning med mothåll ser ut: viewtopic.php?f=6&t=46663&start=133
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #527

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Har en 95a 01.. och ja Färddatorn (Sid1) tappat en massa pixlar, jag tröttnade på att laga den så köpte en ny på skroten (sid2) för 800:- helt okej pris.

    Men iaf, har funderat och kollat en massa på vad som kan orsaka detta fel, och det verkar som att stereon alstrar på tok för mycket värme, och helst om man spelar brända cd skivor så blir det tokvarmt.
    Verkar som om det är den som gör att plattkabeln lossnar på de flesta siddar. (limmet på kabeln är ju inte det bästa).

    Har själv nu tagit värme beständig folieliknande filt och satt under sidden, för att se om det kommer spara min nya SID

    MvH David.

  8. #528
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av Imagin
    Men iaf, har funderat och kollat en massa på vad som kan orsaka detta fel, och det verkar som att stereon alstrar på tok för mycket värme, och helst om man spelar brända cd skivor så blir det tokvarmt.
    Verkar som om det är den som gör att plattkabeln lossnar på de flesta siddar. (limmet på kabeln är ju inte det bästa).
    Den sannolikaste orsaksmekanismen är att tennet på metallen i kontaktpunkten oxiderar, från kanterna. (Problemet är alltså det limmet fäster i.) Detta borde förhindrats genom en av två åtgärder, antingen så stora kontaktytor att det inte hinner oxidera av under produktens livslängd, eller med ett kontakttryck som gör att det inte kan oxidera (vilket är verkansmekanismen bakom mothållsmetoden). Eller att det är lött så att syret inte kommer åt (läs varningarna i tråden innan du försöker detta, det är icke-trivialt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #529

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Feil type materialer; for dårlig folie fra display til printet og for dårlig lim. De komponentene som er brukt der er ikke engang anbefalt benyttet til "automotive applications". Limet løsner av varme og vibrasjoner, og folien eldes for fort og begynner å lede dårlig.

    I tillegg er ikke kontaktpunktene på printet gull-pletert (før på de som er ny-produsert fra ca -07) slik Långmilare beskriver.

    Nå har også de ny-produserte (prod fra ca -07) begynt å svikte.

  10. #530

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Följde tipset med att värma flatkabeln med strykjärn. Fungerade perfekt.

    Imponerande

  11. #531
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    http://www.sacer.com.cn/ArticleShow.asp?ArticleID=70

    Någon som vet om de går hitta hos andra mer lokala tillverkare?
    Eller om någon person här tagit hem ett parti.

    Finns det möjligvis någon som gör custom flatkablar i SE som man kan värma på?

    Min är lite skadad tyvärr, så måste ha ny.
    9-3 Aero -01

  12. #532

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    http://www.finn.no/finn/object?finnkode=18057625
    Holder til den siste 9-3/9-5 ruller på veien!

  13. #533
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Feil type materialer; for dårlig folie fra display til printet og for dårlig lim. De komponentene som er brukt der er ikke engang anbefalt benyttet til "automotive applications". Limet løsner av varme og vibrasjoner, og folien eldes for fort og begynner å lede dårlig.

    I tillegg er ikke kontaktpunktene på printet gull-pletert (før på de som er ny-produsert fra ca -07) slik Långmilare beskriver.

    Nå har også de ny-produserte (prod fra ca -07) begynt å svikte.
    Ok, om du säger att det finns flexkablar som går sönder så är det säkert så.

    Men, alla SID:ar jag sett själv har bara haft problem med flexkabelns kontaktering till mönsterkortet, inte kontakteringen på LCD:ns glasskiva eller avbrott i sladden. Och min SID är nu snart 10 år och går med orginalkabeln, det enda som är gjort är mothållet. Jag kan heller inte se något i flexkabeln (version 1, övriga har jag inte sett några trasiga av än) som sådan som verkar direkt undermåligt, liknande kablar korrekt kontakterade brukar fungera bra. Glassidan har jag inte analyserat då jag ännu inte sett något fel där. Jag skulle nog drista mig att säga att för de flesta är det overkill att göra något annat än att stoppa dit ett rejält mothåll och förstärka gummilisten, då det faktiskt är en högst stabil lösning (med en teoretisk grund för varför så är fallet). Sedan, om man blandar tenn och guld så förvärrar det korrosionen, det är guld mot guld man ska ha (korrekt uppbyggd med mellanlager för att inte få sprickor/migration), antog att det var det som var använt, men dina bilderna tyder på motsatsen, rätt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #534

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    stoppa dit ett rejält mothåll och förstärka gummilisten
    Ja, helt rett, dette avhjelper problemet med det dårlige limet.

    det är guld mot guld man ska ha (korrekt uppbyggd med mellanlager
    Ja, på de nyest produserte er det ledende materialet byttet ut med sølv-pleterte plastpartikler. På de gamle var det gummi/carbon.

    Som Långmilare skriver er hovedproblemet innfestingen til printkortet.

    Om vi ser på ACC-enheten til f.eks. 9-3 så har denne en slags header-kontakt som folien sitter i. Dette er helt klart bedre, men en slik kontakt er det ikke plass til i SID. Når disse ACC-enhetene får pixel-feil er det folien som svikter. Og folien er den samme typen som i SID.

  15. #535
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Lyckades få min display att NÄSTAN bli helt perfekt. ALLT fungerar förutom den lilla menyn där det står:

    DIST TEMP
    ARRIV D.T.E
    ALARM FUEL
    SPD W SPD

    Hur kommer det sig?

    mvh marre

  16. #536

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    NÄSTAN
    Er ikke det veldokumentert i denne tråden nå, da?
    Skjønt det tar vel en halv evighet å lese hele tråden...

  17. #537
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Kan ju tillägga för andra som läser att jag själv använde strykjärn och fick det att fungera fint! Dock som vissa nämner kommer problemet tillbaka på en rad. Men efter att ignorerat den i x antal veckor så har den fixat sig själv. Kanske kan va värt och vänta en månad innan man ger sig på med strykjärnet igen då jag inte tror det är allt för bra att stryka för ofta.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  18. #538
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Lagade min SID igår - wettextrasa och försökte få dit ett mothåll av riktigt styv plast som tyvärr sprack då jag gjorde försänkningen till skruvarna.

    Alla rader utom en funkar, tidigare var det enbart radioinfon som var läsbar. Tog inte många minuter.

    Passade på att löda _lite_ på lampkontrollreläet samtidigt och nu har det envisa meddelandet om att bromslysena inte funkar försvunnit.

    Ska på det igen för att fixa ett mothåll på SIDen och löda på reläet då jag har mer tenn hemma.

    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #539

    SIDen lagad:-D

    Vill börja med att tacka den som postade denna tråd från första början och alla som faktiskt vågat testa detta. Jag hade samma problem jag att pixlarna var i princip helt borta. Hade man tur såg man vad klockan var (IBLAND). Jag hade dock inget strykjärn eller lödkolv eller liknande så man fick föra lite "MacGyver" stuk. Så fram med en lagom stor flatmejsel. Elda som tusan på den med en tändare. Sen är det bara att börja värma flatkontakten. La även in en bit "slang" från vattensprutan för att hålla tryck så flatkontakten inte ska kunna "lossa" något. Nu funkar SiDen fin fint;-D..

    Jag tackar och bockar :-D

  20. #540

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Lagade precis en SID2 på mindre än en timme efter att ha läst några sidor här. Stort tack till alla.

    Om ni känner någon som jobbar med elektronik så skippa strykjärnet. Jag förstår varför vissa måste försöka ett par gånger. Själv tog jag min lödstation med varmluft och svepte över på 5-6 sekunder (450 grader, 50% luftflöde).

    Glad att man sparat 3 lax, men sorry, aldrig mer en SAAB.

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •