Sidan 28 av 35 FörstaFörsta ... 182627282930 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 699

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #541
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av dorr2002
    Lagade precis en SID2 på mindre än en timme efter att ha läst några sidor här. Stort tack till alla.

    Om ni känner någon som jobbar med elektronik så skippa strykjärnet. Jag förstår varför vissa måste försöka ett par gånger. Själv tog jag min lödstation med varmluft och svepte över på 5-6 sekunder (450 grader, 50% luftflöde).

    Glad att man sparat 3 lax, men sorry, aldrig mer en SAAB.

    Mjo, om min falerar igen så blir det varmluft för mig med. Men den funkar finfint, funkat i över 6 månader nu.

    Aldrig mer Saab för att..?
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  2. #542

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Kanske inte riktigt passar inte här, men gör ett försök

    Om man köper en SID 2 på skroten, vad behöver man göra för att den ska "giftas in" i min kärra?

  3. #543

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av ArneT
    ...SID 2 på skroten, vad behöver man göra för att den ska "giftas in" i min kärra?
    SID 1 og 2: Dekkdimmensjon (rulle-omkrets).
    SID 2: Motorstørrelse

    Den brukte enheten behøver ikke giftes inn, men de to verdiene over må justeres for at funksjoner som bruker de skal bli beregnet (nogenlunde) rett.

    Pass på at du kjøper for rett årsmodell!

  4. #544

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av ArneT
    ...SID 2 på skroten, vad behöver man göra för att den ska "giftas in" i min kärra?
    SID 1 og 2: Dekkdimmensjon (rulle-omkrets).
    SID 2: Motorstørrelse

    Den brukte enheten behøver ikke giftes inn, men de to verdiene over må justeres for at funksjoner som bruker de skal bli beregnet (nogenlunde) rett.

    Pass på at du kjøper for rett årsmodell!
    Okej, måste jag ha en sån ODB enhet för att göra de? Vad händer om de är fel årsmodell?

  5. #545

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av ArneT
    ...en sån ODB enhet...
    Nei, tech2!

    Feil årsmodell: Rattknapper og spolarveskealarm, etc.

  6. #546

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av ArneT
    ...en sån ODB enhet...
    Nei, tech2!

    Feil årsmodell: Rattknapper og spolarveskealarm, etc.
    Satan, var hittar man en sån?

  7. #547

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Jeg vet ikke om Satan kjører SAAB, av og til kan man jo lure på det...
    Du finner tech2 på SAAB-verkstedet og i garasjen til SAAB-entusiaster (med for mye ståler).

  8. #548
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    <vill oxå passa på och tacka den som lagt in denna anvisning. Ska nu försöka sälja bilen och tyckte att siden var så dålig. <plockade fram stryckjärnet, och vips så funkade den igen. Förhoppningsvis så kan detta vara en bra sak vid försäljning. Kanske fel att säga detta här men nu har jag gått över helt till Tjekiskt stål. Är nu ägare till 2 st Octavia. En sedan 1.6 GLX och en kombi RS.
    Jag tackar alla er som hjälpt mig genom åren, och hoppas att ni har mer tur med era Saabar än vad jag haft. Nu är visserligen bilen i toppskick, men det överväger inte allt strulman haft.

    Tack och ha det bra

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  9. #549
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Min displayer är trasig. Går det köpa bara denna? eller kanske kostar mer än att köpa en beg?
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  10. #550
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Min displayer är trasig. Går det köpa bara denna? eller kanske kostar mer än att köpa en beg?
    Är den helt trasig? det går mao inte att laga med strykjärn?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #551
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    den har spruckit
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  12. #552
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Det är nog väldigt svårt att hitta något löst.

    köp en bättre beg. kolla på skroten.

    Minns inte ifall man måste gifta in en ny/beg. SID i bilen men det kan säkert någon annan svara på.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #553

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    En ny SID har samme produksjonsfeilen, du får pixel-feil etter en tid. En ny en må programmeres med tech2.

    En brukt SID skal ikke giftes inn, men den bør programmeres med dekkdimmensjon og motortype dersom kjørecomputeren skal vise rett. Pass på at du får en som passer til din årsmodell, det er 10-12 forskjellige og noen passer til flere årsmodeller, noen gjør ikke. Du finner _ikke_ en brukt SID uten pixel-feil!

    Strykejern-metoden holder max 6 måneder dersom du ikke har ekstremt med flaks. Selve folien som utgjør flatkabelen er også av et for dårlig materiale og den slutter delvis å lede strøm etter en tid, da hjelper ikke all verdens strykejern.

    Dersom du er ute etter en SID som holder like lenge som resten av bilen kan du se her:
    http://www.finn.no/finn/object?finnkode=19207820
    Om hele display-plata er knust og sprukket så gjør ikke det noe.

  14. #554

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Jag lagade min SID 2008-06-04 med strykjärnsmetoden och den fungerar fortfarande klockrent.
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2010

  15. #555
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    En ny SID har samme produksjonsfeilen, du får pixel-feil etter en tid. En ny en må programmeres med tech2.

    En brukt SID skal ikke giftes inn, men den bør programmeres med dekkdimmensjon og motortype dersom kjørecomputeren skal vise rett. Pass på at du får en som passer til din årsmodell, det er 10-12 forskjellige og noen passer til flere årsmodeller, noen gjør ikke. Du finner _ikke_ en brukt SID uten pixel-feil!

    Strykejern-metoden holder max 6 måneder dersom du ikke har ekstremt med flaks. Selve folien som utgjør flatkabelen er også av et for dårlig materiale og den slutter delvis å lede strøm etter en tid, da hjelper ikke all verdens strykejern.

    Dersom du er ute etter en SID som holder like lenge som resten av bilen kan du se her:
    http://www.finn.no/finn/object?finnkode=19207820
    Om hele display-plata er knust og sprukket så gjør ikke det noe.
    sitter just och funderar på om jag ska göra ett försök att laga SIDen (min är bytt för ca 3 år sen på en 02a och är nu trasig igen...).

    byter du ut hela skärmen? ser det lika ut, eller är det en annan typ av skärm efteråt? vad gör att din reparation ska fungera bättre? Känns som displayen inte direkt är standard, och hade det vart lättlöst borde saab löst det själva?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #556

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    byter du ut hela skärmen?
    Ja, bytter selve display-plata og folien som utgjør "flatkabelen".

    ser det lika ut, eller är det en annan typ av skärm efteråt?
    Helt eksakt likt, lik farge og samme tegn/fonter.

    vad gör att din reparation ska fungera bättre?
    Rett materiale og rett verktøy.

    Känns som displayen inte direkt är standard, och hade det vart lättlöst borde saab löst det själva?
    Enig! Dette er ikke akkurat rocket science. SAAB (egentlig Nokia, Autoliv og Automotive Electronics) har brukt en skjerm som ikke engang er anbefalt til "automotive applications". Min skjerm og folie ("flatkabel") holder til den siste 9-3/9-5 ruller på veien.

    Jeg aner ikke hvorfor SAAB, som et merke i premium segmentet, ikke har ordnet opp i dette selv. Hadde de tatt slike ting alvorlig (ref oil sludge, turbo, tennkasett, etc etc) så hadde kanskje SAAB vært i en annen situasjon i dag?

  17. #557
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    14: oktober 2007 22:53 har jag skrivit i denna tråd att jag lagade SID'en i dag. Tyvärr vara det inte evigt, så jag fick fixa den igen i sommar. Men nu hade min ACC också börjat strula. I mellantiden hade jag hittat en annons på ebay.co.uk från nån som kallar sig Saab Display Repair - på hemsidan kan man se han själv kör i en Viggen Cap, är elektromekaniker och ersätter både flatkabeln, displayen och lampor som inte funkar, han har 1.300 positiva kunder på ebay.co.uk, giver livsvarig garanti och prisen tyckte jag var bra - £96 för båda ACC och SID (ca. SEK 1.100,-).

    Så den 1: december om kvällen skickade jag enheterna till honom, den 7: kommer dom retur till Danmark, snabbt!

    Med spänning sättar jag dom åter i bilen och de funkar.

    Alt i alt har det varit mycket positivt att handla med dom och jag är övertyckat om att det skal hålla.

    Så jag kan rekommendera dom om du inte vill betala Saab för en ny eller har tröttnat på att stryka, kolla själv: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  18. #558
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Har använt strykjärn metoden ca10 ggr men felet kommer tillbaka...

    Någon som vet något om denna lösning?
    http://www.tradera.com/Doda-pixlar-Saab ... _103751025
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  19. #559
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Har använt strykjärn metoden ca10 ggr men felet kommer tillbaka...

    Någon som vet något om denna lösning?
    http://www.tradera.com/Doda-pixlar-Saab ... _103751025
    Med stor sannolikhet inget som inte redan står i den här tråden. Ägna tiden åt att läsa igenom den här tråden istället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #560
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Du betalar 99 spänn för att få en beskrivning på strykjärnsmetoden - go for it, or not!

    Har du läst mitt tidigare inlägg marasp?
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •