Sidan 13 av 35 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 699

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #241
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Tjena jag, jag har en ng900 men det funkar väl på samma sätt på dom med?, är lite sugen på att fixa min SID med då jag har lite pixelrader som är borta, och det är otroligt irriterande!, måste man inte låta SAAB programmera om SID'en efter att man har tagit ur den ur bilen?

    / L
    nej, ingen omprogramering behövs så länge du sätter den i samma bil.[/quote]

  2. #242
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    8
    Strykjärnet idag = och nu funkar displayen igen
    SAAB 9-5 2.0T Kombi -99
    Yamaha XJ 900 - 00

  3. #243
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Då blev det min tur att fixa min sid. Gick kallas, vinklade SID:n ut med en bred tunn kniv, bakplåtspapper mellan strykjärnet, 4 gångar med lätt tryck, lite trasa som extra mellanlägg och finito. Én rad som inte funkar - kan leva med det.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  4. #244
    Körde min sid i dag med lödkolv, blev riktigt bra. någon hade redan pillat på den genom att lägga in en bit siliconslang som tryckte på kablen.

    Försökte oxå byta till blått ljus, jag tog en bit papper och målade med blå överstrykningspenna, men det såg ut som nån hade kräkts i displayen
    så jag bytte tillbaks!

    Nån som har hittat nån bra plastfilm att stoppa dit för att få blått ljus?
    9-5 se 2,0t kombi -00

  5. #245
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    Testade att laga min häromdagen, på andra försöket fick jag till det, dock så försvann ett par rader efter en liten bits körning.

    För er som inte vet hur man får ut den på 9-3 följer här en beskrivning:

    Plocka först ut stereon genom att stoppa in fyra spik eller liknande i de 4 hålen på fronten, drag ut med hjälp av spikarna.

    Stoppa in handen i hålet efter stereon och tryck ut SID bakifrån, krävs ganska mycket kraft för att få ut den.

    Koppla loss.

    För att få isär enheten krävs det at man skruvar ur en torx på baksidan av sid samt plockar bort den lilla luckan som sitter där. Sen sitter den med 4 clips eller vad man kan kalla det.

    Den stående kretsdelen med display sitter fast med 2st torx, sen är det bara att dra den uppåt så att det lilla kontaktstycket släpper.
    Sedan är det bara att ta strykjärnet och dra fram och tillbaks över flatkabeln försiktigt. Man får inte vara hur feg som helst utan det kräver en del värmande fram och tillbaka. Akta bara så att kabeln inte smälter.

    Nu testade inte jag att lägga något på flatkabeln så man fick lite tryck på den men det blir det nästa gång jag måste plocka isär det.
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  6. #246
    Tack för ett grymt bra tips...

    Fixade SID:en idag med strykjärn o bakplåtspapper. Körde på trean i ca 5min.

    Displayen funkar nu perfekt!!!

  7. #247
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    41
    Gav mig på min sid idag också, det var kanske 5% av pixlarna som fungerade men efter strykjärnet är iallafall 90% igång ska prova lödkolv så fort jag får tag i en...

    Jag har bilder ifall någon behöver...
    Tobe

    Jag provade också att byta färg i sid:en, jag hade köpt mellan gröna plastmappar som jag klippte sönder men det vart för ljust så nästa gång blir det mörkgröna med mycket färg i..
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    299
    nu var den min tur. ca 50% av pixlarna var borta. nu efter att torkat bort allt damm från strykjärnet och kört på lite så fungerar det till 100%
    9-3 Aero SC 2.8T

  9. #249
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    4 rader borta från perfekt resultat, men så mycket bättre än före.
    Tog 3 gånger innan jag fick det så att det duger.
    Tack till trådskaparen och er övriga sparade 3095kr som de skulle ha på saab

  10. #250
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Kan sälla mig till skaran som strykjärnsmetoden fungerat för!

    Fanns bara en massa spridda pixlar i SID och nästan inga alls i ACCn på nyköpta bilen, matade på med strykjärnet med bakplåtspapper under och vek sedan ihop det och hade som mellanlägg.

    Resultat - allt fungerar i SID förutom halva texten för stereon, tillräckligt bra resultat för tillfället samt ACCn kom igång förutom att den syns lite dåligt i mitten.

    Härligt!

  11. #251
    Testade stryk metoden 3 gånger hjälpte lite...sen hade jag på strykjärnet mkt längre tid och kontakt spray..
    Nu funkar ALLA pixlar igen!!!

    Dock så har en lampa gått sönder? vart kan man köpa dessa? Köper man bara lampan eller behållaren också??


    Tacksam för svar//danne

  12. #252
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    299
    Du köper hela lampan. ruskigt dyra på saab, tror jag betalade ca 40kr + moms för 1 lampa. testa på mekonomen annars.
    9-3 Aero SC 2.8T

  13. #253
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    1

    Nu funkar min också!!!

    Tack för alla råd om tillvägagångsättet!
    Om någon bara hade sagt vad som va problemet hade jag nog aldrig vågot dra fram strykjärnet och börja bränna, men eftersom så många innan mig lyckats så vore det väl konstigt om det inte skulle gå vägen för mig också!

    Och mycket riktigt!
    På andra försöket, efter att vridit upp värmen lite från första gången så funkar nu alla rader i min SID som om den vore ny!
    Inne på andra 9-5:an och vill inte ha nåt annat...

  14. #254
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Min SID tappar en rad vertikalt & horisontalt i bland, bara att gnugga lite på skärmen så kommer linjerna tillbaka. Men jag kanske bara har tur, brakar kanske snart ihop helt.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  15. #255
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Tackar och bockar för tipset.. Plockade isär SIDen och lånade mammas strykjärn och döm om min förvåning när varendaste liten pixel fick livet åter efter 4'e försöket.. Stekte på rejält, både varmt och länge med strykjärnet.. Lite över minuten körde jag nog i alla fall



    *lycklig*

  16. #256
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    efter 3e försöket med strykjärnet på 3an både med och utan papper som skydd. la en bir en pizzakartong emellan så de skulle få bättre kontakt.

    voila!



    hade dock ingen före-bild. men de var en hel del borta innan. "testa bromsljus" var knappt läsbart.[/img]
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  17. #257
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    47
    Någon som kan lägga upp en utförlig beskrivning hur man går till väga? min display för acn visar inte siffrorna för temperaturen men allt annat finns där.
    Saab 9-3 2.0t -99

  18. #258
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    39

    pixelfel

    Dagens modernaste sätt att fixa dåliga lödningar är:Inköpp av en varmluft pistol!SANT! Jag har gjort många fixar på datorer som slutade funka!
    Gör så här:Isolera värmekänsliga plastdetaler,sen blåser du på anslutnings kontakter i ugn. 3-5 min.Låt den svalka,och sen ger jag dig garranti att i 50/50 så funkar faderullan!
    Det går bra att värma pizzan! Inga pengar i sjön!
    9k Griffin 3.0,Etanol 100%(experiment) FURY

  19. #259
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: pixelfel

    Citat Ursprungligen postat av RobertWZ
    Dagens modernaste sätt att fixa dåliga lödningar är:Inköpp av en varmluft pistol!SANT! Jag har gjort många fixar på datorer som slutade funka!
    Gör så här:Isolera värmekänsliga plastdetaler,sen blåser du på anslutnings kontakter i ugn. 3-5 min.Låt den svalka,och sen ger jag dig garranti att i 50/50 så funkar faderullan!
    Det går bra att värma pizzan! Inga pengar i sjön!
    Jo, alltså, nu råkar den vita plastfilmen som man ska löda under vara lite värmekänslig (verkar smälta runt eller strax över 300C), så riktigt så enkelt är det inte. En annan detalj är att det som sitter under plastfilmen visserligen går att löda, men det är inte en lödning, dvs i praktiken måste man som minimum tillföra flussmedel för att få det att löda ihop.

    Att löda ihop den rekommenderas inte om du inte är säker på vad du gör.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #260
    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":2u812puo
    när jag köpte bilen var det en vertikal pixelrad som saknades( den tillvänster om "P" i p3) . sen började det spöka rejält .
    jag tog tre lager med tesa dammlist, som man har mellan fönster. och inte en enda pixel saknas nu .
    hör av mig när det gått ett tag.
    har nu gått 15 månader. 450 dagar 10800 timmar 648000 minuter osv osv...
    och alt är som det skall, inte en enda pixel saknas[/quote:2u812puo]

    2år & 2 månader
    dammlistvarianten funkar fint ännu.
    även hjälpt 1 som blev perfekt och 1 som blev många många gånger bättre (men den var nästan heldöd 75% av pixlarna borta eller så
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •