Sidan 35 av 35 FörstaFörsta ... 25333435
Resultat 681 till 699 av 699

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #681
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Har problem med flatkabeln jag köpte från Pixelfix.
    Ska det inte vara något slags klister som fäster kabeln? Den jag har fått är helt torr efter att jag dragit bort skyddsfilmen
    Eller är tanken att man ska fixera den med små tejpbitar
    Det medföljer tydliga instruktioner som till och med innehåller bilder.
    Hur kan man inte förstå dom?
    Jag fick fel kablage först. Tog tid innan dom skickade rätt sort.
    Sen när jag skulle montera med tejp som fixering hade jag satt den "upp o ner"
    Till slut hade jag tejp överallt... Som lossnade..

    När jag väl fick ihop den så saknade jag pixlar! Tröttsamt!

    Kanske förstördes kabeln när jag tejpade fel..

    Så visst kan man göra fel !
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  2. #682
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Citat Ursprungligen postat av pixelroom
    Jag får ens inte ut min SID, verkar sitta som berget, någon som har upplevt samma sak?
    Jag tog och klippte ut en liten bit ifrån ett mjölkpaket såpass lagom tjock så att jag kunde pressa in den emellan SID:en och instrumentsargen så att jag ej skadade instrumenpanelen och sedan tog jag en tunnbladig platt skruvmejsel och bände ut såpass så att jag kunde hålla emot med ena handen och bända återigen på motsatta sidan av den sedan bara att dra ut den!
    Jag köper billiga plast smörknivar i olika färger o petar under alla instrument delar för att inte skada och det funkar perfekt

  3. #683
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    När jag skulle ta ut min sid så satt den som berget och jag fattade inte alls hur jag skulle bära mig åt.

    g tog bort TCS knappen + den under.
    Tryckte bakifrån på sidens hörn, satt fortfarande.

    plötsligt lossade den bara.

    Jag körde strykjärn och satte tätningslist som press.

    Allt funkade och alla pixlar lös, jag stängde av bilen och 5 min senare så var det lite som var dött igen. Bättre än innan men störande.

    När datorns grafikkort dog så satte vi in den i ugnen, sedan funka det....
    Kan man inte göra samma i detta fallet?

  4. #684
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839

    Lagade SIDen idag!!! :-)

    Citat Ursprungligen postat av noksin
    När jag skulle ta ut min sid så satt den som berget och jag fattade inte alls hur jag skulle bära mig åt.

    g tog bort TCS knappen + den under.
    Tryckte bakifrån på sidens hörn, satt fortfarande.

    plötsligt lossade den bara.

    Jag körde strykjärn och satte tätningslist som press.

    Allt funkade och alla pixlar lös, jag stängde av bilen och 5 min senare så var det lite som var dött igen. Bättre än innan men störande.

    När datorns grafikkort dog så satte vi in den i ugnen, sedan funka det....
    Kan man inte göra samma i detta fallet?
    Pixelfix.net
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  5. #685

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    Skickade i vintras in 2 stycken sidar till www.saabdisplayrepairs.co.uk.
    Suverän service, eftersom jag hade 2 att skicka in fick vi lite rabatt.

    Summa summarum. 900 kr jobbet/mtrl/frakt till sverige. 300 kr för att skicka grejorna till UK.

    1200:- för 2 st sidar klappat och klart, och detta innebär då ny display, ny kabel samt nya lampor, värt varenda krona efter varenda j*vla körning med strykjärn etc år efter år.

  6. #686
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140

    Re: Lagade SIDen idag!!! :-)

    precis köpt en 9-5 med nästan alla pixlar döda.. kunde inte läsa nått där stog..köpte ny kabel till lcd´n på pixelfix.net.. lite småpilligt o byta men funkar 100% nu

  7. #687
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Inga pixlar i ACC-panelen i min 9-5 -04.

    Nu sett att flatkabeln släppt från kretskortet.

    Går det att limma tillbaks eller?

    Berätta gärna hur?


    Har beställt ny kabel, men tänkte försöka lite först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #688
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du skall nog inte tillföra något lim då det som finns original är ledande.
    På SID är det ganska fin pitch på ledarna så största noggrannhet krävs för att lägga tillbaks den rätt.
    Gör det och gnugga fast den med något som är hårt och rundad, typ hörnet på ett plastusbminne eller lignande och gör det med värme från en hårtork.
    du har ju inte så mycket att förlora.
    I SID är det lämpligt att lägga på en bit fönstertätningslist över flatkabeln när man skruvar ihop den för att ha ett konstant tryck, vet ej om den möjligheten finns i ACC
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #689
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Finns annars folk som byter dessa för överkomliga pengar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #690
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Har fixat till mina länkar och min bild i tråden, kan även rapportera att min lagning enligt mothållsmetoden fortfarande fungerar problemfritt efter drygt 13 år. Skickar fortfarande kopior på beskrivningen jag använde om ni PM:ar mig. Bra start för att följa hur jag gjorde: http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post710895

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2016-06-26 klockan 02:10.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #691
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag lagade också med mothållsmetoden och det fungerar bra (og9-3).
    9 år sedan för SIDen
    6 år sedan för AC-displayen

    Strykjärnsmetoden förkastade jag direkt pga för många osäkra parametrar i metoden till skillnad från mothållsmetoden som bara har en parametrer. Tryck på flatkabeln. Ju hårdare desto bättre. Mothåll behövs säkert.
    Att byta flatkabeln fanns inte som alternativ när jag tog mig an problemet (i alla fall ingen erfarenhet) så om den metoden vet jag inget

    Per L

  12. #692
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Härlig info Per.

    Ang att bygga adapter till 04 SID, så får man slakta en 98-03 SID för att få ett kontaktstycke till adapterkablaget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #693
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Härlig info Per.

    Ang att bygga adapter till 04 SID, så får man slakta en 98-03 SID för att få ett kontaktstycke till adapterkablaget.

    Mvh
    Kan jag ta en SID ifrån OG9-3 för kontakstycket? Har för mej att den ser olika ut annars men kontaktstycket kanske är detsamma?

    Kan man göra mothåll av aluminium istället för mässing tro?
    Senast redigerat av daspunner den 2016-06-26 klockan 21:59.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  14. #694
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är olika kontaktstycken på 9-5 och og9-3 så det måste komma från en 9-5 SID.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #695
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Det känns som läge att återaktualisera den här tråden, nu när min lagning enligt mothållsmetoden i den här tråden firar 15 år utan problem. Och frågan om lagning dyker upp regelbundet.

    Eftersom tråden är ganska stor har jag sammanfattat mina matnyttigaste inlägg nedan, tryck på kommentarspilarna för att se diskussionen vid respektive inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Metoden jag använde var den sk skumgummimetoden (mycket mer här
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=46663), men med kraftigare gummilist (en remsa från en grov tätningslist) + isolerad balk 4 x 12mm med försänkta skruvhål för de två monteringsskruvarna som håller displayen på kortet (det blev några kilos tryck, plant över hela listen), pixlarna kom tillbaka efter några timmar. Känns bra att veta att man permanent utrotat felet...
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har haft ute min SID, så jag passade på och fotograferade mothållet (funkar som tänkt). Det svarta är eltejp som ligger som isolation mot mässingsbalken (4.5 x 12 mm, vilket är i största laget), och man kan se att jag filat bort en aning gods vid de enstaka lödningar som ligger i närheten:


    PM:a om min tillrättalagda kopia på "Saab LCD fix" om du vill ha den.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tja, det finns ju folk som tycker olika här, men här är min åsikt.

    Normalfelet beror i grund och botten på att kontaktytorna under den LIMMADE flexkabeln oxiderar då syre kommer in från kanterna. Observera, det är INTE lött.
    1) Kulspetspenna, fungerar tillfälligt. Finns ingen anledning att tro att det är permanent, varken från praktiska erfarenheter eller teoriböcker.
    2) EDIT: Stryjärn (inte Kulspetspenna), fungerar tillfälligt om än lite längre. Finns ingen anledning att tro att det är permanent, varken från praktiska erfarenheter eller teoriböcker.
    3) Lödning, det går på åtminstone den ursprungliga (vita) filmen. Problemet är att den vita filmen smälter vid ungefär 300 grader, vilket ligger under minimitemperaturen för normal lödning, Det finns inte heller något flussmedel vid lödningarna, och tennmängden är väldigt låg (vid tennplättering) alternativt saknas (vid guldplättering). Med goda yrkeskunskaper och rätt verktyg kan detta fås att fungera korrekt, MEN (ungefär) 10 av 10 nybörjare som försöker sig på detta misslyckas med antingen att löda tillförlitligt, kortsluter eller smälter filmen. När detta hänt är SIDen i praktiken förlorad. Resultatet är dessutom svårt att verifiera. Försök absolut inte detta om du inte yrkesmässigt löder och har en bra temperaturkontrollerad lödkolv. Vissa har fått det att fungera tillförlitligt, och teori för att det ska fungera finns. ENDAST FÖR PROFFS, OCH DET ÄR INTE LÖST PRAT.
    4) Kläm ihop det hela. Trycket måste vara tillräckligt (~1N/kontaktpunkt, vilket betyder mothåll) för att det ska fungera permanent. Praktiska erfarenheter visar att det fungerar, och teori för att det ska fungera finns. Dessutom, om det misslyckas så kan man gå tillbaka och justera. För bild, titta på sidan 7 i den här tråden för att se hur jag gjort.

    Som du förstår kan jag inte rekommendera något annat än den sista metoden.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Strykjärn tror jag inte på, den teoretiska grunden för att det ska hålla i längden saknas.

    Teorin bakom mothållsmetoden, som jag använt, är att kontakten mellan kretskort och flatkabel tappas eftersom syre tränger in från sidan under limmet och sakta oxiderar tennet på kretskortet under det ledande limmet (som ordnar kontakt med flatkabeln). Lösningen är att om man har tillräckligt tryck så är energin som avges vid oxidering mindre än den som krävs för den expansion som sker när syret tas upp. Förbandet är då gastätt. Processen är även reversibel, dvs. vid detta tryck går även oxidering tillbaka, dvs. syre trängs bort och oxiden återbildas till metall. Trycket som behövs för de aktuella kontaktytorna är uppskattningsvis i storleksordningen 1N per ledning, men jag har inte mätt det exakta värdet.

    Jag antar att du har rätt att kabeln kan ge upp, men jag har inte sett det. Ej heller mina kompisar som lagat sina SID:ar (med mothållsmetoden) har sett detta, så jag tycker nog du överdriver lite i hur mycket tur jag haft och hur duktigt jag är. Så otypiskt är det inte att mothållsmetoden fungerar. Däremot så finns det, som du nämner, säkert andra svagheter som vi inte träffat på, så om man ska ge garanti på arbetet kan det säkert vara bäst att åtgärda dem också.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Dags för lite pekare:

    Om lödning (läs hela tråden på elektronikforumet):
    http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=17338
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 90#1384890

    Om mothåll (följ länkarna, PM till mig om ni vill ha kopia av beskrivningen jag använde):
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 11#1042311

    DrBoost om 9-5 MY04-05 SID till äldre bilar, betänk innan ni byter:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 316#468316
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 603#840603
    Om att använda 04-05 SID i en äldre bil (DrBoosts inlägg ovan) har det framgått att den inte alls fungerar i en -03 B2x5 med automat, signaleringsmetoden för paddelstyrningen skiljer hårdvarumässigt.

    Jag skickar fortfarande min tillrättalagda "Saab LCD fix" till den som så önskar om ni PM:ar mig.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-06-22 klockan 22:12. Anledning: Fixat bildvisning
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #696
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Pixelfel 9-5 2,3L 2002 med SID2

    Jag har retat mig en tid på att det saknas några pixlar på en del siffror på SID2 displayen. Finns det någon typ av reparationskit för detta någonstans? Var kan man hitta det i så fall?

    Jag vet att BMW har i alla fall för deras dito display på redan E39 modeller vilket är strax äldre än 9-5. Då byter man datakabeln och ett par presstätningar och får igång alla pixlar ånyo.

    Jag hoppas på hjälp från er SAAB-kunniga om detta.

    Tack på förhand.

  17. #697
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Som du säger är det själva kabeln som brukar glappa. Vissa kör, med blandad framgång, den s.k. strykjärnsmetoden och värmer om kontaktpunkterna mellan kabel och kort. Att byta kabel och pressa dit en ny (för att garantera kontakt) brukar funka bättre. Finns kit t.ex. här:

    http://www.pixelfix.net/eng/saab.html

  18. #698
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon, tack för hjälpen jellybear .

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #699
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Det går som sagt bra utmärkt att laga SID:en själv genom att byta flatkabeln och fästa den på plats med ett litet strykjärn eller liknande. Dock så gäller det att köpa rätt kabel.
    Jag köpte ett gäng i plast på Ebay för några år sen och det gick jättebra (när man väl hade lärt sig hur man skulle göra, fick kassera det första försöket). Efter ett tag tog dock dessa slut så då skulle jag beställa fler och när dessa kom hem så var de i nåt pappersliknande material och fungerade inte alls så de var bara att slänga.

    Det första gänget jag köpte vet jag var gröna och de senare var vita så om ni planerar att köpa så kolla på bilderna så det är den gröna varianten ni köper är mitt tips.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •