Sidan 11 av 35 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 699

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #201
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43

    Re: SAAB 93 SID

    Citat Ursprungligen postat av donne
    HEJSAN!! någon som kan berätta hur man får bort sid-displayen på en saab 93?..... det är fel på sid-displayen så tänkte testa det där med strykjärnet. /MVH
    Det fungerar bra att lirka ut SID:en med en liten flat skruvmejsel. Jag monterade bort stereon för att trycka ut SID:en men det visade sig vara onödigt. Tryck in mejseln försiktigt och bänd lite försiktigt på varje sida så kommer den ut fint. Så funkade det på min OG 9-3 i alla fall. Kan passa på att varna för stiftkontakten mellan det stora och lilla kretskortet, här finns risk att den släpper lite väl plötsligt så att man riskerar att slinta iväg och riva loss flexkabeln från själva kortet....som jag gjorde i andra försöket med strykjärnet men efter första försöket med strykjärn var displayen nästan helt bra! Hade testat de andra knepen innan med sämre resultat.

  2. #202
    Måste bara rapportera hur de gick för mig att laga SID'en på min 9-5 SC -03. En bild säger mer än 1000 ord så jag blandar de bästa av 2 världar

    Alla bilder är självklart klickbara

    Så här såg det ut i displayen innan jag började


    Va inga som helst problem att få loss själva SID'en. Bara lossa på blindknappen under TCS-knappen och peta ut med ett finger samtidigt som man bröt lite med en plast smörkniv på andra sidan


    De 4 Torx8 skruvarna att släppa på för att dela SID'en


    När man har lyft bort den luckan som finns på ovanstående sida hittar man högtalaren som piper när SID'en gör en "startkontroll"





    Ett oumbärligt hjälpmedel för att pyssla om sin SAAB


    När man väl delat på SID'en och "huset" så måste man dela ytterliggare på enheten genom att trycka in 4 "flärpar" runt om enheten samtidigt som man drar isär allt försiktigt


    Så här ska de se ut efter lyckad delning


    Kretskortet med tillhörande display blottlagd


    Den här kontakten måste lossas för att få bort själva displayen från kretskortet. Jag använde en smal mejsel och bröt upp mellan den gröna kontakten och den svarta "basen" på den för att på så sätt sakta och kontrollerat få loss kontakten från stiften. Rekomenderar INTE att man bara drar loss den, då kan de gå illa


    Här är alltså själva boven i dramat. Den limmade flatkabeln mellan kretskort och display. Det är även över denna yta man ska stryka.


    Lägg lite sånt här mellan strykjärnet och kabeln


    Fram med frugans strykjärn och ställ det på max värme


    I brist på antal händer kunde jag ej fota själva strykningen. Hängde dock ner själva displayen över bordskanten och höll fast det stora kretskortet och sen strök jag fram och tillbaka över kontakten i ca 20x2 sek. I detta moment ska man nog vara som mest varsam.

    För att öka trycket på själva kabeln mot kretskortet använde jag mig av lite snygg wetexduk


    Klipte till 4st lagom långa remsor av trasan och la ovanpå kontakten


    Återmontera allt o ömvänd ordning tills enheten är hel igen


    Nu till det intressanta i kråksången, resultatet. Det blev väl till 99,9% lyckat. Man kan se att det saknas några pixlar i klockan men allt annat funkar till 100%. Hela ingreppet tog mig med fotning och allt ca 30 minuter att utföra. Vem som helst som kan hålla i en skruvmejsel kan klara detta om man tar det lite försiktigt. Skönt att slippa betala för en ny SID när man på detta busenkla sätt kan få den gamla SID'en att få nytt liv.


    Så jag rekomenderar att ni provar, som ni såg hade jag ju inget att förlora för displayen va ju i stort sett död redan innan så. Lycka till med era försök och hoppas att ni får en liten bättre bild på hur de kan se ut under själva operationen.

  3. #203
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Crapman
    För någon som kanske inte gett sig in på detta ännu, så kan jag ju tipsa lite också... Ta loss knapparna till vänster om SID:en å kör in ett par fingrar där. Kör sedan in en platt mejsel mitt i skarven på vänsterkanten av SID:en...för där sitter en liten spärr. Sen ere bara å trycka ut den sidan en bit och så köra in mejseln till höger så säger det plopp.

    Min display på nyinskaffade beg. 9-5:an var dock bortom all hjälp.. Svenska Bil skulle ha 2200 för lådan och 600 för "att den måste kodas".. Det gick inte att bara köpa lådan å sätta i själv enligt dom. Bullshit, tänkte jag å ringde en skrot som det visade sig just fått in en av samma årsmodell till å med (efter -05 gjordes äntligen en ny version på SID som inte lirar med själva huvudenheten på modeller före -05).. Hur som helst var den 100% okej å kostade 1000kr... Två dagars väntan på postgången senare så tryckte jag i den på 30 sek å den funkar klockrent. Säger till om trasiga lampor, bensinmätningen e rätt osv... Så 'programmeringen' verkar vara bullshit... Det e ju inte den lådan som är färddatorn..
    Risken är stor att den visar fel.

  4. #204
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Vad trött man blir ...

    Kollade på styrenheten ACCn idag. Klistrad flatkabel till LCDn, inte konstigt det blir glappkontakt. Letar just nu efter en ny kabel, är ju 22 ledare med ca 1 mm intervall. Borde inte vara helt omöjligt att finna någonstans kan man tycka. Är det fler än 22 ledare är det bara att klippa bort önskat antal. Kanske till och med finns att köpa från SAAB? Förmodligen inte ...

    Anledningen till detta: LCDn på ACCn är nästintill död. Skrapade fram nya ledningsbanor på kabeln men utan tryck i form av någon form av skumplast eller likande fick jag inte god kontakt nog. Provade att löda på den bortklippta biten av kabel men inte helt oväntat var ledarna på flatkabeln alldeles för klena för det.

    Eventuellt om det skulle finnas en bättre flatkabel till befintlig LCD som tål att lödas fast på kretskortet via en pinlist i styrboxen för ACCn.

    Blev sugen på att sätta dit en sådan här grafisk-oled istället. Men tyvärr var den för stor för att passa in. Det finns bara ca b=55 x h=66 x d=40 mm att tillgå (när lampan tas bort). Tänkte programmera en liten uCPU som fick ta in nödvändigt antal av de 22 signalerna som finns att tillgå för att själv definera vad som skall visas på den lilla grafiska skärmen.

    Letade vidare men fann ingen lämplig kandidat för ändamålet.

    Funderade även ett tag på att istället sätta dit två 7-segments LED tillsammans med ett lämpligt antal lysdioder för att informera om hur ACCn är inställd.

    Har dock inte kollat signalnivåerna i styrenheten ännu. Vore ju bra om man slapp fixa för mycket med dem.

    Så nu vette tusan vad man skall göra, vet inte om jag kommer att hitta en lämpligt grafisk LCD och inte är jag sugen på att köpa en ny styrenhet för ACCn för x antal tusen bara för att det är lite glappkontakt till LCDn.

    Kanske gör jag ett försök med att lägga tryck på flatkabeln men det kan knappast ses som någon slutgiltig lösning (ej heller den så kallade "strykjärnsmetoden").

    MEN: Slutligen. Är det någon som kan finna en lämplig grafisk LCD med max mått 55 x 66 mm så skulle jag nog kunna tänka mig att konstruera en ordentlig och slutgiltig lösning till problemet. Naturligtvis lägger jag upp all nödvändig info så som kretsschema, källkod för lämplig uCPU samt övrig info. Finns intresse kan jag även tänka mig att tillverka ett par enheter i sommar för att sälja till självkostnadspris.

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Ställer mig till kön för lyckade strykningar av SID2!!

    Har nu testat strykjärnsmetoden med perfekt resultat.
    Jag testade först att endast öka trycket med dubbla lager disktrasa men det blev ingen skillnad så då åkte strykjärnet på 3-punkter och smörpapper fram och efter en strykning blev det 98% bra så fram med järnet igen och ett 100% bra resultat.

    Tack för tipset!!!
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  6. #206
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Vilken hybris. Läste igenom hela tråden i går, alla 14 sidor. Bra att veta tänkte jag, fast min SID är praktiskt taget OK, endast två, tre linjer som inte fungerar.

    Här till morgon når jag åkte till jobbet så jag att at den har blivit mycket sämre. Nu fattas en klocka siffra, flera vertikala linjer och även en horisontal.

    Moral: (Nej orkar inte....)
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Sådärja, då var min 2 år gamla SID fixad. Använde inget strykjärn utan tog endast en wetex-remsa och la i mellan för att få ett redigt tryck på kabeln. Fungerar OK nu iallafall så man får väl se hur länge. Blir lika förbannad varje gång jag tänker på vilken skitprodukt detta är och varför inte Saab åtgärdat detta förrän på nya modeller. Min display är som sagt bytt för ca 2 år sen men det är väl kanske en förväntad livslängd på en liten display för 2000 kronor.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  8. #208
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    65
    Köpte en 93:a till tjejen för ett par veckor sedan där SID var helknasig. Fungerade klockrent med strykjärnsmetoden.

    Så nu kanske man får till det ikväll också

  9. #209
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2
    Fixade displayen med strykjärnsmetoden, blev helt perfekt :-)

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    153
    Fan va gött!! fixade displayen med strykjärnsmetoden nu lyser allt!

  11. #211
    Min SID börjar tappa pixlar den också, så tänkte lyfta ut den och stryka lite...

    Lättaste sättet att få loss den verkar vara att ta bort blind-knappen under TSC-knappen, om jag ska tro alla poster här. Hur bänder man bort den lättast? Bara ta en liten elektronik-mejsel och trycka utåt eller?

    Bra tråd! (kanske lite lång...)

  12. #212
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av danielen
    Min SID börjar tappa pixlar den också, så tänkte lyfta ut den och stryka lite...

    Lättaste sättet att få loss den verkar vara att ta bort blind-knappen under TSC-knappen, om jag ska tro alla poster här. Hur bänder man bort den lättast? Bara ta en liten elektronik-mejsel och trycka utåt eller?

    Bra tråd! (kanske lite lång...)
    Vet inte vad du har för bil men att ta loss stereon och gå den vägen fungerar.

  13. #213
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Vet inte vad du har för bil men att ta loss stereon och gå den vägen fungerar.
    Hej! Det är en 9-5 aero -00. Ska prova den vägen, tack!

  14. #214
    Får också sälla mig till kören av lyckade SID reparationer!
    Fixade just min display i en OG 9-3 Aero, som har blivit allt sämre under sommaren, mha strykjärnsmetoden. Fick stryka den 3 gånger innan det blev 100%, nu får vi se hur länge det håller.

    En fråga: Om man har döda pixlar i tex vänsterkanten är det då kopplingarna (mellan flatkabeln och LCDn) på samma sida som det är fel på?

  15. #215
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Gav mig på SIDen idag.

    Provade först med fluss och lödpenna. Försökte värma upp alla kontaktytor utan att smälta för mycket plast. Efter behandlingen fungerade knappast någon pixel alls. Trodde efter detta att den var helt förstörd

    Körde lite med strykjärnet i 3 omgångar och nu funkar den perfekt!

    Varning för lödpenna om man inte riktigt vet vad man håller på med.
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  16. #216
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    Gav mig på SIDen idag.

    Provade först med fluss och lödpenna. Försökte värma upp alla kontaktytor utan att smälta för mycket plast. Efter behandlingen fungerade knappast någon pixel alls. Trodde efter detta att den var helt förstörd

    Körde lite med strykjärnet i 3 omgångar och nu funkar den perfekt!

    Varning för lödpenna om man inte riktigt vet vad man håller på med.
    Detta var ungefär vad jag misstänkte. Han som lagat på elektronik-forumet använde en temperaturkontrollerad lödpenna satt till strax under 300 grader (vilket är aningen kallt), och sannolikt tål den inte mycket mera. Så, försök inte använda en icke-temperaturkontrollerad lödpenna. Smält plast, även om det bara är lite, betyder för mycket värme.

    Kombinationen flussmedel + strykjärn låter intressant. Har du tur har det lyckats löda igenom, om du har otur blir det snabbt dåligt igen.

    Så jag tror nog att bättre tryckande gummilist plus balk fortfarande är den mest säkraste metoden till framgångsrik permanent lagning.

    (PM:a om min tillrättalagda kopia på "Saab LCD fix" om du vill ha den.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #217
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Själv valde jag, som någon tidigare skribent, att vänta med den till synes litet riskabla strykjärnsmetoden till "senare".
    Efter att ha klämt fast kabeln med en 4-5 mm tjock tätningslist av skumgummi mellan kretskortet och displayen fick jag tillbaks alla pixlar!

    Har hållit i ett halvår nu (fast jag kör väldigt litet med bilen)!

    Och så har jag strykjärnsmetoden kvar att ta till om det skulle "skita" sig igen framöver!

    Per L

  18. #218
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10
    blev sämre.. fan vad klantig jag e.. råka fläcka kabeln från kortet totalt när jag lossade skärm från kretskort.. SID2 saab 9-3 -98...
    KUL...
    in nan såg man ju iaf vad det stog

    hatar mig själv nu...

    EDIT: Fick tillbaka det mesta nu
    // MIKKE
    9-3 2.0t 185HK -98

  19. #219
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    47
    Själv nöjde jag mig med ett par remsor wettexduk.. SID:en funkar perfekt nu..
    AC:n däremot fick jag stryka.. Blev bättre, men inte helt bra.. Den visar allt när den känner för det, men ibland så saknas det nån liten rad här och där.. Men i stort så funkade det som sagt kanon! Så tack för tipsen!

    //Henrik
    Svart 9000 -95 med sqr steg 4.

  20. #220
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Wettex är för mig en disktrasa som kan absorbera rätt mycket vatten och då blir väsentligt tjockare än i torrt skick!

    När jag fixade min SID valde jag bort att använda Wettexen då jag inbillar mig att huvudfunktionen för Wettex är att absorbera mycket vatten och att den i torrt skick är tunn och inte speciellt elastisk. Dvs jag tror inte att den har speciellt bra förmåga att hålla spänsten och trycka ner flatkabeln mot kretskortet under någon längre tid.

    Tätningslister borde ha bättre förmåga att hålla trycket. Själv valde jag en cellgummilist (ca 4-5 mm tjock) som jag räknar med kan hålla trycket mot flatkabeln under lång tid!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •