Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: montering av laddtrycksmätare i 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34

    montering av laddtrycksmätare i 9-5

    Hej

    Tänkte montera en laddrycksmätare i min 9-5 aero -00 men jag behöver veta hur man gör har sökt en del men hittar inget om 9-5. Därimot hittade jag om 900/93 http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=122569

    Är det samma sak i en 9-5 eller gör man på något annat sätt? Är det bara att skruva fast en hållare i stolpen till vänster om rutan eller sitter det någon el eller nått där?
    Tänkte även höra vad det ska vara för laddtryck i en 9-5 aero -00 med BSR steg 1 så man vet om nått är fel, får för mig att den laddar för lite. Den kommer knappt till det röda området. ligger som max någon mm innan.

    MVH Jonas N

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 663
    Du kopplar in dig på slangen till bränsletrycksregulatorn.

    Rött är ju en varningsfärg så vad skall du dit in och göra?
    Nålen skall stanna precis under rött och dessutom så är det så att på en 9-5 så visar inte den inbyggda mätaren turbotrycket, bara så du vet.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Orginal så ska mätaren gå in någon mm på det röda, med steg 1 så ska den nog gå in till kanske mitten på det röda.

    Kanske är backventilerna till tankurluftningen som spökar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34
    ok, orginal så gick den lite mer än halva det oranga. Hur kollar jag backventilerna? eller borde man lämna den till saab så de får kolla på den?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Backventilerna kolla du enklast med att rycka R-slangen vid MV och drar en repa efter det.

    Vet du vart Magnetventilen sitter?

    Här e en bild
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... kkfndk.JPG

    Under där så ser du 3 st slangar som är kopplande till denna MV, den ÖVERSTA är R-slangen, ryck bort den och dra en repa. Du behöver inte plugga något.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Det verkar som om det varierar lite, hur mycket turbomätaren visar, från bil till bil! I vilket fall som helst så visar den ingen laddtryck och den går dessutom visst att programmera så den visar mer eller mindre.

    Så att din mätare "bara" går till halva oranga, behöver inte betyda att det är något fel på bilen.

    I min bil tex. så visade den ett par mm in på det röda orginal, och med trasig blå backventil visade den lika mycket, fast den då bara laddade 0,7. Nu med hel backventil och trim, går den till 2/3 av det röda.

    Tyvärr så har jag dock ingen beskrivning hur du ska koppla in din laddtrycksmätare!

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34
    om jag drar en repa utan r-slangen och ventilen är kass så kommer mätaren att gå längre? Om den nu är kass är det nått man kan fixa själv?

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av JonasN
    om jag drar en repa utan r-slangen och ventilen är kass så kommer mätaren att gå längre? Om den nu är kass är det nått man kan fixa själv?
    Nä det var inte det ja menade.. kan ju vara så att en backventil är pajj och din bil går inte riktigt som den ska utan att du lagt märke till det.
    Även att mätaren inte visar laddtryck utan luftmassa så kan man lita på den rätt bra iaf, till 99% av fallen där mätaren t.ex bara går till halva gula så är det ngåot som inte står rätt till. Visst det skiljer säkert lite från bil till bil, men inte så mkt som 1/3 av mätaren.

    Men prova det där med R-slangen och dra en repa och känn efter om bilen går bättre.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Vad är det för funktion man sätter ur spel genom att rycka R-slangen? Är det riskfritt att göra detta?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Vet ej exakt vad man sätter ur spel när man rycker bort R-slangen, men den är ju samman kopplad med tankurluftningen så den funkar väl inte riktigt korrekt då. Helt risk fritt är det nog inte, har inte åkt med den urkopplad än längre stund och det är nog inget att föredra heller. Men som ett snabbt test för att undersöka trasiga backventiler så går det ju bra. Har gjort det själv och det hände inget mer än att ja kända att bilen gick betydligt mkt bättre.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34
    testade att ta bort r-slangen och jag tyckte att bilen gick bättre. Dock vet jag inte om det blev plaseblo. Är det mycket jobb att byta ventilen?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av JonasN
    testade att ta bort r-slangen och jag tyckte att bilen gick bättre. Dock vet jag inte om det blev plaseblo. Är det mycket jobb att byta ventilen?
    På min bil var det den bakre ventilen som var trasig, vilket verkar vara vanligast, och om du ska ta bort den gamla trasiga är det lite pill (inte så svårt kanske, men rätt pilligt).
    Däremot så kan man på ett lätt sätt montera en VAG-ventil för en hundring, bak vid spjällhuset, och det är jättelätt!
    Finns beskrivat både hur jag gjorde och hur man byter hela om du söker!

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    om inte orginal turbomätare visar turbotrycket - vad visar den då??
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    om inte orginal turbomätare visar turbotrycket - vad visar den då??
    Luftmassa per förbränning.

    Edit: Det gäller T7-bilar alltså.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    115
    ni som har satt in laddtrycksmätare i 9-5 var har ni kopplat in strömen.

    vart ska man koppla den oranga sladden

    Har en Röd +
    En Orange +
    En svart Jord

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Jag satte min mätare vid vänster a-stolpe, strömen tog jag från någon sladd som gick till ljusomställaren, går rätt bra att komma åt genom säkringsluckan där jag också hittade en jordpunkt.
    Tänk på att koppla + till en kabel som fadar med instrumentbelysningen om du vill ha det så. Jag lyckades hitta en på nämnda ljusomställare med en vanlig spänningsmätare.
    Den glöder tillockmed lite lagom när man kör med "black panel".

    Lycka till o glöm inte att kolla på vägen ibland, mycket lätt att glida iväg med blicken till vänster när man drar på...

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  17. #17
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    jag monterade turbomätare så här på min förra bil. 95 aero..

    Skruva loss kåpan under ratten, sitter en svart Plugg över kopplingspedalen, som förmodligen kommer gå sönder när du ska plocka bort, men det e skitsamma, kåpan sitter som den ska utan den.
    ta en lång modell lite tjockare ståltråd, styv, men ska kunna gå att böja då man trycker den lite lätt mot nåt, EJ flera mm tjock.. ca 80 cm lång (underlättar)
    du hittar till vänster över din kopplingspedal en gummiplugg med en tejpad kabelhärva som går igenom den i centrum.
    Vid gummipluggens ytterkant sticker du in din "pinne" tills du hör eller känner att den tar stopp.. Du ska även ha öppnat din motorhuv,
    gå och kolla på bakom det högra stötdämparfästet (ganska mörkt så lys med en lampa, och trångt) Du kommer förmodligen se din pinne ligga emot bilens plåt där stötdämparen är fäst.
    ta en sån pinne till, gör en liten böj"krok" längst ut, och fiska upp den andra pinnen med.. Kan va lite klurigt.
    Dra sedan lite lätt i pinnen du fiskat upp, utan att dra igenom den från där du först stoppade in den, då du måste göra hela grejen igen.

    Du går nu in under din ratt igen, ta din Vakum slang till turbomätaren, trä den på pinnen en liten bit, tejpa med eltejp så den ej lossnar i första taget.
    Gå ut igen, och dra igenom pinnen och slangen tills du har önskad längd av slang i motorrummet.

    Ta dit T kors och skarva en vakumslang, Jag har altid använt slangen till AV.. funkat varje gång.
    Se till att Strypningen i T-korset kommer mot din turbomätare.

    Du döljer lättast slangen och strömkablarna om du plockar bort listen vid dörren, viker undar lite "matta" och pelar in dina kablar där.
    Då jag skulle ta ström till min mätare, så Kör jag en Bonna variant som säker mer än en klagar på, men det funkar.
    Jag kopplar via nån säkring. Ryck ut en säkring som går via tändningen typ nåt bakjus lr så, pela in den röda sladden där, och dit med säkringen. Jorda den svarta kabel via bulten som håller i mattan Vid tröskeln under säkringsboxen.
    Annars kan du ta ström ifrån Justeringen av Lampval, "ratten" som du ändrar till halvjus m.m.. dra i den, den åker ut jätte lätt!

    Första gången jag gjorde detta tog det lite tid.. på min kusins 95:a gick det under 15 min. då jag visste precis hur jag skulle göra!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #18
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av JGr
    ni som har satt in laddtrycksmätare i 9-5 var har ni kopplat in strömen.

    vart ska man koppla den oranga sladden

    Har en Röd +
    En Orange +
    En svart Jord
    Har för mig jag kopplade båda till olika, fast båda gick till tändingen.
    har du konstant ström på röd, så lyser din bakgrund hela tiden, och den oranga sladden på konstant ström så lyser din nål hela tiden. "eller om det var tvärt om, att röd = nål och orange = bakgrund"
    Sitter 2 lampor i den sorten av mätare, och kräver 2 strömkällor.

    så koppla bägge till tändningen så slipper dom dra ström då du ej använder din bil!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Fin beskrivning purex.

    Men att koppla Laddmätaren till AV slangen är mindre bra på en T7 motor då AV'n styrs av en magnetventil och inte direkt från insuget. Visst laddmätaren funkar men den kommer garanterat inte vissa riktigt rätt. Man ska ist koppla in sig på BTR slangen då blir det rätt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Fin beskrivning purex.

    Men att koppla Laddmätaren till AV slangen är mindre bra på en T7 motor då AV'n styrs av en magnetventil och inte direkt från insuget. Visst laddmätaren funkar men den kommer garanterat inte vissa riktigt rätt. Man ska ist koppla in sig på BTR slangen då blir det rätt.

    Mvh
    Ok, jag försökte faktiskt göra det en gång, men det funkade inte så bra, mätaren hackade och hade sig.
    Kan varit en slump.
    Men hur menar du att den visar fel? altså visar den fel resultat hela tiden? kanske därför jag tycker den laddar för lite?
    Dessutom så fort AC:n börjar jobba, så ist för att Nålen på Mätaren ligger på minus, på tomgång så ställer den sig på 0, för att sedan gå ner till minus igen när AC:n slår av. Stänger jag av min ACC panel, så händer det inte så.

    Ska ändra det till BTR ist vilket fall som helst...
    Sorry om jag lånade din tråd lite!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Montering av laddtrycksmätare 9-5aero- 00
    Av PL85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 18:38
  2. Montering av laddtrycksmätare i SAAB 9-3 Aero -01
    Av Astro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 14:41
  3. Tips ang montering av laddtrycksmätare, 9000 ltt -98
    Av Weggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •