Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ni som har kopplat in högtalarna där fram på 9-3 -99 <-

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101

    Ni som har kopplat in högtalarna där fram på 9-3 -99 <-

    Hallå...

    Jag var och köpte 6x5 precis till min Saab 9-3 -99. Dom på BRL sa att det bara var att koppla in högtalarna och att kablarna var dragna redan på min bil..

    Det ända jag hittade där bakom var denna kopplingen:
    http://img401.imageshack.us/img401/60/dsc00097xo0.jpg

    Är detta en högtalarkoppling? Det står 2-1 på den. Man behöver kanske bara något som kopplar om den till en snabbkoppling? Eller så tar man bort den svarta grejen och sätter dit en snabbkoppling? Behöver egentligen bara veta om detta är en högtalarkabel.

    Behöver lite hjälp här:P

    Sen en sak till.. Stereon jag köpte hade bara två lågnivå.. Den ena stog det Front på och den andra SW. Jag har ju högtalare där bak som jag kör steg på. Det gör inget att man kopplar dom till front eller? Finns ju ingen annan stans att sätta dom? Man sätter väl dom inte i SW? Inget som kan ta skada av det eller?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101

    ? :P

    Det måste väl finnas någon som kan hjälpa mig? :P Ingen som vet om det är en högtalarkabel som sticker ut där?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    ja det är högtalarkabel, men du kommer inte få ett skit till ljud...
    de kablen går till dit där slutsteget ska sitta och slutar där..

    men varför har du tagit sönder gallrena?
    när man monterar högtalare på ng900/og9-3 så tar man bort dörrsidan...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    Aha okej tack.. Jag tänkte att jag skulle sätta Gallret jag fick till högtalarna. :P
    Men var går kabeln någonstans då? Går den bak till bagaget eller?




    Märkte att det inte gick att sätta tillbka orginalgallret.. Går att fixa eller?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Kablarna slutar vid sidan av mittkonsolen vid passagerarens fötter. Där ska AS3 slusteget sitta som driver högtalarna i dörren.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    gallret sitter med 3 låsringar på baksidan, när du plockar väck galret så pajar du dessa, allternativen är ju att limma dit eller köpa nya.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    hehe Vad är det AS3slutsteg? ;> Är det något man köper på saab?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av Manne1337
    hehe Vad är det AS3slutsteg? ;> Är det något man köper på saab?
    AS3 slutsteget gör att du får ljud i högtalarna i dörrarna. Kablarna till dörrarna är redan framdragna, men det sitter inget slutsteg.
    Orginal stereon orkar troligtvis inte driva ett par 6,5" i dörrarna utan du måste ha ett slutsteg för att driva dem.
    AS3 slutsteget är ett bas slutsteg = inte full frekvens utan bara basen frekvenser.

    Billigaste är nog att leta på blocket eller här på sälj delen av forumet. Även skroten kan ha.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    Jag måste ha ett även om jag inte har orginalstereon? För jag kör med en 1din pioneer. Du har inte lust att säga precis hur jag ska göra? Jag är inte jättehajj på sånt här :P

    Alltså jag menar.. Ska jag köra det steget där bak i bilen eller passar det någonstans under ratten där kabeln tar slut? SKulle vara schysst om du berättade precis det jag ska göra :P

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Ok, du har en eftermarknads stereo. Då blir det genast lite lättare. (Såg det inte i din första post till att börja med)
    Inkoppling?
    Allt beror på hur mycket tid du vill lägga ner...
    Om jag förstår dig rätt ska du köra bakhögtalarna via ett steg och fram högtalarna direkt från stereon? Vilken stereo är det förresten?
    Lågnivå utgången märkt SW har (troligtvis) ett filter som endast släpper igenom bas frekvenser.
    Vissa bilstereo har så du kan styra SW utgången via inställningar i menyerna (Har haft en Pioneer med den funktionen, antingen fullband eller subwoofer med 3 olika frekvens stopp).
    Post vilken stereo det är du har så blir det lättare att förklara vilken lågnivå ingång du ska använda.

    Framhögtalarna kan du koppla direkt från stereon, kanske lättast att dra sladdar ner till mittkonsollen där kablarna till dörrhögtalarna slutar och skarva in dig på dom. Kan vara lite bökigt att dra nya kablar till dörrhögtalarna.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    Uppskattar verkligen hjälpen..
    http://www.brl.se/default.aspx?mc=5&p=4554
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149395
    Pioneer DEH-P5900MP
    haha sjukt att jag köpte stereon där. Ligger på 2000kr på netonet.. Var där innan och kollade.


    Nu när jag stänger av bilen så låter steget där bak hyffsat mycket. Kan det vara för att det är kopplat till Frontlågnivån?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Ok, kollade på Pioneers hemsida och det var som jag trodde. Den har två lågnivå utgångar. En är som du sa Front, den andra är Rear / SW.
    Om du kollar på sida 27, 28 och 30 i din manual så står det hur du ställer in den bakre lågnivå utgången (från fabrik är den ställd som full (hela frekvens bandet) så du kan koppla in ett par 6x9 utan att behöva ställa om någonting).

    Skulle du ha slutsteg till framhögtalarna med eller skulle du driva de med stereon?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    ah tack så mycket..

    Jag ska köra högtalarna direkt i stereon. Så då är det bara att försätta från kabeln som tar slut vid mittkonsollen?

    Kopplar jag in kabeln i ISOdosan typ då eller? Jag får nog be någon kompis om hjälp där skulle jag tro? För det är la inte helt lätt om man aldrig har pillat med sånt innan?

    Vad menas med mittkonsollen? Är det under ratten där eller är det i mitten av bilen under stereon?

    En sak till. Var kan man köpa sån koppling man drar över den jag har vid dörren och sen en snabbkoppling till högtalarna? Finns dom på saab eller mekonomen kanske?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av Manne1337
    ah tack så mycket..

    Jag ska köra högtalarna direkt i stereon. Så då är det bara att försätta från kabeln som tar slut vid mittkonsollen?

    Kopplar jag in kabeln i ISOdosan typ då eller? Jag får nog be någon kompis om hjälp där skulle jag tro? För det är la inte helt lätt om man aldrig har pillat med sånt innan?

    Vad menas med mittkonsollen? Är det under ratten där eller är det i mitten av bilen under stereon?

    En sak till. Var kan man köpa sån koppling man drar över den jag har vid dörren och sen en snabbkoppling till högtalarna? Finns dom på saab eller mekonomen kanske?
    Bara roligt att jag kan hjälpa till.
    Mittkonsollen = i mitten av bilen under stereon.
    Ja, det är lättast att koppla från ISO dosan i stereon ner till mittkonsollen där sladdarna till dörr högtalarna tar slut.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    hur är det smidigaste sättet att få väck sidan till mottkonsolen så man ser om slutsteget man har passar där?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    hur är det smidigaste sättet att få väck sidan till mottkonsolen så man ser om slutsteget man har passar där?
    jag brukar skruva ur dom 2 skruvarna och trycka bakåt, lite lirknade och brytande så är den loss.

    sen finns ju det mer avancerade sättet att plocka bort handskfacket, vilket jag inte tycker är någon bra väg att gå för man har lätt sönder metalclipsen man skruvar i,,,, sen tar de iaf 5 gånger så lång tid och de är jobbigt att få ihop bra, inte minst om luftröret bakom pajat o färstet (lätt hänt) och man sen har airbag, då blir de genast mer klurigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okaj, de 2 skruvarna du pratar om. Vart sitter de?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okaj, de 2 skruvarna du pratar om. Vart sitter de?
    i hålet på plastsidan och så sitter en precis om du öppnar handskfacket, går inte missa...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okaj, de 2 skruvarna du pratar om. Vart sitter de?
    i hålet på plastsidan och så sitter en precis om du öppnar handskfacket, går inte missa...
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006...ide_panels.jpg

    Inte den som sitter i den svarta biten utan ovanför den andra gula pilen alldeles i kanten på sidopanelen, skruven är redan borttagen på den bilden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okaj, de 2 skruvarna du pratar om. Vart sitter de?
    i hålet på plastsidan och så sitter en precis om du öppnar handskfacket, går inte missa...
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006...ide_panels.jpg

    Inte den som sitter i den svarta biten utan ovanför den andra gula pilen alldeles i kanten på sidopanelen, skruven är redan borttagen på den bilden.
    den svarta behöver du inte ta...

    däremot den skruven som sitter nästan rakt upp från den i mitten, sitetr ett skruvhål där på bilden som inte har någon skruv, i höjd med ac panelen.

    jag har iaf aldrig tagit den skruven vid svarta plastbiten där bak....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Brus i högtalarna fram när innerlampan släcks
    Av aek21 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 06:54
  2. Byta 3,5" Högtalarna i fram, men vilka?
    Av KenZo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 10:33
  3. Gummikrage runt högtalarna fram på saab 9000 ?
    Av shogo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 01:33
  4. högtalarna i dörarn fram fungerar ej
    Av M frändberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 18:55
  5. Storlek på högtalarna fram?
    Av iMPOSTER i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •