Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Stjäl AC remmen effekt?

  1. #1

    Stjäl AC remmen effekt?

    Blir det någon skillnad i effekt och bränsleförbrukning om man tar bort AC remmen?
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Ja..... men om den är märkbar vetti tusan.

    Edit: Dessutom stänger styrsystemet av AC:själv på vissa årsmodeller av 9000 och då finns det ju ingen större mening med att ta bort remmen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Ja..... men om den är märkbar vetti tusan.

    Edit: Dessutom stänger styrsystemet av AC:själv på vissa årsmodeller av 9000 och då finns det ju ingen större mening med att ta bort remmen.
    Vilka årsmodeller?
    9000 A50

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    AC-kompressorn går väl bara när den behöver, magnetkopplingen snurrar väl med hela tiden men den borde inte dra speciellt mycket kraft?

    Detta kanske inte går på alla årsmodeller, men de lite nyare 9000 med ACC har i alla fall en knapp märkt "ECON". Om jag inte minns fel så stängs AC-systemet av helt och pumpen kommer då inte att gå alls.

    Rätta mig om jag har fel, är inte säker på det sista...

    Mvh

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag tror att "AC-avstängning vid fullast" försvann helt med Trionic på 9000, dvs -93. Har dock ett svag minne av att vissa modeller även före -93 saknar denna funktion
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jodå, det är så att med ECON intryckt slår inte kompressorns magnetkoppling till.
    Effektförlusten lär ju vara mätbar, har för mig att Robert@ redovisat några mätninngar med respektive utan inkopplad AC och vill minnas att det handlade om ett tiotal hk vid höga varv.
    Att det skulle påverka bränsleförbrukningen så att man vid normal körning skulle ha något att vinna på att slå ifrån AC:n är nog att försumma om man inte är riktigt snål.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att det skulle påverka bränsleförbrukningen så att man vid normal körning skulle ha något att vinna på att slå ifrån AC:n är nog att försumma om man inte är riktigt snål.
    Jag vill påstå att det påverkar förbrukning relativt mycket ändå att köra med AC på.

    Det brukar anges att en AC stjäl ca 5hk.
    Om man då antar att det krävs 50hk för att driva bilen framåt i konstant fart (100kmh?) utan AC så kommer det med AC inkopplad krävas 55hk, alltså en skillnad i effektbehov på ca 10%, vilket i sin tur borde påverka förbrukningen lika mycket.
    Nu går ju inte kompressorn på max kapacitet hela tiden så den drar inte 5hk hela tiden utan verkligheten blir något annat som är tämligen väderberoende

    OBS nu är dessa siffror tagna helt ur luften men det borde ge en hint om hur mycket AC kostar att driva.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    När AC:n är igång är det väl också så att IC:n blir fint uppvärmd av kondensorn.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Med AC på och jobbar ordentligt så kan man se en ökad bränsleförbrukning med upp till ca 0,1 L/mil.

    Men med en klimatanläggning så jobbar oftast AC-kompressorn mer itelligent och bara då den behöver, vilket spar bränsle.

    På de gamla manuella systemen så jobbar kompressorn fullt ända tills någon säkerhetsfunktion mot maxtryck t ex. slår ifrån.

    Med knappen ECON eller OFF intryckt så är skillnaden i förbrukning närmast obefintlig, därför att då är det bara en ensam lagrad remskiva och en remstum extra som ska dras runt, och den som testat att snurra på på en AC-kompressor med remskivan inte inkopplad vet att det gör man med fingertoparna lätt som en plätt.

    Så att lyfta av remmen till AC för att tjäna effekt är egentligen korkat, det är ju bara att stänga av systemet med en knapptryckning. Då kan man ju fortfarande njuta av svalka när racet eller economirallyt är över.

    Har man dessutom en fungerande AC så är det ofta ett bra sätt att döda den genom att ta bort remmen och inte köra AC på långa perioder. Då brukar det lättare bli läckage och annat elände då grejorna mår bäst av att användas på ett normalt sätt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Remdrift innebär ju alltid förluster. Om AC'n är trasig så skulle jag ta bort remmen.

  11. #11
    Jaa bilen ifråga är en 9000 T16 -86 med AC ur funktion, så det är väl lika bra att ta bort remmen. Jag tänker mest på bränsleförbrukningen.
    Tycker min drar mycke enligt färddatorn.

    Jag kör alltid med AUTO på klimatanläggningen. Min drar 0,81 på landsväg
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av DoubleD
    Jaa bilen ifråga är en 9000 T16 -86 med AC ur funktion, så det är väl lika bra att ta bort remmen. Jag tänker mest på bränsleförbrukningen.
    Tycker min drar mycke enligt färddatorn.

    Jag kör alltid med AUTO på klimatanläggningen. Min drar 0,81 på landsväg

    Hm.......


    Om nu AC är kaputt, så tror jag det är ganska meningslöst att köra på AUTO, då den väl är tänkt att jobba ihop med just AC....?

    På en gammal bil som inte är värd några slantar och en reparation av AC kanske inte är ekonomiskt försvarbart, så kan man givetvis skippa remmen.

    På en nyare bil är det nog vettigast att försöka få AC lagad då det inte är särskilt attraktivt på salumarknaden med nyare bilar med kaputt AC.


    MVh Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Hm.......


    Om nu AC är kaputt, så tror jag det är ganska meningslöst att köra på AUTO, då den väl är tänkt att jobba ihop med just AC....?
    De gamla ACC-panelerna saknar ECON-knappen, de har bara AUTO och OFF så det är nog därför.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Bilen stjäl olja som en bonntjyv!
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 19:01
  2. Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)
    Av mrjb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 02:41
  3. Remmen av! =(
    Av ErOxZz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 23:40
  4. Remmen gick av.
    Av Alexi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 14:21
  5. Hur byta hm, hm remmen?
    Av Conny L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •