Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: hur mycket kan man ladda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    LYSEKIL
    Inlägg
    84

    hur mycket kan man ladda

    hur mycket kan man ladda med steg 2 och orginal turbo
    3" dp halv sats med orginal kat ?
    Saab 9-5 2.0t -99 silverspoon http://www.garaget.org/?car=140688
    volvo 855 t5 http://www.garaget.org/?car=131187 såld
    Volvo 940 turbo http://www.garaget.org/?car=94464 såld

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989

    Re: hur myckrt kan man ladda

    Citat Ursprungligen postat av GARION.001
    hur myckrt kan man ladda med steg 2 och orginal turbo
    3" dp halv sats med orginal kat ?
    Steg2 program laddar någonstans mellan 1.1 och 1.3 typ, dock lite lägre på höga varv.

  3. #3
    jag laddade på 1.42 bar med original boxen 3" , större turbo och alu ic. funkade kanon..
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

  4. #4
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    funkade kanon..
    låter inte så hälsosamt.....

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    Hur mycket du kan ladda är tämligen ointressant och exakt samma fråga som "hur långt är ett snöre".
    Köper du ett trimchip bör det inte ladda mer än vad Negative skrev. Mer än så är både onödigt och förkortar livslängen i kvadrat.

  6. #6
    frågan va ju va han kan ladda..e ju bara turbon som sätter gränsen..sen vad som är hälsosamt är en annan sak..men är de chippat å har magnetventil så är de ändå inget man kan styra själv..

    plocka bort magnetventilen å bestämm själv va du vill ladda utan att köra dyra/billiga eftermarknadssprut lr hålla på å köpa nya chip för å få lite mer effekt.
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    frågan va ju va han kan ladda..e ju bara turbon som sätter gränsen..sen vad som är hälsosamt är en annan sak..men är de chippat å har magnetventil så är de ändå inget man kan styra själv..

    plocka bort magnetventilen å bestämm själv va du vill ladda utan att köra dyra/billiga eftermarknadssprut lr hålla på å köpa nya chip för å få lite mer effekt.

    Så det är alltså bara att ratta på laddtrycket då, tills man blir nöjd? Inget annat man behöver göra....?

    Jag är precis på väg att beställa ett trimchip för tusenlappar, men om du kan råda så kan jag ju slippa det. Så hur ska jag göra? Bara bort med de där grejorna du sa och sen öka laddtrycket och jag kan bli lika nöjd med det?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    jag har gjort så att ja plockade bort magnetventilen och drog en slang från trycksidan till wg-klockan på turbon och ställer trycket med den...men de e ju som dom andra sa där..de är ju inte så himla hälsosamt att göra så..för mig har de funkat fint än så länge..men om du kör med original snurran så vet ja inte hur du skall göra med dom andra wacum hålen i inloppsrör och turbo som blir över... ja hade bara ett uttag på turbon å så var magnetventilen paj så då gjorde vi så...


    alla ja pratat med säger att de ja gjort är totalt vansinne att plocka bort en så pass bra laddtrycksreglering..de beror ju på hur stora risker du vill ta.
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    jag har gjort så att ja plockade bort magnetventilen och drog en slang från trycksidan till wg-klockan på turbon och ställer trycket med den...men de e ju som dom andra sa där..de är ju inte så himla hälsosamt att göra så..för mig har de funkat fint än så länge..men om du kör med original snurran så vet ja inte hur du skall göra med dom andra wacum hålen i inloppsrör och turbo som blir över... ja hade bara ett uttag på turbon å så var magnetventilen paj så då gjorde vi så...


    alla ja pratat med säger att de ja gjort är totalt vansinne att plocka bort en så pass bra laddtrycksreglering..de beror ju på hur stora risker du vill ta.

    Tja, risker kanske man har svårt att värdera när man inte har full koll på vad man gör, eller hur motor/styrsystem funkar. Ja som i ditt fall.....

    Fortsätt du om du tror du har koll,. Jag vet att jag har koll, så jag avstår....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    vet ju var gränserna går på ett ungefär..vad den klarar av..gäller ju bara att hålla koll på avgastempen å sen se till å få rätt blandning på ett ungefär genom att kolla tempen så..

    funkar för mig
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 959
    Medlem#
    6220
    Måste ju vara billigare med en MV än att riskera att blåsa en hel motor?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    jag har gjort så att ja plockade bort magnetventilen och drog en slang från trycksidan till wg-klockan på turbon och ställer trycket med den...men de e ju som dom andra sa där..de är ju inte så himla hälsosamt att göra så..för mig har de funkat fint än så länge..men om du kör med original snurran så vet ja inte hur du skall göra med dom andra wacum hålen i inloppsrör och turbo som blir över... ja hade bara ett uttag på turbon å så var magnetventilen paj så då gjorde vi så...


    alla ja pratat med säger att de ja gjort är totalt vansinne att plocka bort en så pass bra laddtrycksreglering..de beror ju på hur stora risker du vill ta.
    vet ju var gränserna går på ett ungefär..vad den klarar av..gäller ju bara att hålla koll på avgastempen å sen se till å få rätt blandning på ett ungefär genom att kolla tempen så..

    funkar för mig
    Kollar man i din garaget länk så verkar det ge dåligt resultat på effekten....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    vet ju var gränserna går på ett ungefär..vad den klarar av..gäller ju bara att hålla koll på avgastempen å sen se till å få rätt blandning på ett ungefär genom att kolla tempen så..

    funkar för mig

    Vad då få rätt blandning? Hur ställer du blandningen med pysventilen då? Så fort du rattaar på så kommer den att gå magert. Då kommer kompensationen att träda in och rädda dig hjälpligt.

    Men man riskerar att komma för långt åt ena sidan i det tillgängliga justeringsfönstret, vilket gör att när det som bäst kan behövas så finns inte mer kompensation att ge. Om då spikningar uppstår så finns det risk för att det inte finns planlagt i åtgärdspakenet att kunna hantera de problem som kan uppstå för att du har micklat dit en pysventil. Varvid motorn kan riskera att inte klara av att kunna ta sig ur spikningen, och då lever kolvarna på övertid...

    Allt i ivern att spara någon tusing med att slippa köpa ett trimprogram från någon mer känd firma.

    Jo det känns jäkligt frestande ska du veta....... eller inte.....

    Dessutom missar man möjligheten med att kunna styra karraktären på motorn genom att ändra laddtryckkurvans form.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "Jonas_2.0T":3er7wl50
    vet ju var gränserna går på ett ungefär..vad den klarar av..gäller ju bara att hålla koll på avgastempen å sen se till å få rätt blandning på ett ungefär genom att kolla tempen så..

    funkar för mig

    Vad då få rätt blandning? Hur ställer du blandningen med pysventilen då? Så fort du rattaar på så kommer den att gå magert. Då kommer kompensationen att träda in och rädda dig hjälpligt.

    Men man riskerar att komma för långt åt ena sidan i det tillgängliga justeringsfönstret, vilket gör att när det som bäst kan behövas så finns inte mer kompensation att ge. Om då spikningar uppstår så finns det risk för att det inte finns planlagt i åtgärdspakenet att kunna hantera de problem som kan uppstå för att du har micklat dit en pysventil. Varvid motorn kan riskera att inte klara av att kunna ta sig ur spikningen, och då lever kolvarna på övertid...

    Allt i ivern att spara någon tusing med att slippa köpa ett trimprogram från någon mer känd firma.

    Jo det känns jäkligt frestande ska du veta....... eller inte.....

    Dessutom missar man möjligheten med att kunna styra karraktären på motorn genom att ändra laddtryckkurvans form.


    MVH Tony[/quote:3er7wl50]



    Bara korkat att plocka bort MV för att spara en tusing.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    LYSEKIL
    Inlägg
    84
    men om man behåller MV och andvänder sig av en pysventil ??? för tillfällig ökning typ vid ja tillfälle när någon vill åka ikapp
    Saab 9-5 2.0t -99 silverspoon http://www.garaget.org/?car=140688
    volvo 855 t5 http://www.garaget.org/?car=131187 såld
    Volvo 940 turbo http://www.garaget.org/?car=94464 såld

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av GARION.001
    men om man behåller MV och andvänder sig av en pysventil ??? för tillfällig ökning typ vid ja tillfälle när någon vill åka ikapp
    Pyser du så sätts MV ur funktion ändå. Om man vet hur mycket ett motorras kostar så är pystrimning uteslutet och ett vettigt program mycket prisvärt.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    LYSEKIL
    Inlägg
    84
    oki då vet jag
    Saab 9-5 2.0t -99 silverspoon http://www.garaget.org/?car=140688
    volvo 855 t5 http://www.garaget.org/?car=131187 såld
    Volvo 940 turbo http://www.garaget.org/?car=94464 såld

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 798
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_2.0T
    jag har gjort så att ja plockade bort magnetventilen och drog en slang från trycksidan till wg-klockan på turbon och ställer trycket med den...men de e ju som dom andra sa där..de är ju inte så himla hälsosamt att göra så..för mig har de funkat fint än så länge..men om du kör med original snurran så vet ja inte hur du skall göra med dom andra wacum hålen i inloppsrör och turbo som blir över... ja hade bara ett uttag på turbon å så var magnetventilen paj så då gjorde vi så...


    alla ja pratat med säger att de ja gjort är totalt vansinne att plocka bort en så pass bra laddtrycksreglering..de beror ju på hur stora risker du vill ta.
    vet ju var gränserna går på ett ungefär..vad den klarar av..gäller ju bara att hålla koll på avgastempen å sen se till å få rätt blandning på ett ungefär genom att kolla tempen så..

    funkar för mig
    Kollar man i din garaget länk så verkar det ge dåligt resultat på effekten....
    såg det oxå, 1,42 bar och 250hk vid 1,4 bar har man väll 270+ och 400nm? vid chippning plus att motorn mår bättre
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 892
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    såg det oxå, 1,42 bar och 250hk vid 1,4 bar har man väll 270+ och 400nm? vid chippning plus att motorn mår bättre
    Om man tar med i beräkningen att det är ett T28-agg så borde det inte var några problem att klämma ur 300 hk. Tämligen prisvärd effektökning med ett litet chip från, låt oss säga Nordic, för 3800 kr för att gå från 250 till 300 och dessutom få en körbarhet som vida överstiger nuvarande och slippa pystrimmets något märkliga gasrepons.

  20. #20
    Kollar man i din garaget länk så verkar det ge dåligt resultat på effekten....[/quote]

    såg det oxå, 1,42 bar och 250hk vid 1,4 bar har man väll 270+ och 400nm? vid chippning plus att motorn mår bättre [/quote]

    saken är den att wacumslangen hade gått av så hade inget övertryck till BTR där av den låga effekten..den är inte bromsad efteråt men drar bilar som bromsat 300 så...

    sen visst man sparar en tusing..men nu e de ju så att en mappning kostar som dom säger mellan 6 å 10 tusingar.. å alla som man hört klagat..min bil går bara på GLT hit å dit.. ja har fullt ladd från 3300 ända upp till varvstoppet..
    inga strypningar ingenting..går bra som fan..testa själv å lägg 20 000 på trim från någon firma å se om om du får lika mycke..å då har ja större turbo och extraktor så e ju inga problem att plocka ut mera..

    alla har klagat på att de ja gör e fel..å att motorn lever på lånad tid hit å dit..de kanske den gör men de håller ju...

    så vem säger att de är fel. de finns ju andra märken som inte använder någon MV va ja vet iallafall..

    betala lika mycket för erat trim å ställ er bredvid sen får vi se vad som är bäst.
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

Liknande ämnen

  1. Hur mycket ska turbon ladda? 9-5 2,0t
    Av henkezz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:34
  2. Hur mycket ska bilen ladda?
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 15:51
  3. Hur mycket kan man ladda med en LTT -93?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:46
  4. Hur mycket ska turbon ladda??
    Av eleganten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 22:29
  5. Hur mycket vågar jag ladda?
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •