Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Belysning på instrumentpanel går inte av

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9

    Belysning på instrumentpanel går inte av

    Når jeg tar ut nyckeln, går ut av bilen och låser den, så lyser det fortsatt i instrumentpanelet, det vil si midtpanelet. Dette problemet fikk jeg förste gang i dag. Fra för har jeg problem med at den röde 'alarmlampen' ikke blinker.
    Hva kan dette være? Noen forslag til lösning?

    Tack!
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Citat Ursprungligen postat av DigiLars
    Når jeg tar ut nyckeln, går ut av bilen och låser den, så lyser det fortsatt i instrumentpanelet, det vil si midtpanelet. Dette problemet fikk jeg förste gang i dag. Fra för har jeg problem med at den röde 'alarmlampen' ikke blinker.
    Hva kan dette være? Noen forslag til lösning?

    Tack!
    Menar du knapparna eller displayerna? Jag vet att SID och den monokroma skärmen (ICM2) inte slocknar förrän bilen somnar in, en stund efter att man låst..

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Menar du knapparna eller displayerna? Jag vet att SID och den monokroma skärmen (ICM2) inte slocknar förrän bilen somnar in, en stund efter att man låst..

    /Henrik
    Henrik, jeg menar knapparna. Jeg prövde nu å sette inn och ta ut nyckeln flere gånger, och slå av/på stereoen flere gånger, tilslutt gikk ljuset i knapparna av. Men slik skal det jo inte være? Kan feilen være i tenningslåsen?
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Citat Ursprungligen postat av DigiLars
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Menar du knapparna eller displayerna? Jag vet att SID och den monokroma skärmen (ICM2) inte slocknar förrän bilen somnar in, en stund efter att man låst..

    /Henrik
    Henrik, jeg menar knapparna. Jeg prövde nu å sette inn och ta ut nyckeln flere gånger, och slå av/på stereoen flere gånger, tilslutt gikk ljuset i knapparna av. Men slik skal det jo inte være? Kan feilen være i tenningslåsen?
    Exakt vilka knappar menar du? Kan du ändra ljusstyrkan manuellt med rheostataten?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Jag menar knapparna på Infotainment, altså stereoen. Og jag tror at klockan i displayet også var på. Knapparna ljuser inte mer nu etter at jag fikk dem av i går kveld. Men fortsatt undras jag hva årsaken kan være?

    Skal uansett innom Saab service om et par uker, da skal dem ta en grundig kontroll. Regner med at om det er noe feil, så dekker garantien det.
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Citat Ursprungligen postat av DigiLars
    Jag menar knapparna på Infotainment, altså stereoen. Og jag tror at klockan i displayet også var på. Knapparna ljuser inte mer nu etter at jag fikk dem av i går kveld. Men fortsatt undras jag hva årsaken kan være?

    Skal uansett innom Saab service om et par uker, da skal dem ta en grundig kontroll. Regner med at om det er noe feil, så dekker garantien det.
    När du tar ut nyckeln ska ju stereon slockna och även displayerna. Du säger alltså att stereon fortfarande var igång, eller åtminstone lyste. Det är fler saker som ska hända när du tar ut nyckeln. Slocknar huvudinstrumentet? Dvs tripp/totalmätaren? Låter som det är Infotainment relaterat fel iallafall (ICM) Om alla andra enheter slocknar så tror jag inte på tändningslåset.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Tack for tilbakemelding Henrik!

    Stereoen var avslått, men knapparna lyste etter at nyckeln var tatt ut. Displayet med klockan lyste også. Huvudinstrumentet slocknade. Problemet har inte dukket opp igjen etter dagens kjøring.

    Skal som sagt på service om noen dager, kommer tilbake her med info om hva for feil det eventuelt var.
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Har varit på service hos Saab. De fant ingen feil. Typisk! Har etter service også merket at styrken på display og belysning i konsollet plutselig øker, og deretter blir normalt. Har også problem med at volumkontrollen på rattet ikke virker av og til. Periodiske feil.

    Bør jeg kreve at verkstedet gjør en grundigere jobb for å finne feilen? Bør jo dekkes av garantien det her.
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  9. #9
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 456
    Medlem#
    6988
    Styrkan på ljuset skiftar på min 9-5:a också, det är solsensorn som reglerar det upp och ner har jag kommit på.

    Konstigt att Saab inte hittade något fel.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Norge
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Styrkan på ljuset skiftar på min 9-5:a också, det är solsensorn som reglerar det upp och ner har jag kommit på.

    Konstigt att Saab inte hittade något fel.
    Hei.
    Jeg vet at ljuset skal skifte på grunn av solsensoren. Men mitt problem er at det plutselig skrur seg helt upp, displayen blir også nesten helt grønn, før deretter å skru seg ned igjen med en gång til normalt ljus. Det skjer inte ofte, men det skjer. Irriterande!
    Saab 9-3 SS Vector 2005

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Belysning på instrumentpanel går inte av

    Citat Ursprungligen postat av DigiLars
    Har varit på service hos Saab. De fant ingen feil. Typisk! Har etter service også merket at styrken på display og belysning i konsollet plutselig øker, og deretter blir normalt. Har også problem med at volumkontrollen på rattet ikke virker av og til. Periodiske feil.

    Bør jeg kreve at verkstedet gjør en grundigere jobb for å finne feilen? Bør jo dekkes av garantien det her.
    Ja det borde verkligen täckas av garantin tycker jag
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. belysning i ljusvredet funkar inte
    Av surswe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 14:36
  2. All belysning till instrument funkar inte?
    Av IR655 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-06, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •