Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: AC vet visst inte vad den vill?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    AC vet visst inte vad den vill?

    Bilen är en 2.3i -92. Sitter en ACC-anläggning i bilen. Det mesta är bytt och/eller åtgärdat de senaste månaderna. Anläggningen verkar iaf vara tät.

    När man står still med motorn på tomgång hör man tydligt hur AC-pumpen slår till och snurrar kanske 10-15 sek, sedan stänger den av - är tyst 10-15 sek och sen drar den igång igen och så där kan den hålla på. AC-n verkar kyla som den ska och nu under hösten när morgontempen ligger runt 7-8 grader blåser det varmluft.

    Ska det vara på det där viset eller är det kajko någonstans? Någon sensor som "glappar" ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag har upplevt samma sak på en 9000 2,3T -96. Misstänker att det är normalt. Kan det kanske vara så att den ACCn "kompenserar" med kyla för att det inte ska bli för varmt? Låter lite dumt i och för sig, men jag kan inte komma på varför AC-pumpen annars skulle gå.

    Kan kanske även vara för att hålla imma borta? Det blev nämligen imma på rutorna direkt jag slog på ECON-läge (dvs att AC-pumpen kopplas bort). Jag vet sedan tidigare att man genom att slå på ACn kan göra sig av med imma på rutorna väldigt snabbt och smidigt.

    Några teorier som sagt... om någon stämmer är en annan sak...

    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14
    Det är precis så det ska vara! Kompressorn bygger upp ett tryck i systemet och när trycket är optimalt kopplar mapgnetventilen ifrån. När sedan trycket sjunker igen så kopplar magnetventilen till igen och börjar om.

    På morgonen är det ju kallt i bilen. Om du då har tempen inställd på t.ex. 18 grader så vill ju klimatanläggningen ha upp tempen till just 18 grader i kupén. Därför blåser det varmluft.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Det är precis så det ska vara! Kompressorn bygger upp ett tryck i systemet och när trycket är optimalt kopplar mapgnetventilen ifrån. När sedan trycket sjunker igen så kopplar magnetventilen till igen och börjar om.

    På morgonen är det ju kallt i bilen. Om du då har tempen inställd på t.ex. 18 grader så vill ju klimatanläggningen ha upp tempen till just 18 grader i kupén. Därför blåser det varmluft.
    - hur vet magnetventilen att trycket är optimalt?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kan kanske även vara för att hålla imma borta? Det blev nämligen imma på rutorna direkt jag slog på ECON-läge (dvs att AC-pumpen kopplas bort). Jag vet sedan tidigare att man genom att slå på ACn kan göra sig av med imma på rutorna väldigt snabbt och smidigt.
    Mvh
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Jag har alltid min ACC inkopplad i "auto" 21 grader och har inga problem.
    Den kyler och värmer allt efter behov
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Det är precis så det ska vara! Kompressorn bygger upp ett tryck i systemet och när trycket är optimalt kopplar mapgnetventilen ifrån. När sedan trycket sjunker igen så kopplar magnetventilen till igen och börjar om.

    På morgonen är det ju kallt i bilen. Om du då har tempen inställd på t.ex. 18 grader så vill ju klimatanläggningen ha upp tempen till just 18 grader i kupén. Därför blåser det varmluft.
    - hur vet magnetventilen att trycket är optimalt?
    Via tryckgivare i AC systemet. Antal givare beror på system, men generellt finns det t.ex en givare för lågtryck och en för högtryck.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Det är precis så det ska vara! Kompressorn bygger upp ett tryck i systemet och när trycket är optimalt kopplar mapgnetventilen ifrån. När sedan trycket sjunker igen så kopplar magnetventilen till igen och börjar om.

    På morgonen är det ju kallt i bilen. Om du då har tempen inställd på t.ex. 18 grader så vill ju klimatanläggningen ha upp tempen till just 18 grader i kupén. Därför blåser det varmluft.
    - hur vet magnetventilen att trycket är optimalt?
    Precis som ovanstående användare skrivit. Tryckgivare
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Skulle nog vilja ha det till att det är frostskyddsvakten som slår på och av kompressorn.
    Den sitter på förångaren och försöker hålla den på nånstans mellan 0 och 5°C.
    Detta gör att kompressorn i princip alltid går när det är plusgrader, mer eller mindre ofta.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Skulle nog vilja ha det till att det är frostskyddsvakten som slår på och av kompressorn.
    Den sitter på förångaren och försöker hålla den på nånstans mellan 0 och 5°C.
    Detta gör att kompressorn i princip alltid går när det är plusgrader, mer eller mindre ofta.
    intressant .....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 19:03
  2. Vilka prylar "används" inte över ett visst ladd/va
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •