Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AKUT: Vandrande temp på Saab 9000 T16

  1. #1

    AKUT: Vandrande temp på Saab 9000 T16

    Min Saab 9000 T16 -86 utan DI-kasett går bra vid kallstart, ända tills man kör lugnt inne i stan eller stannar på tomgång en stund. Då går tempen upp en liten bit nästan in på det röda och bilen går sämre, turbon laddar bra men den stryper sig själv.

    Lägger jag mig sedan på landsvägen efter detta så sjunker tempmätaren till det normala igen, nästan för lite på tempmätaren och bilen går som ett skott igen.

    På datorn står det: Check radiator level. Men nivån är utmärkt

    Nån som kan hjälpa mig. alla tips är till stor hjälp.....
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Startar elfäkten?
    Sitter en tempgivare på kylet brevid oljekylaren. Kolla den, dess kablage och själva elfäkten så att de är hela.

    Byt även termostaten om det inte är gjort.

    Ang. kylarvätskenivån så sitter det en givare i botten på expansionskärlet. Är troligen den som spökar om den varnar hela tiden...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Tack så mycket! Jag ska kolla kablaget till elfläkten och köpa en termostat och byta så återkommer jag
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    23
    funkar inte fläkten så blir ju hela systemet överhettat, vid långsam körning. antingen så är det tempgivaren som slutat fungera. vet inte vart den sitter på 9000 men antagligen på kylaren. men jag tror inte den är trasig eftersom din mätare i bilen rör på sig.

    så jag skulle nog gissa på att det är fläkten som är trasig eller ur funktion.

    1. kolla så fläkt säkringen är hel.
    2. testa att koppla 12v från batteriet med 2 sladdar eller något in till kontakten till fläkten. snurrar den så är det ju inget fel.

    om du inte byter eller fixar det felet du har på din bil så kommer antingen kylaren att gå sönder o börja läcka eller så kommer någon kylarslang att explodera under motorn på dig och du blir stående på vägen. för det kommer bli sånt jävla tryck i systemet om det inte får kyla. och så sjunker vattnet i expansionskärlet också. troligen därför det spökar där ja.

    fixa det snarast säger jag bara, innan det blir dyrt.
    Saab 900 2,0T

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av potti
    funkar inte fläkten så blir ju hela systemet överhettat, vid långsam körning. antingen så är det tempgivaren som slutat fungera. vet inte vart den sitter på 9000 men antagligen på kylaren. men jag tror inte den är trasig eftersom din mätare i bilen rör på sig.
    Tempgivaren till mätaren i instrumentet sitter på sidan av toppen, i närheten av termostaten. Den enda funktionen den har är att förmedla tempstatus till föraren. Sitter även en tempgivare på insuget vars funktion är att informera motorstyret om driftstemp (kallstart mm). Givaren i kylet har som enda funktion att starta fläkten vid en viss temperatur (tror det är runt 92 grader). Funktionen kollas genom att lägga givaren i en kastrull med lite vatten i och koka den på spisen. Med en termometer i vattnet ser man vid vilken temperatur givaren sluter kretsen (släpper igenom ström). Ett universal-mätinstrument kan vara bra här för att veta när man ska kolla på termometern :-)

    Citat Ursprungligen postat av potti
    å jag skulle nog gissa på att det är fläkten som är trasig eller ur funktion.

    1. kolla så fläkt säkringen är hel.
    2. testa att koppla 12v från batteriet med 2 sladdar eller något in till kontakten till fläkten. snurrar den så är det ju inget fel.
    Bra tips. Enligt mina erfarenheter brukar det vara kablaget som är boven. Man kan ju fulkoppla mer eller mindre permanent enligt tips 2 ovan. Men se till att säkra upp isf och dra gärna kabeln via tempgivaren i kylet så inte fläkten går konstant.

    Citat Ursprungligen postat av potti
    om du inte byter eller fixar det felet du har på din bil så kommer antingen kylaren att gå sönder o börja läcka eller så kommer någon kylarslang att explodera under motorn på dig och du blir stående på vägen. för det kommer bli sånt jävla tryck i systemet om det inte får kyla. och så sjunker vattnet i expansionskärlet också. troligen därför det spökar där ja.

    fixa det snarast säger jag bara, innan det blir dyrt.
    Håller inte riktigt med.

    Så länge bilen är i rullning i hyfsad fart håller fartvinden motortempen i schack. Det är när man stannar som det blir farligt. Vad som händer når bilen kokar är troligen att toppen slår sig eller att topplockspackningen går. Kylaren brukar vanligtvis tåla mer än toppen. Övertryck regleras av locket till expansionskärlet, dvs om locket är helt så kommer ingenting "sprängas". Om kylarvätskenivån sjunker i expansionskärlet så tyder detta på att denna förbrukas. Antingen genom ett yttre läckage (slangar/kyl/värmepaket mm) eller genom att motorn "dricker" kylarvätska pga dålig topplockspackning eller slagen/sprucken topp.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Nu har jag bytt termostat! elfläkten funkar men börjar snurra sent, nästan upp på det röda på tempmätaren. Sedan kände jag på två slangar till insuget (helt murkna) och gick av. bytte dom och provkörde. Bilen har inga problem längre. tack för visat intresse och disskution..
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hej!
    Ang. kylarvätskenivån så sitter det en givare i botten på expansionskärlet. Är troligen den som spökar om den varnar hela tiden...
    Är den krånglig att byta ?
    Såg att "check radiator level" lyste på min -93a så skal kolla nivån annars tänkte jag provbyta givare med min -94a om det passar.

    Citat Ursprungligen postat av DoubleD
    Nu har jag bytt termostat! elfläkten funkar men börjar snurra sent, nästan upp på det röda på tempmätaren.
    Killen som hade bilen innan mig "löste" det med att han satt en manuell brytare som man får slå på när man parkerat eller kör i kö. Den starta oxå sent. Jag ska nog koppla på en timer på den där så den slår av efter ett tag, annars glömmer jag den över natten å kommer ut till tomt batteri.
    Mvh Timmy

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Själv tog jag bort hela fläkten på min gamla 86:a. Tyckte plåten störde IC:ns flöde . Visst hade man kunnat nöjt sig med att bara ta bort själva kåpan, men jag ville ha max flöde och kapade bort kondensorn likaså. Det fungerade fint eftersom jag inte bor i ngn storstad med tröga köer. Så länge man rullade i 20-30 km/h var tempen stabil även vid +25 grader ute. Hände ett par ggr att jag var på ställen där det blev tjockt, och då var det full värme som gällde (vilket ju är jättemysigt mitt i sommaren ). Värst var nog när jag åkte till Tullinge och det var ett par km kö. Men då fick man starta och slå av motorn - tror vi knuffade bilen vid kortare kö-rörelser..........men visst satt man då och önskade att man hade en lite kylarfläkt .

    För övrigt vill jag bara säga som så, att när tempen börjar närma sig det röda och man bara krypkör, så blir värmen jämnt fördelad. Det är inte riktigt lika farligt som om man belastar den. I början av tråden kunde man läsa att bilen hade dålig prestanda när den var överhettad. Det är sådant man inte ska ha tagit reda på, för om man pressar en redan överhettad motor så får man ju hiskelig temp i toppen, och då är risken som störst att man får en skev/sprucken topp. Så kör alltid lugnt när tempen vandrat lite för högt, men inte är uppe på rött. På rött måste man stänga av.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Är den krånglig att byta ?
    Såg att "check radiator level" lyste på min -93a så skal kolla nivån annars tänkte jag provbyta givare med min -94a om det passar.
    Äh, det var bara nivån som var på MIN. Fyllde på och nu är alla bekymmer borta.
    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vandrande tomgång 9000 2,0 turbo -96
    Av blackrain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 21:24
  2. Akut hjälp hjullagerbyte Saab 9000
    Av Gerling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 19:51
  3. temp problem saab 9000 turbo 88 .hjälp...
    Av jimpa078 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •