Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Två kraschade automatlådor på 3 veckor NG9-3

  1. #1

    Två kraschade automatlådor på 3 veckor NG9-3

    Har en SAAB 9-3 VECTOR SPORTSEDAN 2003 med automatlåda sedan 6 månader tillbaka som har gått 12000 mil.

    Efter byte av låda nr 1 kraschade låda nr 2 (beg. låda som gått 1500 mil) efter endast 10 dagar efter bytet. Sedan jag talat men en som dagligen arbetar med automatlådor sa han att det säkert var ett "kabelbrott" och inte ett fel på lådan. SAAB-verkstan har nu också upptäckt att det är ett kabelbrott på låda nr 2.

    Min fråga är;
    Byter man alltid kabelsats när man byter låda?
    Eller försöker man slippa detta arbete och istället använda de gamla kablarna?
    Jag frågar mig naturligtvis om låda nr 1 verkligen var trasig. Kostade 25.000 med arbete.

    SAAB-verkstan säger att instrumentet visat 2 olika felkoder vid de båda haverierna. Kan de göra detta om båda lådorna varit felfria men kablaget trasigt?
    Arbetet är utfört på en auktoriserad SAAB-verkstad som hittills uppträtt OK.
    Jag är naturligtvis mycket nyfiken på om jag betalat för en automatlåda utan anledning.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Offtopic:

    Om du köpt bilen av en bilhandlare och tiden för felet uppkom innan 6 månader har gått så har bilhandlaren skyldighet att stå för notan alt att du har rätt att häva köpet. En fel som uppstår inom 6 månader från försäljningsdatumet anses vara ett befintligt fel och kunden ska inte behöva betala.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    App app app APP!

    Bara för att det inträffat nåt inom 6 månader är det inte alls automatiskt "garanti". Klampa in med den attityden och det är stor risk att din "garanti" är duktigt bortflugen.

    Men, ifall du läser på ordentligt på KKL och kollar in några prejudikat så är det 50-50 att du kan reklamera lådan. Men det måste anses som ett ursprungligt fel! Och det är inte alls säkert att du haft ett ursprungligt fel på lådan, den kan ha pajat helt plötsligt, utan begynnande slitage..

    Tyvärr är det extremt snårigt, och alldeles för luddigt skrivet för att man skall veta säkert innan man prövat fallet ordentligt.

  4. #4
    Tack Martin 2445 och davidee för visat intresse!

    Mitt inlägg är förmodligen luddigt skrivet, men jag ska försöka förklara en gång till.

    Bilen är köpt privat och har gått 12000 mil så några garantier gäller inte vilket jag är fullt medveten om.

    Problemet är alltså följande:
    Bilen (automatlådan) slutar dra och en skylt dyker upp som säger ungefär "Växellådan fungerar inte tillfredställande. Uppsök verkstad".
    Verkstan kollar och får en felkod som säger att lådan är kass. Lådan bytes och fungerar 10 dagar då exakt samma fel uppstår. Denna gång säger verkstan att det är ett brott på en elkabel till lådan. Jag hävdar att detta fel på kabeln fanns redan vid första felet. Alltså första lådan byttes utan anledning och är naturligtvis bortkastad.
    Dessa mina teorier kan jag naturligtvis inte bevisa så nu orkar jag inte mer utan tänker betala de 25000 kronorna imorgon.

    Detta är den trevligaste bil jag haft men den första och troligen den sista SAABen.

    Vänligen Owe

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Skulle verkligen förvåna mig om verkstan redan hunnit kasta bort lådan.. Fråga om den verkligen inte ligger bland gömmorna

    Svårt att bevisa om lådan är kass eller inte utan att det kostar ytterligare en massa stålars
    Jag skulle nog valt att ta en ordentlig diskussion med någon ansvarig på den aktuella firman. Det låter ju onekligen som att verkstan kan ha bytt ut en felfri låda helt i onödan och om dom gjort det borde du få någon form av ekonomisk kompensation.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334
    Jag håller med Urban 1041. Hoppas på goodwill från verkstaden.

    (Tyvärr är inte detta problem unikt och inte heller isolerat till Saab. En kompis fick onödiga reparationer utförda på en BMW-verkstad för 18 000. Han fick tyvärr inte en krona tillbaka.)

    Lycka till.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  7. #7
    Hej!

    Relaterande till ovanstående undrar jag om det finns någon ärlig saabmekaniker eller någon annan kunnig person som vet följande;

    1. Finns det OLIKA felkoder för trasig låda och trasig kabel (kabelbrott)?

    2. Går man endast på felkoder när en så kostsam reparation som byte av automatlåda innebär.
    Kollar man inte om det verkligen är lådan? (Det finns ju så mycket annat det kan vara fel på). http://www.obd2.se/codes.txt
    Öppnar man inte lådan och kollar?

    Hälsningar Owe

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Svaret på "2" är tyvärr att mekaniker litar mer & mer på felkoderna utan att tänka själva och ifrågasätta vad som är det egentliga felet.
    Vanlig gammeldags felsökning försvinner mer och mer - tyvärr.

    I ditt fall verkar det tyvärr som att verkstan enbart gått på felkoden och bytt lådan utan att egentligen felsöka ordentligt.

    Att riva en automatlåda för felsökning är ett ganska omfattande jobb så bara jobbet för det är antagligen ganska dyrt det också + att verkstan troligen inte har dom specialverktyg och kunskap som krävs för detta.

    Det jag tycker är anmärkningsvärt i hela historien är att en märkesverkstad inte har koll på att just detta kabelbrott är ett vanligt fel (om det nu är det ?). En av anledningarna till att anlita en märkesverkstad är just att dom har/borde ha koll på just sådana vanliga "typfel". Om inte "knuttes allservice" har koll på detta är en sak men en märkesverkstad borde ha den kunskapen.

    Försök kolla om det finns något servicemeddelande eller liknande från Saab om just detta som verkstan borde känna till.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Hej Urban 1041

    Detta är väl inget vanligt fel men det är tydligen mycket vanligare med kabelbrott än att lådan går sönder.
    Har varit på Rang-Sells idag och letat efter lådan utan att hitta den.

    Ska träffa dom imorgon och tänker då fråga, som du föreslår, om dom fått något servicemeddelande från SAAB.

    Nästa gång kanske man ändå ska gå till "Knutte".

    Tack och hej från
    Owe

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Citat Ursprungligen postat av Owejo

    Ska träffa dom imorgon och tänker då fråga, som du föreslår, om dom fått något servicemeddelande från SAAB.
    Borde kunna finnas någon här som kan kolla upp en sådan sak åt dig.
    Kanske Dr Boost kan hjälpa dig med detta ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566
    Citat Ursprungligen postat av Owejo
    Hej Urban 1041

    Detta är väl inget vanligt fel men det är tydligen mycket vanligare med kabelbrott än att lådan går sönder.
    Har varit på Rang-Sells idag och letat efter lådan utan att hitta den.

    Ska träffa dom imorgon och tänker då fråga, som du föreslår, om dom fått något servicemeddelande från SAAB.

    Nästa gång kanske man ändå ska gå till "Knutte".

    Tack och hej från
    Owe

    Tror det var 03 och 04 det fanns att det skulle bytas någon tätning till oljekylet.

    Dock inget elektriskt
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Skillnad på automatlådor 02-03 9-5?
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 09:48
  2. Bilprovningen kraschade hans bil...
    Av Pumba i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 21:21
  3. Kraschade hela fronten ( Tack folksam)
    Av d_beerg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 10:10
  4. Skillnader på automatlådor 9-5???
    Av Pelleturbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •