Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: lite frågor angående t8

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23

    lite frågor angående t8

    tjena! e ny här och har en t8 som jag hade tänkt att fixa i ordning.
    Jag skall byta växelåda har hört att den 4växlade är "starkare" än den 5 växlade stämmer detta? och hur mkt kostar en låda?
    Hade tänkt att sikta på så mkt hästkrafter som möjligt för så lite pengar som möjligt eftersom man fortfarande är 15år
    någon som har några förslag? hade tänkt att höja laddtrycket men hur mkt kan man höja utan att bli tvungen att byta spridare t.ex

    en projekt tråd kommer snart

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Jo, den 4 vxlade e starkare.. Därav den har en har en kraftigare drevsats.. Men även dom går rasa

    Pris från 500kr och uppåt..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gemla
    Inlägg
    180
    Det finns bara en låda som håller för mycket effekt o det är den lådan som speedparts har för 40k men den fyr petade lådan rasase jag rätt snabbt den med men vist den håller ju lite bättre än den 5etade

    MVH Tobbe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    221
    hej

    då det är mekaniskinsprutning på din bil så kan du inte byta spridare mm. du har inga spridare i den meningen.du har spridarmunstycken.
    det du kan göra är att byta avgassystem, höja laddtrycket till 1 bar och byta ic. då borde du ha ungefär lika mycket hk som en T16 om jag inte har fel. kanske lite mer kanske lite mindre.

    ska du över den gränsen så måste du ha något tilläggsprut. typ MS (läs en väldigt bra tråd i ämnet här på stcs, ligger klistrad)

    jag tror inte du behöver lägga för mycket energi på växelådan. den håller om du inte ska hålla på att köra massor stillastående starter med fulgas typ.

    hoppas det går bra för dig. och ursäkta stavningen

    mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    kinna
    Inlägg
    107
    Tottetee skrev:
    jag tror inte du behöver lägga för mycket energi på växelådan. den håller om du inte ska hålla på att köra massor stillastående starter med fulgas typ.


    som tottetee skrev så inga starter med fullgas+hård körning för övrigt+ABSOLUT inga fullgasfrestningar på 3:an,talar av egen erfarenhet
    eehh ja,, ska man få en saab växellåda att hålla (0g900) så gör man nog bäst i att montera ur den och lägga den på hyllan iaf orginalare!!
    f"n det är synd att dom är så klena!!! är ju en så klockren bil i övrigt!!!


    Mvh
    #5334

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    221
    men måste i allafall påstå att det är en smula överdrivet. om det håller inte om man trimmar mycket men lite små trim håller det för.

    jag körde min T8 trimmad i ca ett halvår. gasade mycket. och märkte inget men som J.E skrev. ingen dunder hållbar låda. kör med huvudet så håller det.

    mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Igentligen lite fel del av forumet för växellåds disskussioner men va fan skit samma.... Det är ju så att lådorna är klena. MEN!! det är ju oftast grymma bottenvrid som dödar lådorna SAMT överentusiastiska växlingar ej att förglömma....

    Får några år sedan körde jag min og900 under ett halvår med mellan 270-300hk o en kokill låda på det. Det var hårda mil, mycket acc från stilla stående samt även mycket segdragning på 3:an... Och visst fan höll lådan. Så det finns ju uppenbarligen hopp......
    Hmm...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    kinna
    Inlägg
    107
    saabjocke skrev:
    Får några år sedan körde jag min og900 under ett halvår med mellan 270-300hk o en kokill låda på det. Det var hårda mil, mycket acc från stilla stående samt även mycket segdragning på 3:an... Och visst fan höll lådan. Så det finns ju uppenbarligen hopp......


    tja.., jo ,kompisen har en go trimmad t16 med orginal 5 växlad låda,,som höll hela säsongen,, var ett lager som gick,,(tror jag) men än då, jag är imponerad +bilen kördes väldigt flitigt på bana m,m han är jävlig bra på att köra bil så ....det har nog betydelse!!! en annan,, rasa ju lådan efter 2månader efter jag köpte bilen,, j"vla oflyt helle tid"n!!man blir ju lite misstänksam mot lådorna då ju men,men eh hejpåer!
    #5334

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    221
    kan nog ha mycket med hur lådan är hanterad under dess tidigare liv med. om en bil har hafft 10 ägare på 15 år och en annan har hafft 2 på 15 år, jag menar det är klart det är skilnad.

    mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    ok men det får bli en fyrpetad låda ifrån skroten då, eftersom jag inte har nån lust att övningsköra med automatlåda, men det är ganska mkt saker i övrigt som skall göras, bilen startar inte i nuläget då ena spridar munstycket/röret har spruckit och tanken måste tömmas på bensinen eller ska man säga vatten?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 787
    Hej!

    Jag knäckte tre fyrpetade lådor i somras.
    På två veckor...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

Liknande ämnen

  1. Lite frågor angående topppackning!
    Av JohnM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 09:21
  2. Lite frågor angående saab 9-5
    Av bamsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 14:18
  3. Lite frågor angående Saab 9-3 Aero Sport kombi 250 hkr
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 13:35
  4. Har lite frågor angående Saab 9-3 ss 2,0T -04
    Av LoudNproud i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •