Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppla så dimljus lyser med heljus 9000

  1. #1

    Koppla så dimljus lyser med heljus 9000

    Har tänkt göra detta på min 9000 cde 1995. tänkte först bara koppla så att styrströmen till heljus relät även styr dimljus relätmendå kom jag juh på att det blir inte nå bra för då kommer heljus tändas om jag bara slår på dimljus tillsammans med position.


    Någon som har någon smidig lösning på detta? vill alltså att det ska funka och tända dimljus när jag vill men samtidigt såska dem tändas automatiskt om jag slår på helljus.

  2. #2
    Ingen?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98
    Jag tänkte göra precis samma sak på min jubileum -97:a.
    Ingen som har lite elscheman och sånt?
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Du får nog använda dig av en spärrdiod för att det inte ska bli bakström. Det bör fungera.
    SAAB 9-5 Aero

  5. #5
    annars har jag en ide och det är att man låter strömen som ska gå ut från heljus relät till heljus styra ett relä till som i sin tur matar dimmljus, då borde det inte gå bakström igen när dimmljusen är igång..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Skaffa dig ett dubbelt relä. Koppla inkommande huvudspänning till den ena relähalvan och bygla vidare till nästa. På andra sidan (utgående spänning från reläets switch) kopplar du kabeln till dimljusen, också byglat över båda relähalvorna.

    Nu kopplar du den "gamla" dimljuskabeln som styre på den ena halvan av reläet, och en kabel från helljuset som styre på andra halvan. Och jordar båda styrena, byglade till varann. Klart!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Skaffa dig ett dubbelt relä. Koppla inkommande huvudspänning till den ena relähalvan och bygla vidare till nästa. På andra sidan (utgående spänning från reläets switch) kopplar du kabeln till dimljusen, också byglat över båda relähalvorna.

    Nu kopplar du den "gamla" dimljuskabeln som styre på den ena halvan av reläet, och en kabel från helljuset som styre på andra halvan. Och jordar båda styrena, byglade till varann. Klart!
    Borde funka, var ngefär så jag tänkt göra

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Klart det funkar, glöm bara inte att avsäkra din nya huvudkabel med lämplig säkring!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  9. #9
    nejdå, 15amp borde bli bar va?

Liknande ämnen

  1. Besikta med xenon converterade dimljus/heljus?
    Av Aalto i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 22:39
  2. Koppla om dimljus 9000
    Av Min i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 00:52
  3. Heljus + Dimljus lampor i panelen lyser trots bara helljus?
    Av durzt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •