Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: vad är detta? 9000 2.3T -91

  1. #1

    vad är detta? 9000 2.3T -91

    tjena alla.


    Det har läckt en hel del olja från någonstans i min bil. det är kladdigt , om man står och har motorn framför sig, till höger om turbon,bakom turbon och upp en bit. Såg häromdan att det sitter en plast plugg där( en bit från där man ansluter kablarna till DI:n, hörnet på toppen), ca5 cm i diameter, som är ganska lös. ser ut som att det skulle kunna läka därifrån. gick och kikade på min 9000 2.3 icke turbo från 93 och där satt det fastskruvat någon mojäng som ser ut att hålla fast en såndär plast plugg.

    Ska det vara en sån på turbon också? och vad är den pluggen till för?

    Har nyss också satt i matschip ( LH & DI) programerat för 3" från turbon. Bilen laddar som mest 1.3 bar och det är en kort stund på 3:an och 4:an. (4 vxl automat låda) är detta normalt eller för lågt?

    om det är förlågt, kan det ha nåt att göra med att det läker från den där plastmuppen?:P
    Har kollat vacumslangar, provtryck wg klockan,MV är hel, nytt bränslefilter och stiften har gått 20 mil typ.

    ursäkta om det blev rörigt MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    598
    Det låter som pluggen till hålet där fördelardosan hade suttit, om du haft nån.
    De jag har sett har varit av aluminium och fastsatta med en hållare och skruv med en o-ring på som brukar läcka.
    Enligt epc verkar det funnits ett lock utan hållare som inte finns med i art.nr listan längre.
    Jag antar att det blivit ersatt av aluminiumpluggen med hållare.
    Aluminiumpluggen, om det nu är där det läcker, heter 30539721 på Saabspråk och hållaren heter 8362287.
    Antagligen billigast att hitta på skroten.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Är detta ett bra pris för en 9000 -97?
    Av Eindpeng i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 10:15
  2. är detta normalt på en medbringare på min 9000?
    Av sleepy86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 23:08
  3. Vad är detta? (Motorrum Saab 9000)
    Av Carl 1918 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 16:40
  4. Vad är detta för kjolpaket? (Saab 9000)
    Av beatone i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •