Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ojämn tomgång, olja kommer från påfyllning OG9-5 Aero

  1. #1

    Ojämn tomgång, olja kommer från påfyllning OG9-5 Aero

    Hejsan!

    Har ett jätte problem, Helt plötsligt började motorn gå ojämnt på tomgången men inte när jag kör normalt. Så jag trodde det var tändstiften. När jag öppnade huven så var det olja runt själva påfyllningen. Vad kan felet vara? Turbon är nybytt på den.
    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Har du otur så har du en eller flera kolvar som inte mår bra.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Lät ju inge vidare roligt att höra=( Men kan det vara tändstiften? Ett av tändstiften var alldeles svart och blöt.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Om ett tändstift var alldeles blött av olja så känns ett kolvhaveri tyvärr inte helt osannolikt på den cylindern.

    Eventuellt kanske topplockspackning.

    Kolla över backventiler på vevhusventilation dessutom.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Hur ser man om topplockspackningen har gått sönder?
    Hur ser Backventiler på vevhusventialtion ut?
    Någon som har någon bild på det?

    Tacksam för svar!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Saab 9-5 Aero -00 Ojämn Tomgång, Olja Kommer Från Påfyll

    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Hejsan!

    Har ett jätte problem, Helt plötsligt började motorn gå ojämnt på tomgången men inte när jag kör normalt. Så jag trodde det var tändstiften. När jag öppnade huven så var det olja runt själva påfyllningen. Vad kan felet vara? Turbon är nybytt på den.
    Tacksam för svar!
    Precis innan en av mina kolvar pajade, så var det olja runt påfyllnadsröret. Gick väl några dagar, mellan att jag såg det första gången till att den pajade.

    Skulle toppackningen vara trasig, så borde vattnet från kylarbehållaren försvinna ganska fort och bilen borde ryka vitt väldigt mycke. För det gjorde det på min og900, när toppackningen gick sönder.
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169

    Re: Saab 9-5 Aero -00 Ojämn Tomgång, Olja Kommer Från Påfyll

    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Hejsan!

    Har ett jätte problem, Helt plötsligt började motorn gå ojämnt på tomgången men inte när jag kör normalt. Så jag trodde det var tändstiften. När jag öppnade huven så var det olja runt själva påfyllningen. Vad kan felet vara? Turbon är nybytt på den.
    Tacksam för svar!
    Åk till någon meck som kan köra ett komptest .. då vet du ifall det är något "allvarligt" som hänt med någon kolv\ringar eller inte ..

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  8. #8
    Tack för alla svar, åker in till en bilmek imorgon så får han kolla upp det. Får hoppas på det bästa.

  9. #9
    Åkte in till en mekaniker, han tror varken att någon kolv eller topplockspackning farit utan att slangar till vevhusventialtionen inte är som dom ska, även fast den är uppgraderad. Sugs slangarna verkligen ihop av oljetrycket om dom är mjuka? Kan det vara det som är boven?
    Tacksam för svar!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Som min gamla chef sa: -"Att tro. är att inte veta".
    Har du gjort ett komptest?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  11. #11
    Ska göra ett komptest idag, lämnar besked om hur det slutade ikväll. Önska mig lycka till!

  12. #12
    Gjort ett komptest nu och det visar sig att cylinder nr.1 inte har någon kompression alls. Kan det vara topplockspackingen eller är det kolven?
    Ledsamheten stiger i Örnsköldsvik
    Tacksam för svar!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Gjort ett komptest nu och det visar sig att cylinder nr.1 inte har någon kompression alls. Kan det vara topplockspackingen eller är det kolven?
    Ledsamheten stiger i Örnsköldsvik
    Tacksam för svar!
    Lider verkligen med dig.

    Vågar inte gissa, men en sak vet jag. Jag skulle inte chansa och köra en meter till med bilen.

    Det är "bara" att lyfta toppen för att se vad som är felet. Antingen om du gör det eller om du lämnar bort den. Skulle nog passa på att byta ut mot smidda kolvar, även om det enbart skulle vara toppackningen som behöver bytas.

    Förresten, gäller den förlängda motorgarantin på bilen? I så fall kan det ju vara värt att kontakta saab.

    Lycka till!!
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  14. #14
    Jo hade ju inte väntat mig dom skadorna på bilen, var bombsäker på att det var nått knas med vevhusvent. Vad innebär den förlängda motorgarantin? Skall man kontakta återförsäljaren där bilen köptes då eller? Ska även ta mig några ord med F-Bolaget.

  15. #15
    Utan att veta:
    -Hör med Saab, om du har OK servicebok.

    Jag måste tyvärr stämma in med de som tror att du har ett kolv-haveri.
    -Sedan kan Saab fundera på orsaken... (vilken de är medvetna om).


    Lycka till!
    9-5 aero kombi -01.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Jo hade ju inte väntat mig dom skadorna på bilen, var bombsäker på att det var nått knas med vevhusvent. Vad innebär den förlängda motorgarantin? Skall man kontakta återförsäljaren där bilen köptes då eller? Ska även ta mig några ord med F-Bolaget.
    Japp kontakta återförsäljaren där du köpte bilen.

    För att den förlängda motorgarantin ska gälla så måste bilen vara servad inom rätt intervaller och det får inte vara längre än 2250 mil och/eller 14 månader mellan varje service. Skulle den vara trimmad, så kommer SAAB att skylla på det.

    Kämpa på, jag vet hur det känns. Men när de smidda kolvarna sitter i bilen, så känns det mycket bättre
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    Ajaj jag vet vad det är för fel. Kolvven har spruckit!!

    This is my story.

    95 Aero 02: steg III

    Blåste först växellådan. Det tog försäkringsbolaget på maskinskadegarantin. Körde sedan ca 150 mil och fick plötsligt samma symptom som du beskriver. Ojämn tomgång och olja stänker upp ur påfyllningsröret. In på verkstad, ingen komp på 4:ans cyl.

    Visade sig att kolven spruckit. Jaha kul. Även detta tog bolaget på garantin. Såå körde jag 100 mil till ca. Kan någon gissa vad som händer. Just det!! Men nu var det tvåans kolv som spruckit!! Ahhh skiit! Så in på verkstaden igen! Nu visade det sig att även två vevstakslager skurit samt som sagt 2:ans kolv var sprucken.

    Bolaget tog även detta!! Men jag passade på att byta de två resterande kolvarna. Dom fick jag dega själv. Faan kan inte köra med trimmet längre. Snackade med Nordic som var vänliga att lägga tillbaka originalprogrammet utan kostnad. Så nu är det 250 pållar igen med en förhoppningsvis frisk motor.

    Kan meddela att en kompis med en 95:Aero 02:a råkat ut för exakt samma. Bara det att han bytte till smidda kolvar. Tyvärr hjälpte inte det. Han blåste en kolv iafl. Jag tror att sprutet inte hänger med. Den spikar helt enkelt vilket kunde märkas med en viss ryckighet eller att den tappade pulvret o brölade lite, gick surt vid max gas.

    Jaja alt som allt med självrisker o dyligt kostade det mig 7 tusen spänn vilket får anses som överkommligt med tanke på det inräffade.

    Over and out!
    JB
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Lite OT, men jag undrar bara vart reparationerna gjordes? För när jag hade samma problem och kollade med SAAB, så bytte de endast hela motorn. Kostnad mellan 35 - 50 tusen SAAB i Norrköping kunde tänka sig att byta enbart kolvar, men under förutsättning att inget annat var skadat. Men det vart smidda kolvar på Nordic istället
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    Hallå!

    Hmm konstigt att dom valde den lösningen. Kanske misstänkte dom att cylinderloppet var skadat, och då byter dom motor. Så verkar inte fallet med din ha varit eftersom att du satt dit smidda kolvar.
    Men du var vaksam för ryck vid gaspådrag. Vad jag kunde märka blev detta mer påtaglit då stiften började närma sig slutet. Har du bytt spridare??
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Jag hade tur och klarade mig med enbart kolv byte. Byter stift och olja efter ca700mil. Spridare är inte bytta, men planer finns
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Drar olja och ojämn tomgång OG9-5
    Av Bubba76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 16:54
  2. [LÖST] Varför Kommer det olja från dumpventil OG9-3 T5
    Av sunshine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 14:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •