Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Ojämn tomgång, olja kommer från påfyllning OG9-5 Aero

  1. #21
    Nu måste ni hjälpa mig!!!
    Farsan ringde till Saab idag angående bilen.
    Motorgarantin täcker för motorskador i 8 år om bilen är original.
    Den är chippad, vart får jag tag i originalchip till bilen?

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det kan gå ändå beroende på hur din verkstadsman ser på problemet.
    annars så är en originalbox en möjlighet att byta till.

    Servicen måste vara fullständig också om garantin ska gälla.

    /M
    Akta skinnet!

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Nu måste ni hjälpa mig!!!
    Farsan ringde till Saab idag angående bilen.
    Motorgarantin täcker för motorskador i 8 år om bilen är original.
    Den är chippad, vart får jag tag i originalchip till bilen?
    Prata med de som gjort det, så de kan tanka i originalprogrammet igen. Men det finns ju risk att saab ser detta - är inte riktigt säker på detta

    Du har inte saab fösäkringen och kan ta det genom dem? De kanske inte är lika kinkiga med trim
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  4. #24
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av JAS-95
    Ajaj jag vet vad det är för fel. Kolvven har spruckit!!

    This is my story.

    95 Aero 02: steg III

    Blåste först växellådan. Det tog försäkringsbolaget på maskinskadegarantin. Körde sedan ca 150 mil och fick plötsligt samma symptom som du beskriver. Ojämn tomgång och olja stänker upp ur påfyllningsröret. In på verkstad, ingen komp på 4:ans cyl.

    Visade sig att kolven spruckit. Jaha kul. Även detta tog bolaget på garantin. Såå körde jag 100 mil till ca. Kan någon gissa vad som händer. Just det!! Men nu var det tvåans kolv som spruckit!! Ahhh skiit! Så in på verkstaden igen! Nu visade det sig att även två vevstakslager skurit samt som sagt 2:ans kolv var sprucken.

    Bolaget tog även detta!! Men jag passade på att byta de två resterande kolvarna. Dom fick jag dega själv. Faan kan inte köra med trimmet längre. Snackade med Nordic som var vänliga att lägga tillbaka originalprogrammet utan kostnad. Så nu är det 250 pållar igen med en förhoppningsvis frisk motor.

    Kan meddela att en kompis med en 95:Aero 02:a råkat ut för exakt samma. Bara det att han bytte till smidda kolvar. Tyvärr hjälpte inte det. Han blåste en kolv iafl. Jag tror att sprutet inte hänger med. Den spikar helt enkelt vilket kunde märkas med en viss ryckighet eller att den tappade pulvret o brölade lite, gick surt vid max gas.

    Jaja alt som allt med självrisker o dyligt kostade det mig 7 tusen spänn vilket får anses som överkommligt med tanke på det inräffade.

    Over and out!
    JB
    Ta inte illa upp men jag är helt förvirrad,Jag förstår inte riktigt nu alltså,Jag har kört med MapTun steg 3 plus kungskobran och större spridare i 2000 mil,1000 mil har jag kört och gasat i 43 graders värme samt dålig 98 oktans bensin och den har varken gått sönder eller nåt,Kolvarna såg riktigt fina ut alltså när dom bytes till smidda kolvar.Borde den inte ha spikat ihjäls sig vid dom förhållande ?

    Tror inte att du ska klaga att bilar inte pallar eller nåt,då många andra har inte problem med detta.Du är en av dem första som ja hör detta ifrån.

    Mvh

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #25
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av Limpan85
    Nu måste ni hjälpa mig!!!
    Farsan ringde till Saab idag angående bilen.
    Motorgarantin täcker för motorskador i 8 år om bilen är original.
    Den är chippad, vart får jag tag i originalchip till bilen?
    Prata med de som gjort det, så de kan tanka i originalprogrammet igen. Men det finns ju risk att saab ser detta - är inte riktigt säker på detta
    Håller med faktiskt.Hoppas att det ordnar sig vilket jag tror att det kan bli problem till slut..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Ta inte illa upp men jag är helt förvirrad,Jag förstår inte riktigt nu alltså,Jag har kört med MapTun steg 3 plus kungskobran och större spridare i 2000 mil,1000 mil har jag kört och gasat i 43 graders värme samt dålig 98 oktans bensin och den har varken gått sönder eller nåt,Kolvarna såg riktigt fina ut alltså när dom bytes till smidda kolvar.Borde den inte ha spikat ihjäls sig vid dom förhållande ?

    Tror inte att du ska klaga att bilar inte pallar eller nåt,då många andra har inte problem med detta.Du är en av dem första som ja hör detta ifrån.

    Mvh

    Mvh
    Ok Nordic Steg 3 original kobra och spridare 8000 mil med trim. Frugan har väl tankat 95 oräknilaga ggr. Vet inte om ovanstående saker har spelat in. Vad jag med säkerhet kan säga är att det defacto rasade.

    Men men det kanske man får ta med i beräkningarna. Nej jag skyller inte på någon eller något så. Bara att jag misstänker att originalspridare är för klena.

    J
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:49. Anledning: lagat trasigt citat
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    glöm inte att tändkassetten inte är av bästa kvalite, + LMM kan ha spelat in, dålig vv, mm. Vad jag vill ha sagt är att det finns mycke mer som kan ha spelat in i att kolvarna pajade. Personligen så tror jag inte att spridarna är största boven i dramat. Dessutom så är ju kolvringarna lite klena på originalkolvarna.

    Men SAAB är ju medvetna om att det är problem med våra motorer, annars skulle de ju inte förlängt garantin till 8år

    Hur går det för dig Limpan85, har du fått i originalprog än? Eller löser du det på annat sätt?

    victor
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  8. #28
    Jadu Victor, snackat med Saab och dom vill ha komplett ifylld servicebok, det är Meka och Bilfix det sitter i, hoppas dom faxar upp kvitton på att det är gjort. Jag vet inte vart jag skall vända mig för att få originalprog. Saab sa även att dom står för delarna men inte arbetskostnaden. Vad blir billigast då? Hos dom eller hos en som jag känner?

    Mvh

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Varför står dom inte för arbetskostnaden ?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    fy fan jag lider med dig. hoppas det löser sig-.
    /Tomas

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Varför står dom inte för arbetskostnaden ?
    Undrar samma sak Tar de det på garantin, så ska de ju stå för ALLT Men är det så att de inte står för arbetskostnaden, då skulle jag gjort det hos någon jag känner och satt i smidda kolvar. För saabs timpenning brukar vara ganska hög.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 14:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Drar olja och ojämn tomgång OG9-5
    Av Bubba76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 16:54
  2. [LÖST] Varför Kommer det olja från dumpventil OG9-3 T5
    Av sunshine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 14:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •