Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Har dumpen gått sönder?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    12

    Har dumpen gått sönder?

    chippade nyligen min ng900 -95a hos "chipmats" med en enkel uppgradering av mjukvaran, allt var frid och fröjd när jag åkte hem och ett par dagar senare var allt fortfarande som det skulle. men nu idag har jag märkt att laddtrycket varit ganska snålt (precis mellan det gula och röda fältet som max) och tillslut så låter det som man står och blåser tryckluft från en kompressor när jag laddar på fullt tryck och trycket låg bara på drygt halva det gula fältet.

    bilen är i övrigt helt orginal kanske bör tilläggas.

    är det dumpventilen som inte orkar stå emot eller vad kan det annars vara som är fel?



    tacksam för svar!

    /Erik

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Hej!

    Kolla igenom den här guiden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

    Kanske kan ge några nyttiga tips.
    Leta luftläckor, är alltså vad jag vill säga med detta inlägg

    Mvh

    edit. fixade länk
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    12
    yes, jag tänkt mest om någon kunde säga nått specifikt med tanke på det rätt kraftiga blås-ljudet som motorn ger ifrån sig vid full gas. låter inte som en lite spricka i nån slang utan mer som en högtryckstvätt... :S

    /Erik

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av Sternviken
    yes, jag tänkt mest om någon kunde säga nått specifikt med tanke på det rätt kraftiga blås-ljudet som motorn ger ifrån sig vid full gas. låter inte som en lite spricka i nån slang utan mer som en högtryckstvätt... :S

    /Erik
    Kolla IC-slangarna, så att dom itne spruckit, då låter det ganska mycket och turbon kanske tokladdar rakt ut i intet...

    Kolla dumpen också..

    Men framförallt så kolla så att alla vakumslangar är hela... Kanske kör förbi er på söndagkväll eller något, och stannar till måndag.. kan kolla på det då... Hörs
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    12
    tycker mig höra att blås-ljudet kommer från högerdelen av bilen, och min gissning är ju då att dumpen gett sig och släpper ut trycket i luftburken?

    provade att montera bort dumpen och tryckte på gummiplattan inuti, behövde inte ta i jättemycket men den var inte helt mjuk heller.

    kanske är en jäkligt luddig beskrivning men det är det bästa jag kan få ihop.

    /Erik

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Min 900 hade liknande problem. Kollade alla slangar och hittade ett t-kors vid insuget ungefär som inte gick någonstans. Det avr slangen som skulle öppna dumpen när gasspjället stängs så när jag tryckte på litegrann blåste det mesta av laddtrycket ut genom det hålet på spjället som slangen skulle sitta på.

    Men den guiden som niohundra länkade till verkade ju vettig...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    12
    Nu har jag bytt alla vacumslangar jag kan hitta. provat annan dumpventil och kikat så mkt man kan se med ögonen när allt är monterat och kan inte se några sprickor eller trasigheter.

    känns jäkligt märkligt.

    /Erik

Liknande ämnen

  1. Stereon har gått sönder!
    Av Boggan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 08:14
  2. Vad har gått sönder???
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:57
  3. hur vet man om katalysatorn gått sönder?
    Av skalman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •