Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Referensverk?

  1. #1

    Referensverk?

    Här om dagen när jag läste forumen för första gången så såg jag två hänvisningar till olika källor för referensinfo (typ bilder, namn på delar - jag har förstås redan glömt vad det var för förkortningar) osv. för en viss modell. Är det något som bara Saab-mekar har tillgång till, eller finns det för alla?

    Hur är det med Haynes-manualer - gnäggar folk här av skratt när man nämner det? :-) Finns det för Saab 9-5 2,0t 2002 Aut, eller är det för nytt? Färg har de ju t.ex. inte på Mekonomen, det är ju en alldeles för ny bil... :-(

    Mvh,
    /Robert

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Kan det vara EPC (Electronic Parts Catalogue) och WIS (Workshop Information System) som du tänker på?

    EPC är en elektronisk reservdelskatalog, innehåller sprängskisser, art.nr på delar osv. WIS är en elektronisk verkstadshandbok som finns för ng900, og9-3, 9-3 SS/SC och 9-5.

    Det har förekommit att det har auktionerats ut WIS/EPC-skivor på Tradera, har dock ingen koll på vad det brukar bli för priser. Normalt är detta något som endast Saab-verkstäder har tillgång till. Har dock hört talas om att det i alla fall ska gå och köpa EPC hos Saab, misstänker dock att det är löjligt dyrt...

    Finns en Haynes-manual till 9-5 årsmod 98-04. Hittas här. Verkar dock inte som boken tar upp V6-motorn eller 2,3 liters fyran. Tur att du har 2,0t.

    mvh

  3. #3
    Helt rätt - det var precis dessa förkortningar jag sett nämnas! Tack för bra info (de här forumen är verkligen en guldgruva)!

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Roligt och kunna hjälpa till.

    Angående färgen där... kan inte mekonomen blanda vilken kulör man vill och fylla på sprayburk? Har i alla fall för mig att de kan göra det, kanske inte överallt dock...

    mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •