Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Skumt laddtryckfel 9000 turbo?Behöver hjälp

  1. #1

    Skumt laddtryckfel 9000 turbo?Behöver hjälp

    Har postat en tidigare tråd om detta, men den innefattade även farthållaren..som jag nu har lokaliserat felet på..så vi fortsätter med turboproblemen!!

    Turbotrycket leker fortfarande jojo, och det verkar som att något är glappt, som sagt. Ibland laddar det grundladd, sedan rätt vad det är så fungerar det som det ska ett tag...för att i nästa gaspådrag gå ner på grundladd igen...och så fortsätter det . Blir tokig snart!!

    Jag har felsökt lite då. Fattar fortfarande inte så mycket

    Vet inte om det hjälper i felsökningssyfte.....men bilen har TCS

    Jag har gjort följande nu:

    1. Byglat kontakten vid kopplingen, med följden att farthållaren började fungera *tjohooo* , men inte ett smack hände med turbotrycket...är det nån som vet hur man får loss pedalkontakten utan att bryta sönder den??? Vill ju gärna få farthållaren att fungera ordentligt också.

    2. Testat annan DI-kassett utan resultat.

    3. Sprejat elektonikrengöring på alla kontaktstycken osv i motorutrymmet + vid pedalerna utan resultat.

    4. Byglade även vad jag trodde var bromsljuskontakten, men bromsljusen fungerade fortfarande när denna kontakt var bortkopplad (ser exakt ut som den kontakten vid kopplingen...någon som vet vad detta är för kontakt?? Samtidigt funkar ju bromsljusen som de ska, så det borde inte vara nåt problem.

    Vad är fel tro? Magnetventilen är ju en trolig bov i dramat, men den fungerar bra på min andra Saab... Bypassventilen är precis ny...stiften såg ut att vara bra...inga onormala slitningar eller färg på dem.

    Vore VERKLIGEN tacksam för era förslag...bilen ska säljas snart och jag vill ju inte sälja den utan laddande turbo ...

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Kom just på, som svar på min egen fråga...

    Kan det möjligtvis vara så att stiften ger detta fenomen..? I så fall hur?

    De såg visserligen fina ut, men är inte splitter nya, och bilen har stått avställd i typ 9 månader...

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Tändstiften har ju en minst sagt viktig roll i en såpass ny 9000 med trionic och grejer. Att de skulle orsaka just de problemen kan man ju ställa sig tveksam till men nya stift är ALDRIG FEL prova att byta så har du ju eliminerat en felkälla i allafall. (som du vet skall det ju vara NGK BCPR-7ES-11) (kom jag ihåg rätt )


    Att bilen går ner till grundladd kan ju vara en reaktion på att trionicen uppfattar något som spikningar...på en äldre bil kan man ju koppla in en diod men på din går det knappast.

    Har du provat att föra den till verkstan för att läsa felkoder? Kan vara ett longshot men kan också bespara en massa felsökning.


    Lycka till. (nu åkte ju tråden längst upp iaf )
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Hej!

    Jodå, det är de stiften som sitter i...ska byta nu i veckan så får vi se om det blir någon bättring.

    Jag har också tänkt på det där med spikningar..om det kunde vara något fel på knacksensor eller dylikt. Det sitter inte Trionic på bilen, utan DI/APC...Men det går väl inte att koppla nån diod på den vad jag vet?

    Har inte tagit iväg den för att läsa felkoder ännu, men kommer att göra det snart om jag inte får ordning på det... Hittills har det alltid varit uppenbara grejer när jag har haft något fel med laddtryck på mina turbobilar, men detta är mer en luring ...

    tackar så mycket för hjälpen så länge
    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    218
    Hej,har du kollat om Wastgaten kärvar?,du hade kollat läckage eller ?

    Mvh Micke

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Hej!

    Det sitter inte Trionic på bilen, utan DI/APC...Men det går väl inte att koppla nån diod på den vad jag vet?
    Så det är -92:an det är frågan om?
    Jodå då skall det gå att koppla in en spikdiod i den, vet att Drboost har "retat" folk här med att det nog går bara man vet hur man gör...

    Dock så är det ju inte lika enkelt som på en äldre APC-bil.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Aha...då kanske det kan vara värt att kolla upp...EFTER att stiften är bytta

    Det kan inte vara bypassventilen funderade jag på? Även en ny kan ju vara defekt med lite otur...om det är så att den rätt vad det är inte håller tätt?

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #8
    Hur känslig är DI/APC för spikningsindikationer...om det nu är känsligt..vad gör man åt det??

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    14
    Hej!
    Har du kollat tryckvakten som sitter vid pedal stället, prova plugga vakumslangen till den. Laddar den då är det troligt att felet är där.
    Hadde samma fel som du i min och felet var bland annat där.
    Lycka till.
    9000T Talladega 240hkr.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Mangnetventil?
    låter som det iallafall
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  11. #11
    Hallå!

    Nix...! Tack för tipset, den har jag inte kollat. Vet knappt hur den ser ut..men jag får undersöka det imorgon!

    återkommer...

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12
    Nja...mv:n fungerade bra på min andra bil..men säker kan man ju inte vara...Jag ska få en ny nästa vecka så ska jag prova med den... jag tänkte om det kunde vara glapp i själva anslutningen till mv, eller på väg dig...men hur testar man sånt?

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    visst skulle det kunna vara glapp men det troligaste är att mv är trasig
    då får man ibland dom symtomen du beskriver
    bara hänga dit en ny..
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  14. #14
    Jepp..jag får väl se till att få tummen ur och åka och hämta en ...

    som sagt..det är nog mest rätt att göra så, för jag tycker jag kollat det mesta nu *sucka*

    Tack för all hjälp så länge..återkommer efter magnetventilstestet

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  15. #15

    Storyn fortsätter...behöver mer hjälp!!

    Hej igen!

    Börjar bli något irriterad på min bil nu kan jag säga *morr*.

    Problemet kvarstår, men har ändrat sig lite nu. Förut laddade turbon mer än grundladd ibland...men nu laddar den inte alls. MEN...ett konstigt fenomen har jag upptäckt....Om jag är ute och kör, släpper gasen...rycker säkringen till APC och gasar på, så kommer det laddtryck....kanske ett par sekunder...innan APC fattar att den ska ner på grundladd eftersom säkringen är ur?? Hur kan detta komma sig? Någon som haft liknande fenomen??

    Mycket skumt fel det här...behöver mer hjälp än jag fått om det finns!

    Jag har nu provat följande:

    1. Bytt DI
    2. Bytt MV
    3. Bytt Bypass
    4: Bytt Stift
    5: Kollat kontakterna vid pedalerna (och fått farthållaren att funka iaf )

    Jag vill dock kolla följande....

    6: Tryckvakten...om jag nu kunde hitta den? Har tatt bort klädseln vid fötterna, samt kanalen till friskluften...men ser ingen tryckvakt...vart sitter den? Bilen har TCS som sagt och DI/APC
    7: Knacksensorn....men kan dålig kontakt här göra att bilen går på grundladd jämt?

    Är det NÅN som har mer tips och ideer så mottages detta tacksamt från en grabb/gubbe i nöd...

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16
    Glömde säga att jag kollat så att wastegaten kan röra sig..och det fungerar ok...

    Sedan undrar jag hur jag bäst kommer åt kablarna till knacksensorn...och det ska även finnas en jordpunkt någonstans till Magnetventilen, vart finns den?
    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trondheim-NORGE
    Inlägg
    64
    Prøv å gjøre en ny adapsjon.... Koble bort batteriet noen minutter, koble det på igjen og ut og gi gass....
    -97 9000 2.3T A50 234r Utengen/Hirsch
    -04 9-5 Aero
    -07 9-5SC A60

  18. #18
    Hej!

    Har redan testat detta tyvärr ....

    Tack ändå!

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Glömde säga att jag kollat så att wastegaten kan röra sig..och det fungerar ok...

    Sedan undrar jag hur jag bäst kommer åt kablarna till knacksensorn...och det ska även finnas en jordpunkt någonstans till Magnetventilen, vart finns den?
    mvh

    Jeppe
    Du har väl kollat att den håller trycket också?

    Kom bara att tänka på att min var lite dum i trycket när den lilla slangen till dumpen satt lös vid insuget, men slangar är väl iofs kollade.....

    Lycka till!
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  20. #20
    Hej!

    Jag räknar med att det inte är nåt fel på den, då ju trycket faktiskt går upp när jag rycker APC-Säkringen...och att den annars går på grundladd jämt? Jag ska kolla idag hur det ligger till...men för mig känns det som ett el-fel nånstans?

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. kolvar & turbo till Viggen.behöver hjälp!
    Av ViggenSthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 19:44
  2. Behöver hjälp med min 9000 turbo som jag bytt motor på
    Av Bulbazar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 16:53
  3. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •