Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vem betalar bytet av vevhusvent?

  1. #1

    Vem betalar bytet av vevhusvent?

    Om nu vevhusventilationen är åt h*e, vem är det då som pröjsar? Alltså om den så kallade repsatsen monteras och motorn i övrigt klarat sig. Kostnaden ligger ju (enligt Saab) på ca 1000-1500 kr att fixa problemet, beroende på hur mycket som måste åtgärdas. Men jag vill ju egentligen inte betala något alls, iom att detta beror ju på Saabs motorproblem....

    Har en 9-5, 2,0t 2003, 12000 mil.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Finns många trådar ang byte av vevhusvent.
    Om bilen är servad med rätt intervaller så bör det vara dom som står för kostnaden.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Ytterligare en aspekt på det hela är om man även påtalade problemet (skriftlig historik) inom garantitiden för att säkra upp standardsvaret "tyvärr utanför garantitiden" samt att saab på att antal försök ännu inte lyckats få till detta utan skjutit detta framför sig och kommer troligtvis aldrig med någon slutgiltig lösning på detta.

    Optimalt vore om saab löste problemet en gång för alla. Jag undrar varför dom inte gör det.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Finns många trådar ang byte av vevhusvent.
    Om bilen är servad med rätt intervaller så bör det vara dom som står för kostnaden.
    Gäller inte detta bara vid generalfelet haveri (inom 8 år) och inte förebyggande verksamhet såsom byte/uppgradering av vevhusvent. Efter 8 år gäller nog inget alls längre oavsett ursprungsfel eller inte. Dessutom är man utelämnad till verkstäderna och dom är ju inte alltid så serviceminded.

  5. #5
    Bilen är servad enligt bok och godkänd av Saab på orten. Jag vet att det finns massor av sidor om detta ämne, men att läsa igenom allt tar tid....
    J
    ag ville ju veta om det inte är upp till Saab att betala för just uppgraderingen.? Jag har ju problem idag med blårök vid start, så problemet finns ju redan, men för den skull behöver det inte ha lett till motorproblem. Saab vill ju dock trots allt börja med just en uppgradering av vevhusvent.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Kan ju tilläggas att det är JÄVLIGT sjysst av SAAB att skicka ut info i brevform till alla oss SAAB ägare så att vi får veta om dessa problem och inte hittar information om dem på nätet av en slump.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    68
    När jag frågade så skulle jag få stå för kostnaden själv...
    ///Mvh Seddzi... Saab 9-5 Aero -00
    http://www.garaget.org/?car=113384

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Seddzi
    När jag frågade så skulle jag få stå för kostnaden själv...
    Frågade vem? :P

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    68
    Svenska Bil, Globen
    ///Mvh Seddzi... Saab 9-5 Aero -00
    http://www.garaget.org/?car=113384

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Lämnade in min bil på service nydligen och märkte efter det en stor spricka i slangen till vevhusventilationen som för tillfället är tejpad. Skall be dem fixa det och i samma veva kolla över vevhusventilationen och uppgradera den samt kolla spännaren och se om det är dags att byta kemkedjan och hela skiten. Verkligen retar mig på SAAB's sätt att hantera detta. har ju fan vetat om det hur länge som helst.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Finns många trådar ang byte av vevhusvent.
    Om bilen är servad med rätt intervaller så bör det vara dom som står för kostnaden.
    Gäller inte detta bara vid generalfelet haveri (inom 8 år) och inte förebyggande verksamhet såsom byte/uppgradering av vevhusvent. Efter 8 år gäller nog inget alls längre oavsett ursprungsfel eller inte. Dessutom är man utelämnad till verkstäderna och dom är ju inte alltid så serviceminded.
    Är tyvärr av samma uppfattning som gramse. Väljer man att uppgradera i förebyggande syfte får man stå för det själv. Går det däremot åt ******* kan SAAB stå för kostnaderna (under förutsättning att villkoren för den förlängda motorgarantin uppfylls).

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Det är precis så som mange69 säger, Byter man i förebyggande syfte så får man stå för det själv. Själva satsen är ju inte dyr, det är ju arbetet som kostar, det går att fixa till själv men är lite små knöligt.

    Det är först om något t.ex går sönder pga "oil-sludge" dom uppgraderar vevhusventen utan kostnad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det är precis så som mange69 säger, Byter man i förebyggande syfte så får man stå för det själv. Själva satsen är ju inte dyr, det är ju arbetet som kostar, det går att fixa till själv men är lite små knöligt.

    Det är först om något t.ex går sönder pga "oil-sludge" dom uppgraderar vevhusventen utan kostnad.

    Mvh
    Smart sätt att resonera. hade ju varit enklare att byta i sammband med service lr något. Att behöva betala reparation av en massa motorras istället är ju bara dumt. Och då inte bara ekonomiskt utan att låta bilarna rasa skapar ju inte förtroende direkt.

    En fråga dock _oxygen_. De backventilerna vi snackade om innan. Ingår de i denna uppgraderingssattsen? Stod något om backventiler nämligen men vet inte om det är några andra backventiler det talas om.

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av iNQUAM
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det är precis så som mange69 säger, Byter man i förebyggande syfte så får man stå för det själv. Själva satsen är ju inte dyr, det är ju arbetet som kostar, det går att fixa till själv men är lite små knöligt.

    Det är först om något t.ex går sönder pga "oil-sludge" dom uppgraderar vevhusventen utan kostnad.

    Mvh
    Smart sätt att resonera. hade ju varit enklare att byta i sammband med service lr något. Att behöva betala reparation av en massa motorras istället är ju bara dumt. Och då inte bara ekonomiskt utan att låta bilarna rasa skapar ju inte förtroende direkt.

    En fråga dock _oxygen_. De backventilerna vi snackade om innan. Ingår de i denna uppgraderingssattsen? Stod något om backventiler nämligen men vet inte om det är några andra backventiler det talas om.
    Jo visst är det lite lustigt men men bara bita i det sura äpplet.

    Nej de tillhör inte vevhusventen på något sätt så de är helt separat.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Jag lämnade in bilen på Saab och ville få ventilationen uppgraderad. Nu sa då Saab att min bil redan har den senaste versionen av vevhusventilationen, så den byts inte. Så svaret från deras sida är att det inte är något fel på den, utan det KAN vara turbofel, kolvringsfel, eller inget alls! Tycker att det är knepigt att de helt kan utesluta att den nyaste uppgradering ej kan vara fel på??? Hur ska man göra för att gå vidare? Bilen puffar alltså blårök vid kallstart och ryker i ca 5 sekunder.....

Liknande ämnen

  1. Turbo tryck efter bytet
    Av bosnafly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 12:30
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 18:14
  3. Hur viktigt är bytet av drivrem? (9-3)
    Av Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 20:40
  4. Kopplingshjälp! Det krånglar med bytet :(
    Av ojay i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •