Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Jag har nåt vajsing med bromsarna, tror jag behöver hjälp...

  1. #1

    Jag har nåt vajsing med bromsarna, tror jag behöver hjälp...

    Jag har en Saab 9000 CD -89 där mina bromsar har fått fnatt.
    Det började med att jag fyllde på bromsvätska och sen dagen efter kom jag åkandes och när jag skulle stanna för rött så funkade de inte längre, de var stenhårda. Min kära sambo klarar dock av att köra bilen men får ta i för allt han äger och har för att få stopp på kärran.
    Har frågat en meck som trodde det kunde vara nån abs-pump eller abs-enhet (vet inte vad skillnaden är...) som gått men var inte helt säker så jag tänkte att nån med lite mer vetskap om detta kan ge mig ett lite bättre svar.. Vill ju gärna inte köpa delar som jag inte behöver..
    Nån som har nåt tips till en vilsen flicka?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    407
    Kör inte bilen när den inte har bromstryck rekommenderar jag, den bromsar då endast på framhjulen, blir ett helvete att få stopp i halka!
    Det vanligaste är att ABS-pumpen som laddar upp bromstryck går sönder men på den gamla 9000 jag hade förrut var det tryckvakten som säger till ABS-pumpen att nu är det nog med tryck, som gick sönder. Det går att ta rätt på vilken det är med att söka rätt på ett elschema som finns här någonstans i en gammal tråd på forumet, lite el-vana, och en 12volts batteriladdare/transformator för att kolla om det går att köra pumpen manuellt! Tar för givet att det är kollat att säkringar och reläer är hela?
    Blir betydligt billigare att byta tryckvakten än abs-pumpen, men tryckvakten är betydligt svårare att få tag i.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. tror ni jag får in bromsarna i denna fälg?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 16:54
  3. kan det vara balansaxlarna som e vajsing????
    Av Nicco5859 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 20:13
  4. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •