Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur svårt är det att demontera og 9-3 aero/viggen kjolar?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Hur svårt är det att demontera og 9-3 aero/viggen kjolar?

    Tjenare. då en polare ev ska plocka ner sina kjolar så skulle jag vilja veta hur svårt det är, hur pass lång tid det tar osv. samt hur fästena kring sido kjolarna sitter?

    Det gäller sido kjolar fram och bakspoiler som sitter på en og 9-3 aero.

    Tacksam för svar snarast.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Jag kan bara svara på framspoilern tyvärr, men den är skitenkel att ta bort!

    Ta först bort grill, blinker och framlysen. På krockbalken sitter det två muttrar som du skruvar loss, sen sitter det 1 (?) skruv i vardera hjulhus (se bild)

    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Ta bort kjolar Aero!

    Tja!

    Sidokjolarna är väldigt lätt de med.

    För det första så ska du ta bort listen som sitter ovanför kjolen. Alltså om du öppnar dörrarna så sitter det ju en svart, lång list hela vägen ovanför som du ska ta bort. Den är det bara att bända bort..Den sitter liksom inte fast skruvad på något sätt utan är dit "knäppt". Bara att dra bort lite försiktigt!

    Sen om du kollar underbilen/kjolarna så ser du att det sitter en del svarta plasthattar längst med hela kjolen.. (Ca: 6-8 st) Bara att skruva av dom..Se till att skruva dom åt rätt håll. Skruvar man åt fel håll så är det lätt att göra sönder gängorna på dom då det är lätt att skruva åt båda hållen.

    Efter du skruvar bort dom så är hela sidokjolen lös undertill. Sen sitter det en sådan plasthatt i bakre hjulhus som du ser väldigt lätt då du kollar in där..bort med den så är den lös baktill.

    Nu har du bara där fram kvar... Där sitter den fast med skruvar, om jag minns rätt. För jag vet inte hur den sitter på en Aero orginal. För jag satte på Aero kjolar på min SE och då var jag ju tvugen att ta bort stänkskärmen helt för att sen ta bort sidokjolen.. Men kolla efter 2-3 skruvar max där fram.. Sen ska det bara vara att lirka bort kjolarna.

    För att ta bort bakkjolen är inte så svårt det heller.:

    Om du kollar in i bagaget så sitter det ju en plast kåpa längst bak i bagaget som du får skruva bort. För att skruva bort den så finns det två st ögglor, som är fast skruvade på var sin sida, ögglor som man använder för att försegla bl.a. last i bilen. När du tagit bort dom två så är det bara att bända bort plasten.

    Sen då du har tagit bort plasten så ser du två st bultar som sticker ut rakt igenom plåten från baken.. TA bort de två muttrar som sitter på varadera sida. Nu är kjolen mer elle minre avtagbar. Men det ända då som är kvar är Bakkjolens sidofästen och skruvar som sitter i hjulhuset. Då du kollar i hjulhuset så sitter det en var sin skruv på vardera hjulhus som håller fast kjolen. (precis som fram!! ) NU är det bara inner fästerna kvar som du ska lirka ut. Det gör du väldigt lätt. Det är bara att se till att först bända kjolen på vardera sida, MOT dig!! (Alltså är det en fördel att vara två) Då du bänder vardera sida på bakkjolen så är det bara att se till att trycka kjolen bakåt och du ska sakta men säkert få av kjolen

    Svårare än så är det inte Hoppas detta hjälpe dig lite mer i alla fall ?!

    Lycka till!

    //Jonas

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    tackar så mycket..ja det hjälpte en del.. men dom 6-8 skruvarna som sitter under kjolen vad är det för sorts skruv?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198
    "Vanlig bult" i plast version.
    Nu är nog inte din 9-3 så blästrad undertill efter massa år av användning men va försiktig när du skruvar av dom så du inte drar av pinnbulten som kommer ur karossen, fruktansvärt sköra på 900'na.

    Tar kanske 20 minuter att byta båda kjolarna på bilen, piss lätt om man får uttrycka sig så! ( 20 minuter verkar nästan lite länge nu när jag tänker efter.. )

    Lycka till!
    - Björn
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

Liknande ämnen

  1. Montera tillbaka Viggen/Aero kjolar og9-3 3dörrars
    Av jowin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-24, 10:11
  2. Demontera kjolar (fram, bak) samt lackfråga. (9-5, -00)
    Av bjorn.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 22:14
  3. Skiljer det sig på 3 och 5 dörrars kjolar till viggen/aero?
    Av quorthon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •