Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9000 -94/95, dåligt oljetryck och kissar olja.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241

    Saab 9000 -94/95, dåligt oljetryck och kissar olja.

    Tjena!
    En god vän till mig har en saab 9000 -94/95 200hk som dom nyligen bytte låda på.
    Nu efter att allt är tillbaka satt och så har den börjat läcka olja någonstans.
    Så fort man startar bilen och låter den gå en stund så ryker det som fan ifrån katten.

    Det har varit 2st yngre personer som har skruvat på bilen så vi vet inte riktigt vad dom har lyckats med.
    Men hur som helst så säger han som håller på med bilen nu i alla fall att ibland så blinkar oljetryckslampan när den står på tomgången samt att den läcker olja.
    Tydligen ska oljan komma ifrån oljepåfyllningslocket, tyvärr kan jag inte verifiera detta då jag inte tyckte att det droppade nåt därifrån när jag kollade.

    Tydligen så har en tidigare "mekaniker" lyft på kåpan och det till kammarna sen när han satte dit den igen hade han dit packningsmassa, väldigt mycket packningsmassa...

    Dvs vi hittade stora bitar lite här och var vid kammarna, skruvhålen osv.
    Vi tror och hoppas på att det kan vara så enkelt som att massan har täppt igen något oljerör någonstans i motorn så det bildas övertryck eller något så oljan läcks ut.
    Kan även nämnas att bilen har börjat ticka lite smått när man gasar lite grann och det höjs med varvtalet.

    Låter det som om någon oljekanal är igensatt?
    Isåfall, hur löser vi detta på bäst/enklaste vis?
    Om inte, vad kan det annars vara?

    Har fått förslag på att skölja rent med diesel och tryckluft. Låter det som en bra idé?
    Vi bör väl ta bort tråget och rengöra där va? Gömmer sig oljepumpen där någonstans också?

  2. #2
    Hej!

    Det sittter en oljesil i oljetråget, börja med att rengöra den (och oljetråget såklart).

    Att plocka ner oljetråget är tyvärr inte så enkelt som det låter, så se till att vara utrustad med tid och tålamod.

    Förhoppningsvis är räcker det med att rengöra silen och skruva dit ett nytt oljefilter för att få upp oljetrycket igen.
    Kör inte mer motorn innan du fixat detta!

    Har du tur beror tickandet bara på att oljetrycket är i lägsta laget för de hydrauliska ventiltryckarna, men det kan såklart vara allvarligare fel också.

    Oljeläckan vet jag inte riktigt vad den kan bero på, men kolla så att det inte bara är oljestickan som lossnat från fästet nere i motorblocket.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241
    Nej jag vet att oljetråget är väldigt jobbigt, han som håller på med bilen nu sa att han hellre byter låda 3 gånger än att behöva plocka ner tråget igen.

    Bilen används inte nu, utöver in och ut ur garaget.

    Visst ja, hade inte ens tänkt på oljefiltret alls. Det kan vi nog plocka ner imorgon också och se hur det ser ut.
    Det där med oljestickan ska också kollas!

    Tack för tipsen.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3, 1999, 185hk, dåligt oljetryck!
    Av zam1000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 18:23
  2. 9-5 Dåligt oljetryck!
    Av Beergh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 21:39
  3. Dåligt oljetryck.......
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 23:18
  4. Dåligt oljetryck, Saab 900i
    Av SS9000K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •