Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad tål originaldelarna?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Vad tål originaldelarna?

    Hej

    Har en 95 Aero kombi från 00 med Nordic Steg 3. Men undrar lite, mest för skoj skull än så länge, vad de olika delarna klarar utan att behöva bytas ut? Vad ger sig först? Turbo, växellåda, kolvar?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg / Skåne
    Inlägg
    62
    Kopplingen var det som hände mig....
    //DFMSWEDEN
    __________________________
    - 300hk - 480Nm -

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    vid 300hk?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av iNQUAM
    vid 300hk?
    Hej,

    Kopplingen har ingenting med effekten att göra, förutsatt att den inte kommer vid extremt låga varvtal.

    Problemet med kopplingen på t ex en steg 3-bil har med vridet att göra. Ofta blir det 450, 460 eller ibland ännu mer Nm, och då kroknar en original 9-5 Aerokoppling rätt fort.

    Runt 440-450 Nm tycks funka hyfsat om man vill att kopplingen skall hålla i längden, men även där finns det fall där den kroknar.

    På en "300 hk" steg 3-bil skulle jag oroa mig för kolvar, IC och turbo i första hand. Förutom kopplingen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    växellåda och koppling är det som brukar ge sig.
    Tex Saab 9000 org kolvar håller för runt 400hk.
    tex Kamaxeln brukar aldrig behövas bytas pga slitage eftersom den är nitrit härdad och det går knappt att se att dom är slitna även fast dom gått långt.
    Saab 9000 2,3 FTT

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    växellåda och koppling är det som brukar ge sig.
    Tex Saab 9000 org kolvar håller för runt 400hk.
    tex Kamaxeln brukar aldrig behövas bytas pga slitage eftersom den är nitrit härdad och det går knappt att se att dom är slitna även fast dom gått långt.
    Skiljer lite på en 9k kolvar och en T7 9-5'as..
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  7. #7
    Orginalkopplingen tål ganska mycket. Jag har kört 3000mil med 550nm och innan det körde jag 2000mil med runt 480Nm. Och jag kör fortförande med samma koppling utan en tendens till kopplingsslir.
    Blien går i Stockholm så det innebär även en hel del körning i kö.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Efter 300-strecket är det 4 saker jag kommer att tänka på som behöver bytas på din modell. Turbon, IC:n, spridarna och kolvarna. IC:n kan förvisso med fördel bytas en bit innan 300.

    Och kopplingen, som sagt, 450 Nm. Så med en rak vridkurva upp till 6.000 rpm kan man således klämma 380 hk med originalkoppling om man vill.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Efter 300-strecket är det 4 saker jag kommer att tänka på som behöver bytas på din modell. Turbon, IC:n, spridarna och kolvarna. IC:n kan förvisso med fördel bytas en bit innan 300.

    Och kopplingen, som sagt, 450 Nm. Så med en rak vridkurva upp till 6.000 rpm kan man således klämma 380 hk med originalkoppling om man vill.
    På en 9-5? Är den så mycket sämre än på 9000?
    Nog för att den inte tål 1,5++bar men 300hk ska den väl klara med öppnare avgas, andra spridare, turbo m.m.

    9-3 IC:en kan jag däremot hålla med om att den är lite klen...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Efter 300-strecket är det 4 saker jag kommer att tänka på som behöver bytas på din modell. Turbon, IC:n, spridarna och kolvarna. IC:n kan förvisso med fördel bytas en bit innan 300.

    Och kopplingen, som sagt, 450 Nm. Så med en rak vridkurva upp till 6.000 rpm kan man således klämma 380 hk med originalkoppling om man vill.
    På en 9-5? Är den så mycket sämre än på 9000?
    Nog för att den inte tål 1,5++bar men 300hk ska den väl klara med öppnare avgas, andra spridare, turbo m.m.

    9-3 IC:en kan jag däremot hålla med om att den är lite klen...

    M.V.H.
    Nej, det är den inte, och över 300 hk skulle jag inte rekomendera på en 9000 heller. Om man skiter i tempen går det säkert bra med en bra bit till. Grejen är ju att original-IC:n inte mäktar med att kyla luften tillfredsställande varma dagar. Ett steg 3 trim till en 9-5 Aero tappar effekt när det är sommarvarmt ute, eftersom man redan tagit ut allt som går att begära ur den vid maxeffekt. De hästarna får man tillbaks med bättre IC. Personligen skulle jag sätta gränsen vid 280 hk för att få stabila hk, men visst går det att ta 300 om man vill, under rätt förhållanden.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •