Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fjädringen börjar bli dålig, vad ska jag byta?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Fjädringen börjar bli dålig, vad ska jag byta?

    Strax innan jul packade jag min 9000CSE-98 full med folk (300kg+ i baksätet) och hörde då ett konstigt ljud bakifrån. Efter att snabbt ha stannat och sett till att allt folk fick åka med andra istället, så försvann ljudet och jag började misstänka att min fjädring bak var dålig.

    Igår körde jag med en person i baksätet och insåg att jag fick genomslag i bakfjädringen då och då när vi låg på motorvägen.

    Nu är min fråga, vad behöver jag byta? Ska man byta både fjädrar och dämpare eller är det bara det ena som behöver bytas?

    I samband med att jag fixar det här, skulle det vara skoj att sätta i lite bättre prylar än original. Jag har kikat lite på SP och funderar på om deras sportchassie kit vore något. Den stora frågan är om det är bättre än original...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Kolla med sökfunktionen och du skola finna en hel del om sportchassiet... Själv har jag kört en tid med nämnda chassi och jag tycker det är helt OK. Lite styvare och lägre än original, men ändå utan att göra intrång på komfortsidan. Klart prisvärt är det i alla fall. Om du monterar kitet själv, kom ihåg att bakre dämparnas nedre bultar inte är nåt man öppnar "så där" bara... (Finns också en del om dom skrivet i detta forum).

    M@s

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Hej!

    Arrbetskompisen hade samma problem som du men hade dessutom sänkfjädrar monterade på sin bil, 9000 -97:a.

    Han köpte sportchassit på SAAB som är detsamma som SP säljer.
    Efter att ha provat provat hans bil med nybytta fjädrar & dämpare ringde jag direkt & beställde samma sak till min bil, kostade 4026:- exkl rabatt på Motorcentrum Sundsvall för några veckor sedan, leveranstid 2 dagar.

    Jag har tyvärr inte kommit mig för att montera detta ännu men det man ska tänka på om man ska göra jobbet själv är att bussningarna till bakre stötdämparna kommer lösa & är ett elände att pressa in om man inte har tålamod &/eller bra grejor.
    Dessutom brukar nedre bultarna till bakdämparna ha "blivit ett" med bussningen så det kan ta tid att byta bak.

    Huruvida sportchassit är bättre än orginal kan väl diskuteras, det ÄR väl orginal Aerochassi om jag fattat rätt men framför allt är det ju NYA grejor.

    Lycka till!

    EDIT: lmfmats slog mig med 1 minut, skyller på tidsskillnaden mot Finland, han är ju 1 timme före mig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag ska söka lite mer får vi se...

    LM: Hur menar du med din sista mening? Är sportchassit samma sak som aero chassit eller..?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Tidsskillnad Enligt killen jag handlade med (chef för reservdelar & tillbehör på SAAB Finland) så är sportchassiet (Road holding kit) detsamma som Aeron levererades med på 90-talet.

    M@s

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Tidsskillnad Enligt killen jag handlade med (chef för reservdelar & tillbehör på SAAB Finland) så är sportchassiet (Road holding kit) detsamma som Aeron levererades med på 90-talet.

    M@s
    Precis, Tror vi kom fram till det här oxå.. Att det är ett "Aero" kit..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Allright. Så då borde ett sådant kit motsvara vad jag har på bilen idag, om snubben jag köpte den av hade koll på sina saker. (Vilket jag iofs tvivlar lite på.)


    Om vi återvänder lite till mina ursprungliga frågor; Ska man byta både dämpare och fjädrar eller räcker det med endera delen? Hur avgör man enklast om det är dämparna och/eller fjädringen som är dålig?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Fjädrar brukar sjunka ihop om dom blir trötta, dämpare slits betydligt mera, och gör bilen "svampig" när dom är tillräckligt nötta. Min bil hade gått 13000 mil när jag monterade nya chassit, och det var en STOR skillnad; främst vad gällde nigningar vid inbromsningar och dendär speciella "spänstigheten" man känner med nya dämpare. Min åsikt är att dämparna definitivt är viktigare att byta än fjädrarna, om man är ute efter original. Är man inte måste man ju överväga vad man prioriterar; sänka lite eller mycket, komfort eller sport. Fjädrarna i sportchassit är 1 mm grövre än original (i alla fall i mitt fall 2,3 CSE), vilket ju gör dem lite styvare. En annan sak oxo; 9000-bilarna tenderar att "knäppa" i framvagnen vid acc och inbromsning; detta försvann för mig när jag böt frambenen. Vid lite undersökning av det gamla frambenen såg jag att fjädrarna hade ätit sig igenom plasten i nedre tallriken, vilket resulterat i metall-metall kontakt. Tror att det orsakade knäppningarna.

    M@s

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Kom på ytterligare ett plus med chassiekitet; det består ju av kompletta fjäderben fram som förutom att det gör det synnerligen enkelt att byta även innebär att det ju ingår nya fjäderbenslager.
    Jag har för mig att dessa kan bli glappa & att nya kostar närmare 500:- styck på SP, troligen mer på SAAB.

    (Var ute i garaget & kände på delarna nyss, kanske byte nästa helg.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Börjar lessna på att byta halvljuslampor!
    Av markuz85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 02:03
  2. Stötdämpare - Fjädringen 9-5 2.0t -98
    Av YamaJan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 22:46
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 17:37
  4. fjädringen på 9000
    Av kalle_best84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 00:48
  5. vad händer när katalysatorn börjar bli dålig???
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 02:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •