Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rök(t) Saab

  1. #1

    Rök(t) Saab

    Alldeles efter 11.000 mila servicen stog bilen några dagar. Första gången jag startade den rök det kraftigt i ca 20 sekunder (vit rök men lite blåaktig). Före servicen har jag inte sett rök men bilen har dragit lite olja.

    Numera ryker den vid kallstart och jag upplever det som att den ryker mer om bilen står i en nedförsbacke.

    Har fått flera tips att turbon börjar bli risig. Låter kostsamt, så finns det något fel som man kan hoppas på (oils-ludge/vevhusventilatione eller dylikt)?
    Bilen ör en Saab 9-5 2.3t (185kh) 2003.

    Lite övrigt:
    Tacksam för tips då jag inte har något förtroende för lokale Saab-handlaren/verkstaden. Bilen köptes för 1.5 år sedan och under första halvåret var den inne totalt nio gånger för oljeläckage innen dom lyckades. Det var en "plugg" i motorblocket som läckte, inte kul...

    MVH

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1
    Vet du vad det var för "plugg" som läckte och var den sitter? Ursäkta att jag ställer frågor istället för att svara på dina.

    M.v.h. Johan...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Vem har utfört service? Du har inte överfyllt med olja eller liknande?
    Signatur...

  4. #4
    Servicen utfördes av en auktoriserad Saab/Opel verkstad i Sundsvall som har ett gott rykte "på stan" och bland bekanta.


    Har inte exakt info om vilken plugg det var - bara att det var en borrad oljekanal som pluggas för att styra oljan rätt. Om pluggen sitter i topplocket eller motorblocket vet jag ej., men vid dom fyra första verkstadsbesöken var det topplockspackningen man siktade in sig på (läckan var mellan toppen och blocket).


    Jag kollade oljenivå och den var långt uppe på stickan men som jag tolkar det var det inte överfullt. Nu (efter uppskattningsvis 50 mil till) ligger nivån närmare mitten.
    Vilka fel kan viss överfyllning ge?


    Tack för hjälpen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av alnö-saab
    Servicen utfördes av en auktoriserad Saab/Opel verkstad i Sundsvall som har ett gott rykte "på stan" och bland bekanta.
    NBE? Oavsett vem som servat bör du nog kontakta dem och beskriva problemet för att höra deras synpunkter.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •